skip to main content
Český byznys

Home office, nebo raději luxusní cowork? V pražských Holešovicích mají jasno

4 minuty čtení

Po příchodu do místnosti s recepcí nevíte, zda jste právě dorazili do butikového hotelu, nebo do luxusní designové kavárny. Holešovické centrum Business Link Visionary je jednou z pěti poboček polské sítě sdílených pracovních prostor zastřešených švédskou developerskou společností Skanska. Ta stojí za realizací téměř všech budov, které centrum spolu s dalšími firmami využívá.

Pro svou premiéru v expanzi za hranice si firma záměrně vybrala lukrativní místo uprostřed Holešovic, z nichž se pomalu stává další ze středisek pražského dění. V moderní budově Business Link z roku 2018 využívá tři patra soukromých kanceláří, coworkingových prostor, konferenčních místností i velkých sdílených prostor pro relaxaci nebo pracovní schůzky. 

Celková plocha 4500 metrů čtverečních slouží vedle freelancerů zejména menším až středním firmám a týmům velkých korporátních společností.

Soukromá kancelář v pražském Business Linku
Reklama

„Každý klient má možnost prostor využít několika způsoby. Vedle toho, že kanceláře mu slouží jako klidný prostor pro práci, si tu může dopřát i dostatek odpočinku díky společným prostorám, kde si vychutná odpolední kávu nebo sjedná schůzku,“ vysvětluje koncept Business Linku manažerka pražské pobočky Jana Gerhátová.

Zájemce o pronájem má možnost vybrat si ze tří typů pracovních míst, na jejichž základě se odvíjí celková cena, kterou zaplatí. Ať už si klient vybere kteroukoli z možností, dostane i balíček, do kterého spadají různé all inclusive služby. V nich nechybí využití kuchyňky i veškerá konzumace, energie, úklid, služby recepce, nebo dokonce využití běžecké dráhy umístěné na střeše budovy.

„Jde zkrátka o ideální způsob, jak fungovat a nestarat se o miliony různých věcí, které si běžně musíte v kanceláři zařizovat sami,“ říká manažerka.

Praktičnost doplňkových služeb zmiňují i vybraní klienti, kteří si zdejší kancelářské prostory dlouhodobě pronajímají.

„Vyhovuje nám, že se nemusíme starat o služby, které bychom si běžně museli obstarat sami,“ říká Petr Havelka, ředitel českého zastoupení společnosti Plex Systems, zabývající se řešením pro smart manufacturing. „Stačí vám si ráno přinést počítač a nic navíc nemusíte řešit,“ dodává Petr Šíma z vedení investiční platformy Depo Ventures.

Obě zmíněné firmy využívají zdejší soukromé kanceláře, které jsou nejužívanější možností pronájmu. Klienti je volí zejména proto, že do nich nemá přístup nikdo vyjma členů týmu. Jejich velikost se přitom různí, nejmenší je určena pro dvě osoby, ta největší nabízí až 30 pracovních míst.

Další možností je takzvaný fix desk, zajišťující klientovi jedno stálé místo, které nemá možnost využívat nikdo jiný. „Tento způsob využívají hlavně lidé, kteří sem nechodí tak často, ale cítí potřebu mít pevné pracovní místo, kde si mohou odložit své věci,“ popisuje Gerhátová. Stůl je součástí většího pracovního prostoru využívaného stejným způsobem i ostatními klienty, kteří se většinou navzájem neznají.

Každý klient si může objednat další doplňkové služby, jako je tisk, odeslání pošty, parkování v místní garáži, nadstandardní IT servis nebo pronájem konferenční místnosti. Tu má však možnost kdykoli využít i každý, kdo není zdejším klientem.

Klienti mohou pro relaxaci využít běžeckou dráhu na střeše budovy.
Reklama

Zdejší prostory si lze pronajmout na libovolně dlouhou dobu, nejméně  však na jeden měsíc. „Klient se pak může rozhodnout, zda odejde, protože mu to nedává smysl, nebo zda si smlouvu prodlouží,“ přibližuje Gerhátová. Zároveň dodává, že v rámci propojení sítě poboček může každý klient Business Linku při pracovní cestě kdykoli využít i jakoukoli jinou pobočku v Polsku a opačně.

Právě flexibilitu týkající se potřeb klientů vyzdvihuje i Tomáš Fošenbauer z Johnson Health Tech: Business Link je podle něj ideálním řešením pro menší firmy, kterým se nevyplatí pronajímat k práci kancelář nebo byt, a podobně to vidí i Petr Havelka.

„Potřebujeme zajistit flexibilitu, která nám umožní růst a eventuálně reagovat i na snížení počtu zaměstnanců v kanceláři,“ vysvětluje. „Krátká výpovědní doba jeden měsíc je pro nás ideální.“

Flexibilitu využívá i CEO společnosti Grey Corbel Jiří Formáček: „Náš tým je rozdělený na dvě poloviny. Lidé z back officu, kteří docházejí denně, mají zaplacená místa v kanceláři. Druhá polovina našich zaměstnanců je často u klientů, těm proto platíme jen vstupní kartu, a pokud potřebují do kanceláře, domluví se s někým z back officu, aby zůstal doma,“ vysvětluje.

Přestože aktuální situace může napovídat opak, podle slov Gerhátové se pražské pobočce za poslední rok daří. Její růst nezpomalil ani jarní příchod pandemie covidu díky tomu, že společnost dokázala začátkem roku rychle reagovat a zavedla potřebná opatření i zásadní změny v portfoliu svých služeb, které začíná využívat stále více klientů.

V reakci na současnou situaci nabízí balíček služeb, díky němuž se mohou vyhnout zbytečným výdajům za prostory, které reálně nevyužívají. „Řekněme, že firma o 100 lidech si běžně pronajímá optimálně velké prostory, do kterých se vejdou všichni její zaměstnanci. V současné situaci ale většina firem vytváří různé směny, a proto své prostory vlastně reálně nevyužívá naplno, což je pro ně drahé,“ vysvětluje Gerhátová.

„U nás mají možnost si při počtu třeba 20 lidí ve firmě pronajmout kancelář pro 10 lidí. My jim ale vystavíme 20 přístupových karet, aby měli zaměstnanci možnost se ve směnách střídat. Firma ve finále ušetří až 30 procent nákladů, které by běžně platila v domovské kanceláři,“ říká dále se slovy, že podobný produkt nabízeli už dříve, ale s příchodem pandemie ho přizpůsobili situaci.

Poptávka po takzvaném rotačním balíčku je zatím největší ze strany velkých korporací, které čím dál více tíhnou k hybridnímu modelu fungování. „Vlastní kanceláře si nechávají, ale část lidí, kteří mohou sedět mimo, umisťují k nám,“ dodává.

Právě o smíšeném modelu hovoří manažerka Visionary i při dotazu na změnu způsobu práce jednotlivců zapříčiněnou pandemií. „Za poslední půlrok to prošlo obrovským vývojem. Na začátku jara se všichni vylekali a z kanceláří se fyzicky vypařili. Naštěstí ale nerušili smlouvy a obsazenost nám zůstala i s nouzovým stavem pořád stejná.“

„Během jarního nouzového stavu byla obsazenost centra asi 10 procent, protože většina lidí pracovala z domova. Postupně se k nám ale lidé začali vracet, protože jim chybělo klidné pracovní prostředí a kontakt s lidmi,“ vysvětluje Gerhátová měnící se trend. 

Ačkoli v současné době v holešovickém Business Linku panuje stále různý styl práce, obecně se obsazenost pořád zvyšuje. Gerhátová to přičítá tomu, že lidé dnes už vědí, jak se k celé situaci stavět.

„Na začátku nikdo nevěděl, co se vlastně děje a jak se to bude vyvíjet dál. Naši klienti tu ale mají své zázemí a podle zpětné vazby se tu cítí dobře a bezpečně.“

Reklama
Reklama