Může to být budoucnost létání, nebo také slepá odbočka z hlavní vývojové větve létajících strojů. Český startup Zuri, který od investorů získal 21 milionů korun, připravuje malý letoun s vertikálním vzletem a přistáním a už příští rok by měl svůj plnokrevný prototyp o velikosti ultralightu poslat do vzduchu.
Kříženec mezi vrtulníkem a letadlem typu VTOL se na Forbes.cz nyní poprvé představuje ve videu. Jeho plánované vlastnosti? Dolet: 700 kilometrů. Maximální rychlost: 300 km/h. Maximální výška: až 3400 metrů. Počet pasažérů: zřejmě čtyři. Plánovaná cena: mezi jedním až dvěma miliony dolarů.
Možná to vypadá jako sci-fi, ale bude to hotové určitě dřív než dálnice do Českých Budějovic. První člověk se má podle plánu v experimentálním prototypu proletět příští rok a už nyní v pražských kancelářích Zuri stojí jeho funkční zmenšená verze s pětimetrovým rozpětím křídel.
„V říjnu by měl jít poprvé do vzduchu,“ říká zakladatel Zuri Michal Illich. Právě stavěný prototyp má osmdesátiprocentní velikost oproti finálnímu stroji a zatím bude bezpilotní, ovšem už s kompletním VTOL systémem – tedy schopný vertikálního vzletu i horizontálního letu. „Jedeme v podstatě podle plánu, aktuálně máme zhruba měsíc zpoždění. Zdá se, že nás nic zásadního netrápí,“ dodává Illich.
Hotovo by mohlo být v horizontu tří až pěti let, celkové náklady na vývoj se odhadují na desítky milionů dolarů. Drahá bude zejména poslední fáze, během níž se budou muset provést certifikační testy.
Michal Illich je na české technologické scéně známé jméno. Čtyřicetiletý IT podnikatel je spojený s konferencí WebExpo, má testovací webovou službu Testomato, čtečku FlowReader a založil vývojářskou platformu Devel.cz. Základ jeho majetku se zrodil před 10 lety, když prodal mediální skupině CME vyhledávač Jyxo za více než 100 milionů korun.
Zuri je jasně nejambicióznějším podnikatelským kouskem, do jakého se kdy pustil. Nápad na osobní letoun se v jeho hlavě zrodil, když s rodinou čekal na Maledivách na přestup na hydroplán. Dostat se z domova do destinace, tedy z bodu A do bodu B, obnášelo mnoho přestupů a čekání. Illich si stejně jako spousta lidí kladl otázku, zda by to díky dnešním technologiím nešlo jednodušeji a příjemněji.
Do projektu Zuri se pustil na plný úvazek a od začátku pracuje s jasnou představou: chce menší létající stroj, který by na vzlet nepotřeboval ranvej, unesl by celou rodinu i s bagáží a přistál by prakticky kdekoli. Zuri totiž na vzlet a přistání bude potřebovat jen jakýkoli rovný prostor o velikosti 15 x 15 metrů, což je ostatně vidět i z animace ve videu.
Dobrodružství jménem Zuri ho osobně zatím vyšlo na tři miliony korun. Je mu ale jasné, že vyrobit létající prototyp v reálné velikosti už bude vyžadovat silné kapitálové zázemí. Zatím získal od Pale Fire Capital (fond Jana Barty, Dušana Šenkypla a spol.) investici 600 tisíc eur, dalších 200 tisíc eur přihodila investiční část brněnské firmy Kiwi.com.
Až dojde na stavbu reálného prototypu a jeho certifikaci, budou potřeba minimálně desítky milionů dolarů. První velké investiční kolo se chystá v první polovině příštího roku.
Zuri pochopitelně není jediný projekt, který se snaží o menší osobní letadla s kolmým startem. Je tu například čínský EHANG, koptéra, kterou už testovali jako letecké taxi v Dubaji. Podobným směrem se ubírá i Cora od zakladatele Googlu Larryho Page – i v tomto případě jde spíš o osobní VTOL pro přepravu na krátké vzdálenosti, zejména nad městem.
Českému Zuri se nejvíc blíží německý projekt Lilium. Ten, poháněn 101 miliony dolarů od investorů, pokročil s vývojem malého elektrického letounu, nedávno úspěšně provedl první bezpilotní test s prototypem v plné velikosti.
„Mají velmi malé vrtulky o průměru 36 centimetrů, tedy zhruba sedmkrát menší než my, to bude šíleně náročné na spotřebu energie,“ neskrývá své pochyby o ekonomickém smyslu tohoto projektu Illich.
Ve finální verzi mnichovské Lilium údajně nabídne vertikální vzlet, maximální rychlost 300 km/h a dolet 300 kilometrů, což představuje zhruba vzdálenost New York – Boston. Podobně to plánuje Zuri. Illich zmiňuje dva možné modelové příklady využití svého letadla: cesty po Evropě k moři (například z Prahy do Chorvatska) nebo v Thajsku či na Filipínách mezi ostrovy.
Podle Illicha teď celé odvětví, které se zabývá vývojem letadel s vertikálním vzletem a přistáním, akceleruje. „Potřebujeme ověřit ve velkém, že to, co dokážeme na menších prototypech, skutečně funguje,“ říká s vědomím, že před desetičlenným týmem Zuri je ještě hodně práce.