Největší nezávislá česká síť maloobchodních prodejen Hruška bude možná k prodeji. Minulý týden o tom přinesly zprávu webové stránky Hospodářských novin. Trojice majitelů v čele s Pavlem Hruzíkem údajně zadala firmě Patria, aby prověřila trh.

Již v minulosti probíhala jednání o prodeji této maloobchodní sítě, avšak vždy skončila neúspěchem z důvodu příliš vysoké ceny. Prodejní síť Hruška má v posledních letech stabilní obrat asi osm miliard korun, přičemž čistý zisk je v průměru kolem 150 milionů korun,

Kromě 600 prodejen, které se většinou nachází v menších městech a obcích vlastní Hruška tři velké sklady potravin a ziskovou pekárnu v Ostravě s tržbami přes 300 milionů korun. Největší podíl ve společnosti, a sice 40 procent, má Pavel Hruzík, syn nestora českého maloobchodu Karla Hruzíka.

Dalšími dvěma akcionáři ve firmě jsou Jana Škrabalová a Jarmila Plevová. Obě mají každá 30 procent a stejně jako Hruzík se aktivně podílejí na řízení podniku – Škrabalová šéfuje maloobchodu a Plevová nákupu potravin.

Zahraniční řetězce v České republice ovládají celkem dvě třetiny maloobchodu. Podobným hráčem jako je síť Hruška je také skupina COOP, tedy Českomoravský svaz spotřebitelských družstev, který se svou sítí obchodů dosahuje obratu až 33 miliard korun.

Prodej Hrušky by dle odborníků mohl trh ovlivnit. Kromě skupiny COOP by zájem mohlo mít i britské Tesco, které už nyní vlastní asi 130 maloobchodů Žabka. K poslední větší majetkové změně v tuzemském maloobchodě došlo letos v únoru. Maďarský fond Oriens tehdy koupil od manželů Pavla a Marcely Flosmanových jejich síť menších prodejen s potravinami Flop. Její tržby činí více než dvě a půl miliardy korun.