Firma Tomáše Petrušky startovala jako klasická „garážovka“. Tomáš s kolegou ve dvou lidech začali dovážet a montovat bioklimatické pergoly, které se přizpůsobí každému počasí. A trefili s nimi bingo. „Byl to úplně nový produkt, za který si lidé rádi připlatili,“ říká majitel společnosti AL Pergoly, jejíž obrat dnes atakuje hranici 200 milionů korun.

Když se řekne pergola, kdekdo si pořád představí devadesátkový dřevěný přístřešek s udírnou. Moderní venkovní přístřešky ale nabízejí mnohem luxusnější posezení a jejich cena se šplhá i k 200 až 300 tisícům korun.

Aby ne. Příjemné klima v nich panuje takřka za každého počasí. Chrání před slunečním svitem, ale odolají i vodě. Automaticky reagují na denní dobu, na aktuální počasí a teplotu, mají senzory na slunce, déšť i vítr. A umějí spolupracovat s chytrou domácností.

Právě tyhle vlastnosti bioklimatických pergol před lety okouzlily podnikatele Tomáše Petrušku. Posledních devět let se snaží tuhle vymoženost přenášet do Česka. V technologii už tehdy viděl nevyužitý byznysový potenciál. A dnešní čísla dávají otci tří dětí za pravdu: firma se ze dvou lidí rozrostla na víc než čtyřicetičlenný tým, postupně v Česku otevřela čtyři showroomy, další teď chystá na Slovensku a obraty se začaly blížit dvěma stovkám milionů.

Založení firmy

Cesta k úspěšnému byznysu ale vedla trochu oklikou. Petruška začínal už před čtrnácti lety s e-shopem prodávajícím žaluzie. „Táta se věnoval montování oken a já sám jsem k tomu měl blízko, pracoval jsem v oboru už při studiu vysoké školy,“ vysvětluje.

Takže když na začátku minulé dekády při­šel boom e-shopů, Petruška to zkusil s tím, co už dobře znal. A e-shop každý rok rostl. „Ale lidé chtěli složitější produkt. Postupně jsme začali na klíč montovat markýzy, větší rolety a žaluzie,“ dodává.

Tomáš Petruška | Foto: Luboš Wišniewski

Podnikatel si ale brzy uvědomil, že v téhle oblasti narazil na strop. „Načež se kolem roku 2015 začaly objevovat bioklimatické pergoly. Bylo to něco dosud nevídaného,“ vycítil potenciál Tomáš Petruška.

V Česku se sortiment vůbec nevyráběl, Petruška ho proto začal dovážet z ciziny, třeba z Belgie. „Strašně nás bavilo a naplňo­valo uvádět na trh tak promyšlené výrobky. Před dvaceti lety byla vrcholem české terasy dřevěná stříška a najednou tu byly hliníkové pergoly, které automaticky nakláněly střešní slunolam a měly ovladač na každý stínicí prvek,“ líčí majitel společnosti AL Pergoly.

Už v roce 2016 bylo jasné, že tahle sázka vyšla. Proto vznikla samostatná firma AL Pergoly, která od prodeje a montáže zahraničních produktů po pár letech přešla k vlastní výrobě. „Začínali jsme v pronajaté garáži. Poptávka ale byla tak obrovská, že se tým rychle rozšiřoval,“ dodává.

Rostl i obrat a firma si mohla dovolit pro­najmout výrazně větší prostory. Dnes v pro­najatém areálu v Příbrami využívá výrobní plochu 2500 metrů čtverečních, dalších šest tisíc metrů čtverečních tvoří sklady. „Byla to nutnost. Obrat firmy se v roce 2021 vyšplhal na rekordních 175 milionů,“ říká podnikatel, který do středních Čech dojíždí z podhůří Beskyd.

Covidový boom

Přelomový rok 2021 kolidoval s vrcholící covidovou pandemií. Pro někoho krize, pro výrobce luxusních bioklimatických pergol nevídané terno. „Poptávka byla obrovská. Lidé nemohli nikam jezdit, zůstávaly jim peníze a chtěli si to udělat hezké alespoň doma na zahradě,“ vzpomíná Petruška.

„V tomhle období zazářila naše vlajková loď Skyline, která je plně ovládaná dálkově a zabudovaná do systému chytré domác­nosti. Měli jsme problémy, abychom stíhali dodávat, a rychle jsme museli navyšovat kapacity výroby i montážních týmů,“ dodává majitel AL Pergoly.

Přesto nebylo všechno jenom zalité slun­cem. Poptávka dál rostla, jenomže přišla hliníková krize. „Lisovny nestíhaly dodávat. Tehdy jsme si poprvé uvědomili, že všechno nezávisí jen na nás. Když se objeví problém v dodavatelském řetězci, budeme nahraní,“ připomíná Petruška.

Nedostatek surovin nebývalý boom přibrzdil, dodací termíny hliníkových profilů se prodloužily ze šesti týdnů na šest až deset měsíců a rostoucí cena materiálu začala ujídat z marží.

Firma tak svůj rekordní obrat z roku 2021 dosud nepřekonala. „Loňský rok ještě nemáme uzavřený, ale už se tomu zase blížíme,“ hlásí podnikatel s tím, že v příštích letech chce rozhodně pokořit dvousetmi­lionovou hranici. I vzhledem ke křehkosti dodavatelských řetězců a světové ekono­miky se ale snaží zůstat nohama na zemi. „Nechceme růst za každou cenu a budovat impérium. Chci, abychom rostli pozvolna a udržitelně,“ zdůrazňuje.

Digitální manufaktura

V růstu firmě pomáhají investice do mo­derních strojů a technologií. Ale i tady se Petruška snaží o vyvážený přístup. „S nad­sázkou říkám, že jsme taková manufaktura. Není to jako v automotivu, že bychom měli obrovskou fabriku, která by sekala tisíce kusů denně,“ říká.

Také chce, aby lidé ve firmě o každé zakázce přemýšleli. „Podle toho hledáme i zaměstnance do týmu. Nesmí to být lidští roboti, kteří by chtěli bez přemýšlení osm a půl hodiny opakovat jeden pohyb. Když zákazník zaplatí stovky tisíc, musí dostat výrobek opravdu na míru,“ vysvětluje.

Firma si zakládá na individuálním přístupu, ale ani automatizaci se úplně nevyhýbá. „Máme dva typy klientů. Domác­nosti a také stavební firmy, které poptávají pergoly třeba v rámci výstavby rodinného domu,“ podotýká Petruška.

Právě pro druhý typ klientů společnost vytvořila automatizovaný systém – jde v podstatě o e-shop pro partnery, kteří si mohou v uživatelském rozhraní sami nakli­kat parametry pergoly, jako je barva, výška, šířka nebo příslušenství.

„Požadavek se rovnou převede na nářezové plány, které se odešlou do výroby, kde stroje zakázku automaticky nařežou. A pak musí být ve výrobě ti přemýšlející lidé, zakázku zkom­pletují a předají montérům, kteří to pak na místě dokončí,“ dodává Tomáš Petruška.

Další miliony firma investovala do nové svařovny hliníku. Nechce ustrnout, a tak při­byly i další produkty, které na pergoly volně navazují. „Když už lidé vybavují zahradu, jsou rádi, že mohou všechno vyřešit s jed­ním dodavatelem. Logicky jsme tak přidali do nabídky ploty, hliníkové brány i designo­vé přístřešky na auta,“ popisuje Petruška, jak se AL Pergoly adaptují na aktuální trendy.

Omezená kapacita pronajatého areálu přestala stačit, a tak firmu čeká stěhování linek do nových prostor nedaleko Příbrami. Vlastních a výrazně větších.

Na ploše třináct tisíc metrů čtverečních má Petruška pro příští roky velké plány. Firma do areálu investuje sto milionů ko­run a nová továrna bude vyrábět podle not průmyslu 4.0 – vše bude propojené jedním řídicím systémem, v plánu je i nové CNC obráběcí centrum.

„Výrobní prostory budou ze začátku o ti­síc metrů čtverečních větší než ty dnešní. Ale můžeme zastavět většinu pozemku, takže se máme kam rozšiřovat na léta dopředu. Postavíme moderní vývojové centrum a parádní showroom,“ těší se Tomáš Petruška.