„Rusko jako trh budoucnosti“ – tak loni začínal jeden z úvodních odstavců tiskové zprávy automobilky Škoda Auto. Teď se v souvislosti s trhem, který je pro automobilku třetí největší, ozývají slova jako „obavy“ a „znepokojení“.

Příčina nervozity je zřejmá. Riziko, že by Škoda Auto mohla přijít o zajímavý východní trh, se s rostoucí ruskou agresivitou zvyšuje. Možné dopady sankcí na automobilku číhají z obou stran. Ze strany Ruska je problém, že jde o západní automobilku ze členského státu NATO. Z pohledu Evropské unie může vadit čilé obchodování se státem, který se vůči Evropě projevuje jako čím dál nepřátelštější.

Rusko je pro českou automobilku důležitým trhem, na kterém navíc v posledních třech letech upevňuje svoji pozici. V roce 2019 tam prodala 88 600 vozů, o rok později 94 600 a loni 90 400. Lépe se jí aktuálně daří jen v Německu.

Důležitost její ruské přítomnosti navíc loni stoupla poté, co jí vedení koncernu Volkswagen předalo tamní řízení kompletně na starost – a to i včetně dalších postsovětských republik. Velký vliv měla skutečnost, že Škodovka a její tým znají ruský trh lépe než Němci.

Automobilka v Rusku vyrábí už od roku 2009 – prvním modelem byla octavia druhé generace, která vznikala v závodě v Kaluze. Dnes odtud vyjíždí Škoda Rapid, která je s více než 40 tisíci prodanými kusy ročně v Rusku nejprodávanějším modelem automobilky.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Škodovky dále vyjíždějí ze závodu GAZ v Nižním Novgorodu, kde se montují modely Karoq, Kodiaq a Octavia. Na základě dohody mezi Volkswagenem a jejím majitelem odtud mají sjíždět z linky minimálně do roku 2025.

Jenže právě onen majitel může být jedním z budoucích problémů: oligarcha Oleg Děripaska figuruje na sankčním seznamu USA a může si na něj došlápnout i Evropská unie. Není jasné, jak by se takový krok projevil ve vztahu ke koncernu Volkswagen – bylo by překvapivé, kdyby si německá vláda neochránila zájmy a vysoké investice jedné ze svých největších průmyslových firem.

Ruskou výrobou ale přítomnost automobilky v momentálně ožehavém regionu nekončí. Škodovky se vyrábějí i na západě Ukrajiny, kde výrobu už dvacet let zajišťuje obchodní partner Evrocar. Za tu dobu tamní dělníci zkompletovali skoro 200 tisíc nových aut a přímo na Ukrajině se ročně prodá kolem šesti tisíc škodovek. Pokud konflikt nenabere obřích rozměrů, ukrajinskou výrobu by neměl ohrozit.

Škodovka už zároveň má jedno nechtěné opuštění postsovětské země za sebou. Její auto si od loňského dubna nemohou koupit zákazníci v Bělorusku. Vláda Alexandra Lukašenka dovoz škodovek, mimochodem vyráběných v Rusku, loni zakázala.

Není pravděpodobné, že by se škodovka mohla do Běloruska v krátké době vrátit.

Šlo o odvetný krok poté, co šéf Škody Auto Thomas Schäfer loni v lednu rozhodl, že firma nebude sponzorovat mistrovství světa v hokeji, pokud se turnaj bude konat právě v Bělorusku. Následně se šampionát kompletně odehrál v lotyšské Rize.

Zákaz dovozu byl sice jen dočasný, ale na podzim ho běloruská vláda prodloužila o dalších šest měsíců. Jeho konec by měl vypršet 4. května, ale obzvlášť vzhledem k současné napjaté situaci a provázanosti Lukašenkova režimu s putinovským Ruskem není pravděpodobné, že by se škodovka mohla do Běloruska v krátké době vrátit.

Ztráta běloruského trhu sice nebyla pro automobilku příjemná, ale zároveň nijak extrémně nebolela. Ročně se jí v Bělorusku dařilo prodat jen jednotky tisíc nových aut. 

Automobilka se k aktuální situaci v Rusku příliš nevyjadřuje. Její tiskové oddělení na zaslané otázky odpovědělo jen velmi obecně: „Zaznamenali jsme eskalaci situace s velkými obavami a znepokojením,“ uvedla mluvčí Martina Špittová.

„Nadále doufáme, že konflikt bude rychle vyřešen mírovou cestou a na základě mezinárodního práva. Míru dopadu na naše obchodní aktivity v dotčených zemích průběžně zjišťujeme. Co se týče veškeré činnosti v místě dění, bezpečnost a integrita našich zaměstnanců je naší nejvyšší prioritou,“ stálo v její odpovědi.

Automobilka není ve spojení s Ruskem ve střehu poprvé. Loni v dubnu zvířila atmosféru česko-ruských vztahů vrbětická kauza. Při té příležitosti se k fungování Škody Auto na východě vyjádřil i šéf odborů Jaroslav Povšík.

„Už v minulosti jsme měli problémy s americkými i evropskými sankcemi a rizikem zastavení lokalit, kde jsme spolu s Volkswagenem investovali obrovské peníze,“ uvedl pro magazín Škodovácký odborář.

„Je jasné, že ruský byznys je složitý, je hodně protkán politikou, je to lákavý a ohromný trh zrovna tak, jako je složitý trh v Číně. Každý se ho snaží geopoliticky obsadit, proniknout na něj a prodávat tam produkty. Ke cti nás škodováků a Volkswagenu je, že jsme zásadně na všech lokalitách, kde podnikáme, apolitičtí,“ prohlásil loni Povšík.