Alex Fenkell a Jordan Katzman, zakladatelé společnosti SmileDirectClub, se chystají otřást světem ortodoncie svými neviditelnými, na míru vyráběnými rovnátky. Tato dvojice chce za pomoci 3D tisku a nejmodernějších technologií přinést dokonalý úsměv více lidem a za cenu, která bude přijatelná. Odezva zákazníků je obrovská a společnost v posledních třech měsících zpracovala na 300 tisíc objednávek.
Jejich pop-up store na Manhattanu vypadá překvapivě netradičně. Namísto typizovaných modelů chrupu jsou tu všude obrázky usmívajících se obličejů složených z květin, čmáranic nebo kousků cereálií. A zleva doprava hi-tech přístroje. Zkrátka toto není typická ordinace ortodontisty, kde voní vosk a gumové rukavice.
„Svého společníka Jordana jsem potkal ve 13 letech na letním táboře a oba jsme v té době měli kovová rovnátka, což byla opravdu dost nepříjemná zkušenost,“ vypráví spoluzakladatel společnosti Fenkell.
Když se z nich pak stali obchodní partneři, často vzpomínali na toto útrpné období svého mládí. „A řekli jsme si, že musí existovat nějaký lepší způsob. Začali jsme zkoumat trh a šokovalo nás, jak drahá jsou neviditelná rovnátka a také na jak malou část trhu je jejich nabídka zacílená,“ podivuje se Fenkell. „Došlo nám, že pokud bychom vymysleli způsob, jak dostat neviditelná rovnátka pro domácí použití za přijatelnou cenu k široké veřejnosti, opravdu bychom mohli lidem pomoci.“
Alex Fenkell a Jordan Katzman
SmileDirectClub nyní nabízí pro vybrané případy lepší úsměv bez nutnosti návštěvy zubní ordinace. Na začátek si buď můžete objednat startovací balíček přímo domů, nebo navštívit SmileShop a nechat si udělat 3D sken. Zubní specialista pak dálkově prohlédne každého zákazníka a rozhodne, zda jsou pro něj neviditelná rovnátka vhodná.
Na míru „šitá“ rovnátka jsou vyráběna pod dohledem specialistů pomocí 3D tisku a poštou zasílána rovnou k zákazníkovi domů. Tento proces eliminuje návštěvy ordinace, veškeré prohlídky a konzultace jsou prováděny online a po telefonu.
Fenkell říká, že jsou na dobré cestě udělat ortodoncii dostupnější a snaží se zatřást tradicemi řemesla. Konec čekáren a otevírání úst pod lampou, konec vysokých účtů. „Zaměřujeme se na lidi, kteří momentálně nemají prostředky nebo přístup k hezčímu úsměvu. Vlastně tento proces demokratizujeme. Ale opravdu není naším cílem a ani v našich silách nahradit ortodontisty. Stále bude spousta případů, na které nebudeme stačit a které se budou muset řešit v ordinacích.“
SmileDirectClub je opravdu na vzestupu. Za poslední půlrok přijali 150 nových zaměstnanců, poptávka je obrovská a příjem společnosti se od března zvedl o 550 procent. „Za poslední tři měsíce máme 300 tisíc objednávek. To je 300 tisíc lidí, kteří se hlásí o hezčí úsměv,“ libují si společníci. „A naším cílem je obsloužit každý měsíc o několik úsměvů více.“
Ani jeden z těchto podnikatelů nemá vzdělání nebo zkušenosti v ortodoncii, ale ani to jim nezabránilo stát se vynálezci a inovátory právě v tomto oboru. Jejich metoda má prý schopnost narovnat zuby o 30 procent rychleji než tradiční postupy, protože každý set dokáže kontinuálně upravovat sílu působení, takže zuby dělají menší pohyby rychleji a taky pohodlněji.
„Jordan a já podnikáme už od našich sedmnácti let. Ještě nedávno jsme prodávali widget na internetovou reklamu a tím jsme získali zdroje pro naše současné podnikání,“ vypráví Fenkell. „V sedmnácti letech jsme obchodovali s prodejem aut, ale vždy nás zajímaly trendy v technologiích. Současně jsme ale viděli, jak snadno v těchto oborech může zkrachovat i zavedená společnost, a proto jsme skončili u dentální hygieny.“