Na Forbes.cz se ptáme úspěšných Čechů, co bylo rozhodující v začátcích jejich podnikání, tedy než vydělali svůj první milion. Zkrátka co přesně je k úspěchu dovedlo a jaké rady by dali ostatním. Martin Hausenblas patří k respektovaným českým byznysmenům, filantropům a v neposlední řadě i vizionářům. Rodák z Děčína podniká celý svůj  život, od obchodního zástupce Herbalife se dostal až k založení firmy Adler, která je jedním z největších evropských hráčů na poli textilu pro reklamní potisk a pracovní účely. Poslední léta se jako zakladatel a investor věnuje zejména mobilní aplikaci pro objednání taxi v Evropě Liftago.


Nevzpomínám si přesně, kdy jsem vydělal svůj první milion. Už jako zástupce Herbalifu jsem na něj možná dosáhl, ale toto celé snažení nakonec skončilo krachem, po kterém jsem měl na účtu minus 400 tisíc korun. Byla to ale pro mě velká škola, díky které jsem se přes všechny zmíněné projekty dostal až tam, kde nyní jsem.

Tady je výběr pár pro mě důležitých zásad, kterých jsem se v životě i podnikání vždy držel.

Čtěte také: Zakladatel Pilulka.cz Martin Kasa: Jak jsem vydělal svůj první milion

1. Dělat věci jinak

Jde o základní marketingovou poučku – buď jste nejlevnější, nebo děláte věci lépe a jinak. Já se vždy snažil jít tou druhou cestou, ta první totiž vede do problémů. U Adlera jsme se odlišili například tím, že v době, kdy si každý běžně jezdil vyzvedávat objednaná trička s vozíkem přímo do skladu, ve kterém pobíhaly myši, jsme postavili moderní webshop. Z něho si zákazník mohl objednat zboží přes internet a Adler mu jej dodal do druhého dne kamkoli v balíku. Dnes běžná věc, ale před více než 15 lety to bylo opravdu nevídané.

A to samé děláme u Liftaga, se kterým sledujeme trend nastupující autonomní mobility. Do budoucna totiž bude potřeba vytvořit rozhraní mezi zákazníky a samořiditelným vozem, které vás odveze kamkoli. A to je právě naše parketa.

A jelikož tento trh ještě neexistuje, pohybujeme se zatím v segmentu taxislužeb, který měníme, protože na to také jdeme jinak než klasické dispečinky. Díky moderním technologiím zvyšujeme spokojenost zákazníků i samotných řidičů a nemalým efektem je pak i ekologický dopad. Liftago totiž zkracuje dojezdy taxikářů za zákazníkem v průměru o více než dva kilometry. Držíme se hesla „šťastný řidič, šťastný zákazník“.

2. Být solidní

Držím se vždy toho, jednat s lidmi s úctou a respektem, ať už zastávají jakoukoliv pozici. Naopak, mé nároky na integritu, čest a charakter druhé osoby rostou s jejím společenským postavením.

Vždy pro mě bylo velmi zásadní věcí, zda můj partner drží slovo. Je to i tím, že si příliš nepotrpím na smlouvy. Bernou mincí pro mě je zejména to, co mi kdo slíbí. Pamatuji si přesně, co mi kdo slíbil, stejně jako to, co jsem já komu slíbil. A před sliby neutečete – buď je splníte, nebo se s vámi vlečou.

Zdá se mi ale, že si všichni myslí, že počet lidí je nekonečný, a proto porušování slibů na ně nebude mít žádný dopad, jelikož utečou jen o kus dál. To ale není pravda.

Vaše renomé vás předchází a buď vám každý den vytváří přidanou hodnotu jako výhodu, nebo vám naopak vytváří nevýhodu. Když plníte slovo, jste poctivý a spolehlivý, tak se to o vás i říká. A pak jsou ostatní ochotní například vám půjčit bez dokladu jen na základě gentlemanské dohody v podobě podání si ruky. Dobrá pověst vám ve všem ve výsledku strašně ulehčuje situaci. Špatná pověst naopak způsobí, že s vámi nikdo nebude chtít dělat.

3. Mluvit pravdu

Nelžu. Ne, že bych byl až tak šlechetný, ale vůbec to není racionální. Lež nefunguje, nemáte totiž věci pod kontrolou. Brzy jsem pochopil, že se do lží dříve nebo později člověk sám zamotá.

Z tohoto důvodu se ani netrápím tím, že mám špatnou paměť. Nepamatuji si detaily toho, co, kde a kdy se odehrálo nebo kdo co komu udělal. Ale časem jsem zjistil, že to není potřeba. Vždy se nakonec ukáže, kdo měl pravdu a kdo lhal. Odpouštím, netahám s sebou životní dramata. Nechávám je tam, kde jsou, v minulosti. Nechávám si z nich pouze ponaučení.

4. Nevzdat se

„Quitters never win and winners never quit“ aneb Ti, kteří skončí, nikdy nezvítězí a ti, kteří zvítězí, nikdy neskončili. Toto motto je o tom, že ať už se pustíte do čehokoliv, vždy si projdete určitým typickým průběhem. V počátku se vám začne dařit, z čehož jste nadšení, protože vše jde dobrým směrem, všichni vás plácají po zádech, vše je pro vás nové a ještě jste neudělali žádnou velkou chybu. Tomu se říká počáteční štěstí.

Poté ale nastane ta rozhodující fáze. Pro ty, kteří nepřežijí, jde o údolí smrti a pro ty, kteří budou pokračovat dál a nakonec dojdou k úspěchu, to bude údolí slz. A jak tak procházíte údolím smrti, míjíte plno křížů, přičemž každý z nich představuje krach konkurenta. Když se ale nevzdáte a půjdete dál, tak v jistém okamžiku uděláte tolik chyb a tolik se poučíte, že budete expert na danou věc a současně dojdete do místa, kde už tolik přeživší konkurence nebude. Vaše snažení začne mít výsledky a vy se odrazíte k úspěchu.

mh

Jediná zásada, jak projít údolím, je každý den udělat krok! Nezabydlovat se, neumdlévat, nevzdávat se, pokračovat. Protože smrt i krach jsou otázkou rozhodnutí. Vašeho rozhodnutí, že už nechcete pokračovat dál. A pokud tohle překonáte, pak už zvládnete vše.

Je zajímavé si v každém údolí slz, kterým v životě procházím, opět uvědomit, jak je to těžké a že se tam prostě pláče. Také je zajímavé, že pokud se rozhodnete projít, vždy se najde cesta. Někdy je to však hodně těžké. Druhá varianta je sedět doma za pecí a nedělat nic. To však není nic pro mě.

Čtěte také: Zakladatel Sklizeno David Kukla: Jak jsem vydělal svůj první milion

A co se mi nepovedlo…

Osobně jsem se vždy držel pravidla obklopovat se schopnými lidmi, kterým mohu věřit. To jsem i aplikoval, zapomněl jsem je ale kontrolovat. Výsledek byl takový, že mí dva nejlepší přátelé v době, kdy jsem byl dlouhodobě v zahraničí, v podstatě vytunelovali celou firmu.

Po této zkušenosti jsem si tedy zmíněnou větu doplnil: Obklopit se schopnými lidmi, kterým mohu věřit a kontrolovat je. A to je ten udržitelný stav. Musíte ale najít takovou míru kontroly, která nechává vašim lidem dostatek prostoru. Jinak vám totiž nejschopnější lidé, kteří se potřebují realizovat, odejdou. Je ale pravdou, že zradě ze strany přátel se těžko můžete bránit.

Obecně ale platí, že je vždy lepší udělat co nejvíce chyb v krátkém čase a z každé z nich se ponaučit, a vyvarovat se chyb, které vás budou stát krk. Moudrost je o tom, rozlišit, která je která.

Úspěšní lidé jsou ti, kteří došli dál než ti neúspěšní.