Jak je na tom česká ekonomika? Jak jsou na tom nejdůležitější firmy země. A jak vidí přítomnost a budoucnost Česka jeho šéfové, ti, kteří stojí v čele těchto firem? Na to bude hledat odpovědi nejnovější série rozhovorů a článků, které najdete tady, na Forbes.cz.

Domluvit v nynější době rozhovor se šéfem tuzemské e-commerce jedničky vyžaduje značnou míru trpělivosti. Během čtvrt roku jej Tomáš Havryluk dvakrát odložil, aby napotřetí svolil k nestandardnímu průběhu – na dálku, na části, po minutových dialozích. Není divu. Raketa Alza se zeleným mimozemšťanem stoupá nezadržitelnou rychlostí stále výš a její kapitáni mají s kormidlováním plné ruce práce.

Za 27 let své existence Alza nezažila rok, který by nezakončila s rekordními tržbami. Přirozeně si tak růst, nejlépe v dvouciferném tempu, vytyčila jako metu i začátkem minulého roku. Co jí následujících dvanáct měsíců nakonec přineslo, si ale předtím nikdo ve firmě nedokázal představit.

Zatímco podnikatele v gastronomii, hoteliéry nebo retailery uzavřené provozy bez lítosti uvrhly do veliké krize, největší český e-shop zvýšené nakupování přes internet vystřelilo do takových výšin kosmických, že i maskot Alzák musel koulet očima a vřískat překvapením, v jaké dosud nepoznané galaxii se ocitl.

„Byl to jeden z nejnáročnějších roků za celou dobu fungování Alzy,“ potvrzuje Tomáš Havryluk. „Zároveň ale i jeden z nejúspěšnějších,“ dodává jedním dechem člen tříčlenného představenstva, které společnost řídí.

Jeho slova nicméně působí zbytečně skromně. Optikou realizovaných objednávek a tržeb byl tucet měsíců s označením 2020 nejlepší v historii. Alza, kterou lze jednoznačně zařadit mezi vítěze koronavirové krize, loni odbavila 16 milionů objednávek, za něž utržila 37,3 miliardy korun – o osm miliard více než v roce předcházejícím.

Dosáhli jsme toho jenom díky tomu, že jsme se dokázali semknout a využít všechny principy a přípravu z předchozích let.

Meziroční 28procentní růst pro ni znamená nejrychlejší tempo za poslední dekádu. Zisk firma zatím nezveřejnila. Nicméně v roce 2019 se při obratu 29,3 miliardy přehoupl už po zdanění lehce přes miliardu, jak vyplývá z výroční zprávy.

„Tohle všechno se ale nestalo samo od sebe,“ podotýká Havryluk. „Dosáhli jsme toho jenom díky tomu, že jsme se dokázali semknout a využít všechny principy a přípravu z předchozích let. To znamená, že jsme zúročili poctivost, s níž jsme všichni celé roky pracovali. Poctivost, kterou v sobě mají lidé tvořící firmu, a fortel, se kterým přistupují ke své práci,“ říká přes webkameru brzy čtyřicetiletý, lehce zarostlý muž.

Forbes Digital Premium