Kolik z pěti set největších amerických společností řídí ženy? Nejnovější analýza Forbes, založená na datech společnosti Equilar, ukazuje, že ať už vás napadne jakékoli číslo, je pravděpodobně příliš vysoké.

Když britský farmaceutický gigant GSK nedávno oznámil, že se mu na pozici finanční ředitelky podařilo přetáhnout Julii Brown z Burberry, novinové titulky jásaly. Nadšení bylo vyvoláno především skutečností, že s příchodem Brown vznikne spolu s generální ředitelkou Emmou Walmsley v nejvyšším patře společnosti čistě ženské duo. Ve světě korporátu rarita.

Ale jak moc velká rarita to vlastně je? Forbes se při hledání odpovědi na tuto otázku zaměřil na Spojené státy a s pomocí analytické společnosti Equilar se blíže podíval na pět set největších amerických akciových společností.

V této skupině je 43 generálních ředitelek (tedy méně než deset procent) a 78 finančních ředitelek (tedy téměř šestnáct procent). A když se zaměříme na čistě ženské top tandemy, jejich počet klesne ještě o hodně níž.

Jsou totiž jen tři.

„S takovou statistikou by neměl být spokojený nikdo,“ řekla Forbesu jedna z této trojice, generální ředitelka společnosti Kohl Michelle Gass, která spolupracuje s finanční ředitelkou Jill Timm.

Navíc je to také číslo, které se za posledních pět let prakticky nepohnulo. Data z Equilar ukazují, že ve stejné skupině 500 společností bylo v roce 2017 pouze jedno čistě ženské duo, a to v General Motors. Samozřejmě, tři je jisté zlepšení, ale jak říká expertka na správu a řízení společností Nell Minow: „Takovou změnu nazýváme statisticky nevýznamnou.“

Kromě General Motors jsou dalšími společnostmi s ženami v čele Accenture (generální ředitelka Julie Sweet a finanční ředitelka KC McClure) a Insight Enterprises (generální ředitelka Joyce Mullen, finanční ředitelka Glynis Bryan). V seznamu nejsou vedoucí dvojice z Bed Bath & Beyond a Bath & Body Works, protože se jedná pouze o dočasně obsazené pozice.

Generální ředitelka společnosti Kohl Michelle Gass. | Foto: SARAH SILBIGER/BLOOMBERG

Z pěti set největších amerických společností vládne kombinace muž generální ředitel – muž finanční ředitel v 382 z nich. Před pěti lety jich bylo 418.

Jaké je pro to vysvětlení?

Nell Minow, místopředsedkyně ValueEdge Advisors, poradenské společnosti pro akcionáře, tvrdí, že ženy jsou v korporátní Americe stále vnímány jako „ty jiné“. „Není to tak dávno, co jsme mluvili o diverzitě představenstva a generální ředitelé říkali: ‚Ale my už jednu ženu v představenstvu máme‘,“ říká.

Pokud jde o „ty jiné“, totéž platí pro lidi jiné barvy pleti. A platí tu i stejný začarovaný kruh, nedostatečné zastoupení žen a osob z menšinových skupin na mocenských pozicích naznačuje těm na nižších postech korporací, jak málo pravděpodobné je, že i oni by jednoho dne mohli dosáhnout vrcholných příček.

Nedávný výzkum poradenské firmy Korn Ferry ukázal, že úspěšné ženy top manažerské pozice příliš často nevyhledávají. „Chybějí jim vzory, které by mohly následovat,“ byla nejčastější odpověď, kterou Forbes dostal při rozhovorech s výzkumníky a vedoucími pracovníky na otázku, proč více žen není na nejmocnějších firemních pozicích.

„Nikdo takový, jako já, tu předtím nebyl,“ říká Glynis Bryan, finanční ředitelka technologické společnosti Insight Enterprises. Afroameričanka Bryan potvrzuje, že ve chvílích, kdy se potýkala se zaujatostí systému, jí pomohl odkaz jejích ženských vzorů – „Můžeš dosáhnout, čeho chceš“. 

Glynis Bryan dříve pracovala na nižší manažerské pozici v přepravní a logistické firmě Ryder System. Když si ji její tehdejší šéf jednoho dne zavolal do své kanceláře, myslela si na povýšení. Místo toho jí bylo řečeno, že pozice, o kterou stála, byla obsazena mužem bílé pleti a její zaměstnavatel chce, aby ho proškolila.

„V takové chvíli se musíte rozhodnout, co chcete udělat pro svou kariéru,“ říká Bryan. „Odejdu? Budu pasivně agresivní? Nebo budu dokonalý profesionál, protože věřím, že ta pozice jednou bude moje?“ Vybrala si možnost číslo tři a za rok povýšení skutečně získala.

„Tehdy jsem o tom nepřemýšlela tak, že jsem žena nebo černoška. Myslím, že způsob, jakým člověk čelí nepřízni osudu a jak na situaci zareaguje, je ukazatelem toho, jak bude v budoucnu úspěšný. A pak třeba dostanete skutečně příležitost získat povýšení.“

Bryan byla nakonec povýšena na pozici finanční ředitelky Ryder Transportation Services, největší obchodní jednotky Ryder System, a v roce 2007 nastoupila do Insight Enterprises. Joyce Mullen říká, že když přijala zkraje tohoto roku pozici generální ředitelky v Insight Enterprises, bylo to z velké části kvůli přítomnosti Glynis Bryan ve firmě.

Ženy nesmí podporovat jen ženy

V roce 2019 to byla generální ředitelka Michelle Gass, kdo ve společnosti Kohl povýšil Jill Timm. Ta pro Kohl pracuje už 23 let a dříve bývala mentorem Michelle Gass. Obě manažerky však shodně tvrdí, že podpora žen v kariérním postupu nemůže záviset pouze na dalších ženách.

„Není možné, aby ženy byly podporovány opět jen ženami,“ říká Gass. „V byznysu je nutné, aby i muži mentorovali ženy. Ostatně někteří z těch, kdo mě v mých začátcích vedli a nejvíce ovlivnili, byli muži.“

Přestože Glynis Bryan, Joyce Mullen, Jill Timm i Michelle Gass označily mentorství a podporu v kariérním růstu za klíčové odrazové můstky, k nastolení rovnováhy to očividně nestačí. V rámci výzkumu společnosti Korn Ferry o ženách na vedoucích pozicích uvedlo sedmdesát procent z dotázaných generálních ředitelů, že je nezbytné, aby společnosti ženám a zaměstnancům z menšinových skupin nabízely programy profesního rozvoje a příležitosti k vedení projektu.

Takovým způsobem mohou rozšířit jejich dovednosti a dodat jim sebevědomí usilovat o vyšší pozice. Prakticky to znamená poskytnout talentovaným ženám se skvělými výsledky moc rozhodovat o zisku a ztrátě hned zkraje jejich kariéry.

Nedílnou součástí jsou i neformální programy, jako je například iniciativa Insight, na kterou Mullen a Bryan pomáhají dohlížet a která připravuje zaměstnance na pozici v představenstvu.

Nejde totiž jen o to zrovnoprávnit situaci na trhu práce. Firmy mohou na takovém přístupu získat, jelikož jim přestanou mezi prsty protékat nadaní lidé, kteří by společnost mohli posunout dál, jen k tomu nikdy nedostanou příležitost. Zmíněné projekty mohou být užitečným nástrojem pro vedoucí pracovníky, jak si talentované zaměstnance nejen udržet, ale také jejich práci posunout k lepším výsledkům.

Jak ale řekli experti a manažeři dotazovaní pro tento článek, aby se zem skutečně otřásla, nesmí se americké korporace spokojit pouze s jednorázovým řešením. Je také potřeba mít na pohovorech k obsazování vedoucích pozic více žen.

„Existuje spousta velmi kvalifikovaných žen,“ říká Nell Minow, odbornice na správu a řízení společností. „A nejen to, existuje spousta mužů, kteří nedělají dobrou práci a měli by být na svých pozicích nahrazeni.“