skip to main content
Technologie

Bezos? Branson? Nejzajímavější byznys na orbitě dělá někdo jiný, společnost Planet

Jeff Bezos, Richard Branson a jejich výlety ke hvězdám mají rozhodně ze všech událostí v kosmickém byznysu aktuálně největší mediální pokrytí. To z nich ale ještě nedělá ty nejdůležitější události v kosmickém byznysu pod sluncem.

Z určitého úhlu pohledu je důležitější třeba to, že se jistá společnost s názvem Planet, která podniká v oblasti dat získaných prostřednictvím satelitů, odhodlala ke vstupu na burzu.

Děje se tak poté, co ji koupila SPAC (společnost založená za účelem akvizice) DMY Technology Group. A ze všech podniků, o nichž se dnes mluví v souvislosti se starty do kosmu a které přišly na burzu prostřednictvím společností SPAC, je na tom Planet finančně nejlépe.

Reklama

Server Quartz vypočítává, že zatímco Bransonova společnost Virgin Galactic měla loni příjmy ve výši 238 tisíc dolarů, firma na satelitní fotografie Spire 29 milionů dolarů a společnost Rocket Lab, která na svých raketách vystřelila do vesmíru už 104 satelitů, utržila 35 milionů dolarů, loňský obrat Planet se vyšplhal na o poznání působivějších 114 milionů dolarů.

To už začíná evokovat otázku: co ten Planet umí, že mu to tak jde?

Firma Planet, založená v roce 2010, vešla ve známost jako společnost, která každý den snímkuje kompletní povrch zeměkoule. O to se starají stovky jejích vlastních satelitů PlanetScope a také řada větších a dražších satelitů jiných firem, s nimiž Planet spolupracuje.

Tato dvojice snímků ze satelitů PlanetScope ukazuje požár, který v červnu vypukl nedaleko kalifornského jezera Shasta.

Jádrem podnikání společnosti je ale něco jiného – data, kterých každý den firma nasbírá více než 25 terabajtů. Současný byznys model Planetu je totiž založený na předplatném, v rámci kterého jiné subjekty nakupují jeho aktuální informace týkající se jejich oboru.

Největším nákupčím dat Planetu jsou společnosti podnikající v zemědělství a vládní instituce. Zpravodajské a armádní zdroje pak tvoří v poptávce méně než čtvrtinu.

Reklama

Zásadní je ale i fakt, že mnoho společností ze všech možných oborů dnes do svých struktur začleňuje investice do takzvaného ESG (Environmental, Social and Governance). Jde o sady pravidel, která se týkají životního prostředí a sociálních témat. A právě tuto položku chce ve firmách vidět stále početnější zástup investorů.

A tady přicházejí ke slovu data, která sbírá a následně prodává Planet. „S tím, jak se svět posouvá k udržitelné ekonomice a stále více a více firem a vlád si v oblasti ESG stanovuje jasné cíle, začíná být mnohem důležitější první krok na cestě k jejich splnění. A tím je měření,“ řekl k tomu Will Marshall, zakladatel Planetu.

Mohutná řeka Brahmaputra se vlévá do úzkého kanálu těsně proti proudu od indického Guwahati. Dvojice snímků ze satelitů PlanetScope ukazuje ve falešných barvách řeku 10. října 2020, kdy začala ustupovat po letních povodních, a 28. dubna 2021, když její hladinu zvýšil tající sníh.

Firma, která dokáže na každodenní bázi sledovat a třídit obrovská kvanta enviromentálních dat v celoplanetárním měřítku, tak logicky roste na hodnotě.

Společnost se chlubí například tím, že její informace pomáhají zemědělcům k větším sklizním, k menší spotřebě hnojiva či ke snadnějšímu přechodu na udržitelné způsoby obdělávání půdy. Vládní klienti prý zase data využívají ke zvýšení bezpečnosti, sledování a předpovídání nejrůznějších hrozeb nebo při řešení krizových situací.

Středem zájmu jsou ale třeba i emise, které dokáže Planet trackovat jako nikdo jiný. Chtějí-li zkrátka společnosti pokračovat v krasojízdě v postcovidovém světě, potřebují data v oblasti ESG, z nichž mohou vycházet a podle kterých mohou nalajnovat své další směřování.

Bezos a Branson možná startují vesmírnou turistiku, ale byznys model Planetu se přes všechny jeho satelity drží mnohem více při zemi. A plánuje, že z něj bude profitovat už v roce 2025.

Reklama
Reklama