Home office. Ještě v únoru po něm většina zaměstnanců toužila, zatímco šéfové firem se ho báli jako kontroly finančáku. Během března a května jsme si ho vyzkoušeli naplno a teď se v plné síle znovu vrací. A nejspíš na hodně dlouhou dobu.
Jak z domova pracovat naplno a nezbláznit se z toho? A co dělat, abyste o práci nepřišli?
Home office je nový fenomén. Ještě před nástupem covidu přitom nebyl vedení většiny firem po chuti. Teprve až pandemie vše zásadně změnila. Zatímco před jejím propuknutím 80 procent šéfů firem nevěřilo, že by jejich lidé mohli efektivně pracovat z domova, po víc než měsíc trvajícím nouzovém stavu z jara letošního roku se jejich názor zásadně změnil.
Podle průzkumu společnosti LMC, do kterého bylo zapojeno 1132 firem napříč trhem, se totiž najednou dvě třetiny vedoucích manažerů shodují, že se na své lidi mohou spolehnout, i když je nechají pracovat doma.
„V březnu si to na vlastní kůži vyzkoušelo devět z deseti firem, i když některé jen pro část zaměstnanců. Ovšem polovina z celkového počtu home office všem zaměstnancům doporučila a 14 procent ho plošně přímo nařídílo,” popisuje Tomáš Ervín Dombrovský z LMC jeden z výsledků průzkumu.
Faktem je, že pro nařízení home office nemá zaměstnavatel oporu v zákoně. Na druhou stranu průzkum, který se věnoval i zaměstnancům, ukázal, že těch, kteří by práci z domova teoreticky odmítli, nebude mnoho.
„Skoro 100 procent, konkrétně 96 procent, zaměstnanců na home office oceňuje fakt, že si mohou lépe sladit pracovní a osobní život – zejména to platí o těch, kteří pečují o malé děti,” konstatuje Dombrovský.
Zatím tedy paráda. Jenže dlouhodobá práce z domova možná klade na zaměstnance větší nároky, než když chodí pravidelně do kanceláře.
„Především si je potřeba ohlídat, aby se pracovní a volný čas člověka nesmíchal přespříliš. Není dobré dostat se do stavu, kdy vlastně pracujete pořád, byť třeba s menší intenzitou, třeba když kontrolujete a řešíte e-maily i v době, kdy už byste byli z kanceláře pryč. To je nejrychlejší cesta k vyhoření,“ varuje Dombrovský.
„Je potřeba si nastavit vlastní, ale i týmová pravidla, aby si každý dokázal udržet nějaký čas na život mimo práci – odpočinek, rodinu nebo záliby. I na home office musíte mít něco jako bod odchodu z práce,” radí Dominika Ryšavá, HR manažerka z IT společnosti Betsys.
Podle Dombrovského už první vlna pandemie vyřešila technické nároky na práci z domova, kdy se ladilo hlavně používání počítačů, zabezpečení připojení a volba ideálních aplikací pro týmovou komunikaci. Nastal proto čas dávat větší důraz na to, aby lidé doma nepracovali v obskurních polohách a za měsíc neskončili u fyzioterapeuta se zablokovanými zády. Je tak namístě se zaměstnavatele ptát například na možnost přestěhování kancelářské židle nebo pořízení nové na jeho náklady.
Ryšavá i Dombrovský se shodují na důležitosti komunikace v rámci týmu. „Kvůli home office zmizely oblíbené neoficiální informační kanály v podobě setkání s kolegy u oběda nebo kávovaru ve společné kuchyňce. Vedení nově musí mnohem víc dbát na to, aby všichni věděli to, co vědět mají,” radí Tomáš Dobrovský.
Ryšavá pak upozorňuje například i na takový detail, jako je zapnutá kamera během videoporad. „Než mluvit k prázdné obrazovce, je lepší vidět nejen reakce kolegů, ale i samotné kolegy. Je také dobré si s nimi jen tak někdy zavolat a po telefonu probrat i mimopracovní věci. Zkrátka zkusit v rámci možností fungovat stejně, jako se to děje v kanceláři,” podotýká Ryšavá.
Zároveň je ale dobré se na videohovor alespoň trochu připravit. Domácí tričko se zbytky oběda na nikoho nepůsobí dobře a negativně to může vnímat i šéf, který díky tomu snadno získá dojem, že se práce na home office odehrává v přespříliš svobodomyslné náladě.
Podobně neprofesionálně působí i to, když se videohovor odehrává z rozestlané postele nebo se v pozadí objevují členové rodiny. Proto je lepší, pokud je to proveditelné, mít na práci vyčleněné místo, které k ničemu jinému neslouží.
Při práci z domova pomáhá mít sepsaný to-do list pro konkrétní den – a to dokonce víc než v kanceláři, kde je na zaměstnance obecně vyvíjen větší tlak na zpracování úkolů. Je ale nutné seznam dodržovat a ideálně začínat tím úkolem, který je na to-do listu nejsložitější, případně i nejméně oblíbený.
S tím souvisí i Dombrovského rada směrem k vedení firem, že je důležité podřízené přesvědčit o tom, že o pomoc s problémy si musejí umět říct jasně a včas. „Zabrání se tím tomu, že problém naroste a do potíží se dostanou i další členové týmu. Když vedle sebe sedíte v kanceláři, problém se obvykle objeví dřív a snáz se i řeší, než když se vidíte na společném videohovoru jednou za den,” říká Tomáš Dombrovský.
A pak je tu Netflix, HBO Go, Facebook, Instagram, více či méně seriózní zpravodajství nebo prostě messenger a nekončící psaní s přáteli. Tedy největší strašáky těch, kdo pracují z domova. Co s tím?
Tady je rada prostá a krátká: Nezapínat!