Google spustil v Česku program Google News Showcase, v rámci kterého bude platit za zpravodajský obsah médiím. Uzavřel licenční dohody s pěti vydavatelskými domy. Česko je první zemí střední a východní Evropy, v níž společnost tento produkt uvádí na trh.

Firma to dnes oznámila v tiskové zprávě. Licenční program je výsledkem tlaku EU a dalších zemí na to, aby technologické firmy platily za autorský obsah, který využívají ve svých službách.

Showcase zpřístupní čtenářům část placených článků na webech spolupracujících vydavatelství. Vydavatelé mají vedle financí od Google získat další možnost oslovení nového publika a potenciálních předplatitelů. Ode dneška budou moci čtenáři v Česku začít ve Zprávách Google a v kanálu Discover číst články z produkce vydavatelství Echo Media, Economia, Forum 24, Internet Info a N media.

Redakce mají plnou kontrolu nad výběrem událostí do panelů výběru Zpráv Google. Mohou je zpracovávat do různých zpravodajských formátů a  dále přesměrovávat čtenáře na plné znění těchto článků na vlastních stránkách.

EU předloni změnila pravidla pro ochranu autorských práv. Tyto změny umožňují vydavatelům zpráv požadovat kompenzaci za části obsahu, které se objeví na internetových platformách. Podle výkonného ředitele Unie vydavatelů Václava Macha je třeba rozlišovat mezi licencí na užívání obsahu v rámci služby Google News Showcase a licencí na užití obsahu pro fungování algoritmu vyhledávání a zobrazování výsledků, požadovanou podle článku 15 směrnice o autorském právu EU.

Česko zatím příslušnou novelu k transpozici směrnice nepřijalo. Google představil svůj produktový a licenční program pro zprávy, podpořený nedávnou investicí do zpravodajství v objemu jedné miliardy dolarů, koncem loňského roku. Celosvětově má dnes pro News Showcase uzavřeny partnerské smlouvy s více než 600 zpravodajskými tituly ve zhruba dvanácti zemích světa včetně Německa, Velké Británie, Austrálie nebo Argentiny.

V rámci licenčních úmluv platí Google vydavatelům zároveň za to, aby mohl přes Showcase umožnit svým uživatelům přečíst si bezplatně určitý omezený počet článků, které jsou jinak dostupné pouze předplatitelům. Čtenáři si tak díky novému produktu přečtou i články daného titulu, ke kterým by normálně neměli přístup, a vydavatelé zase získají možnost povzbudit tyto čtenáře, aby se stali předplatiteli.

Od roku 2015 investoval Google do inovací v českých zpravodajských projektech 39 milionů korun, během koronavirové pandemie finančně podpořil chod jedenácti českých redakcí zaměřujících se převážně na regionální a komunitní zpravodajství.