Zápasníkovi Jiřímu Procházkovi se podařilo to, co dosud žádnému jinému Čechovi. Devětadvacetiletý rodák z Hostěradic na Znojemsku se stal v neděli ráno v Singapuru šampionem UFC, nejprestižnější MMA organizace na světě.
Člen letošního výběru Forbes 30 pod 30 v úchvatné titulové bitvě porazil obhájce pásu v polotěžké váze Glovera Texeiru.
Poté, co přečkal drtivý úvodní tlak brazilského veterána a několik kritických momentů v průběhu celého duelu, dvaačtyřicetiletého soupeře „uškrtil“ technikou „rear naked choke“ v pátém kole, půl minuty před koncem, kdy už se jeho šance pozvolna rozplývaly. Tím svou sérii vítězství v řadě natáhl už na třináct zápasů, když naposledy prohrál poslední den roku 2015.
„Omlouvám se za to, příště ukážu rozhodně lepší výkon,“ hodnotil bezprostředně po zápase Procházka. „Byl jsem nicméně připravený ukončit souboj v prvním i pátém kole, bylo jedno kdy a jakou technikou,“ reagoval vzápětí na moderátorův dotaz směřující k tomu, že šampionský duel skončil způsobem, který nikdo příliš neočekával.
Jiří Procházka, který je teprve pátým Čechem, jenž kdy nastoupil v elitní bojové lize, svým prvenstvím dosáhl nejen historického úspěchu pro svou vlast, ale rovněž rozrazil dveře do pokladnice s velkým balíkem peněz.
Podle informací Forbesu by si český bojovník měl díky výhře ve sledovaném souboji přijít na desítky milionů korun. Kromě startovného a odměny za vítězství by k němu měly doputovat i bonusy od partnerů. Rovněž lze předpokládat, že se znatelně zvýší zájem o oblečení a sportovní doplňky, které nabízí v e-shopu pod svou značkou BJP.
To je přitom jen začátek. Je zřejmé, že s přibývajícími duely budou jeho výdělky ještě růst. Obhajoba pásu šampiona totiž počítá i s podíly z PPV (pay per view) neboli z poplatků za sledování události. Na první pohled nepatrná část ve výši několika desetin procenta může představovat nezanedbatelnou sumu, která by Procházku mohla posunout mezi nejlépe placené sportovce Česka. To je ostatně jeden z cílů na jeho „cestě“, o níž často hovoří.
Pro představu: nejvýdělečnější turnaj historie, UFC 229, na němž zápasili hvězdní Khabib Nurmagomedov s Conorem McGregorem, vynesl organizaci na PPV 180 milionů dolarů (bezmála čtyři miliardy korun), když si sledování události zaplatilo přibližně 2,4 milionu lidí po celém světě.
„Jiří má očividně dovednosti, které z něj dělají nesmírně důležitého sportovce na soupisce UFC. V České republice je velmi sledovaný a svým talentem nám může pomoci budovat tento sport a naši značku nadále v Evropě i mimo ni,“ tvrdil před titulovým duelem pro český Forbes viceprezident UFC David Shaw.
Jeho slova potvrzuje mimo jiné i skutečnost, že UFC je ochotna s Procházkou neustále vyjednávat o nových finančních podmínkách. Jestliže na začátku svého působení v organizaci český bijec podepsal kontrakt, jenž měl platit až šest zápasů, nyní, po pouhých dvou dominantních vítězstvích, po nichž se objevila titulová výzva, je tomu zcela jinak. Procházka získal výsadu si před každý zápasem vyjednat smlouvu novou.
Někdejší šampion japonské organizace Rizin, je zároveň od konce roku 2020 součástí globální stáje Paradigm Sports, zastupující i největší marketingovou hvězdu světového MMA, již zmiňovaného Conora McGregora.
Pro něj například vymyslela vlastní whisky Proper No. Twelve. Většinový podíl ve společnosti Eire Born Spirits, která právě tuto whisky vyrábí, pak loni excentrický Ir prodal za 150 milionů dolarů (tehdy 3,4 miliardy korun).
To ze McGregora, jenž mimochodem před nedělním zápasem vyslal na adresu českého bijce několik podpůrných vzkazů, učinilo nejvýdělečnějšího sportovce světa, když v období od července 2020 do června 2021 utržil celkem 180 milionů dolarů, výrazně více než fotbalisté Lionel Messi (130 milionů dolarů) a Cristiano Ronaldo (120 milionů dolarů).
Paradigm Sports už Jiřímu Procházkovi pomohl ke spolupráci s globální internetovou sázkovou kanceláří BetOnline a nově také s brokerskou společností XTB. Obě tato partnerství by mu ročně měla přinést střední jednotky milionů korun.