Zonky, Miton, nadace Zdeňka Bakaly nebo mediální dům Economia. Těmto zvučným značkám vytvářelo weby studio Švejda–Goldmann. To znamená duo, které nikdy nestudovalo grafický design. I přesto se jejich práce dočkala úspěchu, za kterým stojí kromě pracovitosti také zaměření na funkčnost a – ženy!

Zatím co Jakub Goldmann se ke grafickému designu dostal přes brigádu, kdy v šestnácti sázel knihy, David Švejda ještě větší náhodou, požádal svého tehdejšího spolubydlícího, aby ho naučil HTML. Poskočmev čase o pár let vpřed, kdy se kariérní cesta obou budoucích grafiků se protnula v Seznam.cz, odkud pak přes další internetové zastávky vedla až k založení vlastního studia. V něm vytvářejí Jakub s Davidem weby pro největší české zpravodajské portály a fintechové společnosti.

„Po práci v GoodData jsem byl s první dcerou na rodičovské dovolené a pak se mi už nechtělo k nikomu cizímu do práce, tak jsem se ozval Davidovi, jestli spolu nerozjedeme společný projekt. Věděl jsem, že je pracovitý, a navrch špička ve svém oboru, a já zase vždycky uměl s lidmi správně pohovořit,“ směje se Goldmann.

V Seznamu působil šest let a pod jeho taktovkou vznikl například tehdy přelomový bulvární web Super.cz. Švejda měl za 12 let v této internetové společnosti na starosti například rozjezd Mapy.cz. Společně se jim začalo dařit ještě před nastartováním vlastního studia: vedle práce pro Seznam externě vypomáhali i dalším firmám a dnes se kromě webů pro mediální domy a velké softwarové společnosti podílejí také na analýzách trhu pro různé startupy.

Jakuba Goldmanna k profesi postrčila nenápadná knížka o designu od Robin Williams The Non-Designer’s Design Book. „Tehdy jsem ještě neuměl pořádně anglicky, ale objednal jsem si z Amazonu podle obalu deset knížek o designu. Tuhle napsala americká designérka a je to takový jednoduchý manuál například pro úřady nebo knihovny, jak připravit dobré letáky. Zdůrazňuje, že není důležité, aby něco vypadalo krásně, ale aby to fungovalo. To mi totálně otevřelo oči,“ vzpomíná.

Sami tak vyznávají nadčasový styl a mluví o sobě jako o systematických designérech, kteří stavějí domy pro to, aby stály, a ne aby do světa křičely o kreativitě svých architektů.

Pět let po vzniku firmy vedou Švejda s Goldmannem tým o sedmi lidech, ročně pracují na 15 projektech a mají obrat sedm milionů, přičemž říkají, že za jejich úspěchem stojí tři věci: v týmu mají převážně ženy, sami stále tvoří a zaměřují se na funkčnost a srozumitelnost designovaných webů.

„Ženy umějí lépe pracovat se svými emocemi a egem, takže o problémech mluví dříve, umějí čelit kritice i kritiku dát a nepotřebují pokaždé zvítězit v debatě nebo mít svou jedinou pravdu. Kromě toho zvládnou dělat i práci, která sice není příliš zábavná, ale je nezbytná,“ říká Švejda, který před objevem magie HTML pracoval jako asistent produkce pro barrandovské ateliéry a chodil v rámci družstva nevidomých a slabozrakých stavět počítače lidem se špatným zrakem. Dnes potvrzuje Goldmannova slova o aktivní účasti na právě vytvářeném designu.

„V malých korporátech i firmách se setkáváme s tím, že především lidé od určité seniority už moc nechtějí ‚pracovat‘, raději jen hovoří a konzultují. Práci pak nechají na juniorech, kterým ale nevěnují dostatečnou péči a pozornost. Jenže výchovu dětí přece taky nemůžete přeskočit! A přesně proto jsme tak dobří,“ smějí se.

Dobří vychovatelé i bez vzdělání v oboru.