Retail, a zejména módní trh s přicházejícím podzimem naplno pociťují důsledky globální koronavirové pandemie. A naplno už je vnímají i zákazníci.

Některé brandy krizi pojaly jako příležitost a přesunuly se více do online prostředí, mnozí další problémy, které měly podhoubí často už v době před koronavirovou krizí, neustáli. Jiní se zase rozhodli centrálně změnit svoji strategii.

Z českého trhu se v těchto týdnech definitivně stahuje řada známých oděvních, ale i klenotnických značek. Některé z nich v nákupních centrech zaslepily výlohy svých obchodů už na sklonku léta a vyklidily butiky, jiné se na to chystají a pořádají poslední slevové akce.

Mezi maloobchodními značkami, které český trh opouštějí, jsou zástupci z oblasti módy, například Camaieu nebo Forever 21, ale i zástupci výrobců módních doplňků. V Česku tak nadobro končí třeba klenotnické značky Freywille, Thomas Sabo či Tous.

I přes letošní krizi spojenou s covidem-19 ale v téže době vstupují na český retailový trh ve druhém a třetím čtvrtletí i noví hráči – a to včetně světově proslulých značek.

Jednou z nich je nově americký Gap. Legendární značka volnočasového oblečení pro muže, ženy i děti, založená v roce 1969 a dnes obchodovaná na newyorské burze, rozjíždí v těchto dnes masivní marketingovou kampaň Hello Česko.

Gap nyní ve spolupráci s výhradním distributorem, společností CS retail 1969, spustil v České republice e-commerce platformu, jejíž online obchod bude exkluzivně nabízet výrobky značky, které český zákazník doposud znal pouze ze zahraničí nebo multibrandových e-shopů.

Do konce roku je v plánu otevření několika kamenných prodejen.

Vedle klasické nabídky představí i speciální produktové řady, například Gap for Good, kolekci vyrobenou zodpovědně s respektem k životnímu prostředí. V letošním roce značka Gap představila svoji první kolekci pro National Geographic, nabízející udržitelná trička a mikiny pro děti s grafickými motivy – i ta bude uvedena na český a slovenský trh.

„Spuštění e-commerce platformy je naším prvním krokem v představení této moderní americké značky rodinám v České republice,“ uvedl Jan Fahoun, jednatel společnosti CS Retail 1969. „Naším dlouhodobým cílem je vytvoření bezproblémového nákupního zážitku prostřednictvím omnichannel strategie. Rádi bychom českým zákazníkům dali možnost výběru a do konce roku otevřeli i několik kamenných prodejen,“ potvrzuje další plány.

Povědomí o značce Gap na českém a slovenském trhu má podle něj zvýšit i propojení s několika lokálními ambasadory – jedním z prvních je slovenský raper Majk Spirit.

Česko však v letošním, krizovém roce přitahuje i významné hráče z oblasti luxusní módy: v Pařížské ulici například otevře svůj salon Yves Saint-Laurent.

V našem retailovém trhu vidí potenciál i prestižní luxusní značky jako právě Yves Saint-Laurent, patřící do skupiny Kering Group. Ta se rozhodla vyměnit ve své prodejně v Pařížské ulici v Praze pánskou módu Brioni za YSL, a udržet si tak toto lukrativní místo,“ vysvětluje Tomáš Krejcar, analytik oblasti high street retailu společnosti CBRE.

„Saint-Laurent přitom není výjimkou: do Česka se chystají i další značky obdobného formátu, které čekají na vhodný prostor. Jedna z nich už své místo našla v Pařížské ulici a bude otevírat začátkem příštího roku,“ doplňuje.

Řeč by v tomto případě měla být o francouzské módní značce Chanel, jednom z nejprestižnějších brandů světa, o jehož vstupu na český trh se už dlouho spekuluje.

Zároveň lze očekávat další změny způsobené pandemií koronaviru. Podle CBRE až 42 procent maloobchodníků uvažuje o úpravě své prodejní sítě, a to buď snížením počtu kamenných poboček, nebo zmenšením prodejní plochy svých prodejen a zároveň masivní expanzí v online prostředí.

Na evropském trhu k redukci sítě kamenných prodejen přistoupily již mnohé módní značky, například C&A a Esprit nebo značky ze skupiny Inditex, kam patří Zara, Bershka či Massimo Dutti.