„Nejtěžší v naší šestatřicetileté historii.“

Tak popsal CEO aerolinky Virgin Atlantic rok 2020, kdy jím řízená firma zaznamenala ztrátu 659 milionů liber, tedy téměř 20 miliard korun.

Počet přepravených pasažérů se loni propadl o osmdesát procent, firma propustila přes čtyřicet procent zaměstnanců a naplno šlapala do přepravy zboží jakožto jediné byznysové nohy, na které se dalo pod tlakem koronaviru alespoň trochu stát.

Aerolinky Virgin Atlantic, v nichž vlastní 51 procent Virgin Group miliardáře Richarda Bransona a 49 procent Delta Airlines, se tak nyní chtějí vydat pro záchranný kapitál na burzu – alespoň to uvádí kanál Sky News, který se zprávou přišel jako první.

Podle zdrojů britské televize je pravděpodobné, že se nového leteckého přírůstku na London Stock Exchange dočkáme už na podzim. Britský miliardář si nepochybně uvědomuje, jakou příležitost momentálně kapitálové trhy skýtají.

Ostatně jeho „vesmírná“ společnost Virgin Galactic se od vypuknutí pandemie těší solidnímu zájmu investorů (spekulantů) – po svém burzovním debutu v roce 2017 se titul přes dva roky pohyboval na deseti dolarech, nicméně spekulativní bouře jej dvakrát vyhnala přes padesátidolarovou hranici, aby se teď usadil na zhruba třiatřiceti dolarech.

Virgin Galactic byl jedním z titulů oblíbených ve spekulativní komunitě kolem Redditu.

Nadšení vyvolal pochopitelně do velké míry i Bransonův úspěšný výlet na okraj vesmíru, z něhož se má rozvinout byznys s vesmírnou turistikou. Kdo si ovšem pamatuje dobu okolo letošního února, ten ví, že Virgin Galactic byl jedním z titulů oblíbených ve spekulativní komunitě kolem Redditu. Ticker SPCE tak těží i ze statusu „meme stock“.

Podle spekulací se na burzu chystá i další Bransonův počin, který vznikl jako spin-off právě z Virgin Galactic – Virgin Orbit. Tato firma se pro změnu zabývá dopravou malých družic na oběžnou dráhu a stejně jako Virgin Galactic, i tentokrát by mělo jít o cestu na burzu formou SPAC: akvizicí ze strany schránkové firmy.

To aerolinky Virgin Atlantic si údajně ke svému IPO už stihly najmout poradce ze Citibank a Barclays a první prezentace managementu konané o tomto víkendu se prý setkaly s pozitivní odezvou napříč institucemi londýnského City.

Aerolinky jdoucí si pro kapitál zrovna teď, když je veledůležitá trasa Spojené království – USA pořád umrtvená? Na první pohled podivný plán, nicméně pohled druhý odhalí přetlak kapitálu a obecně pozitivní sentiment vesměs ke všemu. Bransonův záchranný plán proto může pohodlně vyjít.