I drobní podnikatelé se v 21. století mohou stát dalším Baťou. Taťána le Moigne se domnívá, že tuhle možnost dnešním podnikavcům otevírá internet.
„Firmy, které doteď měly jen kamenné prodejny a během pandemie se přesunuly online, najednou vidí, že jejich trh není jen jejich město ani Česko, ale celý svět. A my jim tam chceme pomoci uspět,“ říká šéfka českého Googlu, který dnes spouští nové vzdělávací projekty pro podnikatele zaměřené na digitální dovednosti.
Součástí projektu jsou bezplatné programy SMB Academy pro malé a střední firmy, které chtějí rozvinout své internetové podnikání, a dále Business Academy, která má podpořit zkušenější firmy ve využívání online nástrojů pro e-commerce a export.
„Nechceme jen pomoci firmám z krize, ale posunout českou ekonomiku na zcela jinou úroveň. V roce 2018 vydala konzultační firma McKinsey studii, že digitalizace by mohla do roku 2025 zdvojnásobit růst produktivity a zvýšit české HDP o 26 miliard eur ročně. A to je příležitost, kterou bychom neměli zahazovat,“ vysvětluje le Moigne.
Nové programy jsou součástí iniciativy Grow with Google – Pomáháme Česku růst, v jejímž rámci se podařilo v Česku od roku 2016 vyškolit přes 150 tisíc lidí, firem, startupů a vývojářů. Do konce roku 2021 chce technologická firma ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků (AMSP), Svazem průmyslu a Hospodářskou komorou bezplatně vzdělat dalších 135 tisíc Čechů a firem.
„Podle naší studie 70 procent Čechů změnilo během pandemie své nákupní zvyklosti. Nákupy na internetu výrazně vzrostly. Kamenné prodejny se často z nutnosti přesunuly online, mnohdy ale neměly potřebné digitální dovednosti, aby svůj e-shop mohly dál rozvíjet. A s tím jim teď chceme pomoci,“ uvádí Taťána le Moigne.
Podle studie výzkumné agentury Ipsos podnikatelé řeší zejména to, jak být dohledatelní na internetu, jak nastavit online prodeje nebo jak vytvořit případnou exportní strategii. Právě na tyto oblasti se nové vzdělávací programy Googlu zaměřují. Podnikatelům mají pomoci i se zvýšením produktivity pomocí marketingových nástrojů, cloudu či umělé inteligence.
V rámci SMB Academy mají malé a střední podniky k dispozici školicí videa. „Vytvořili jsme i speciální sekci, kde najdou vhodné partnery pro financování, doručování a logistiku nebo zabezpečení webu,“ říká šéfka českého Googlu.
Zároveň se podnikatelé mohou přihlásit k odběru vzdělávacích newsletterů, které Google připravuje ve spolupráci s AMSP, Svazem průmyslu a dopravy a Hospodářskou komorou. „Je to step by step kuchařka, jak digitálně podnikat. Newslettery budou přihlášení podnikatelé dostávat od začátku října po dobu 10 týdnů,“ popisuje Taťána le Moigne.
Digitálně pokročilejší firmy se zase mohou zapojit do Business Academy, jejíž součástí jsou i byznysové konzultace s experty z Googlu a dalšími odborníky. Zúčastní se jí 30 vybraných firem z Česka a Slovenska, které po skončení získají certifikát o absolvování. Osmitýdenní program začíná na počátku října a podnikatelé se do něj mohou hlásit do 26. září.
„V Česku je asi milion podnikatelů a z toho 34 procent už nyní exportuje. Do Business Academy hledáme firmy, které již mají e-shop a chtějí se rozvíjet dál, například pomocí exportu,“ přibližuje ředitelka tuzemské pobočky Googlu.
Věří přitom, že digitální ekonomika má v Česku velký potenciál. Už nyní tvoří osm procent HDP, což je o procento více než v pěti největších evropských zemích. „Česko je rájem e-commerce. Už před krizí tu bylo nejvíc e-shopů na obyvatele v Evropě – a na tom bychom měli dál stavět při cestě z krize,“ soudí le Moigne.