Vláda se rozhodla zaplatit poplatek společnosti Michelin za zařazení do prestižního gastronomického průvodce. Je to nástroj, jak Česko propagovat v zahraničí, řekl na tiskové konferenci po středečním jednání kabinetu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Hešíková sdělila, že celkové náklady činí 51,3 milionu korun s DPH na pět let. Na financování by se neměl podílet jen stát, ale také kraje a soukromý sektor.

V lednu server Seznam Zprávy uvedl, že firma požaduje za tři roky deset milionů korun. Vicepremiér a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) v úterý sdělil, že jde o výrazně vyšší částku, než se objevuje v médiích. Podle Hospodářských novin by se mělo jednat o 54 milionů za pět let.

Některé restaurace v Česku sbírají podpisy pod otevřený dopis pro premiéra Petra Fialu (ODS) a celou vládu s výzvou, aby stát poplatek zaplatil. Akci podporují špičky českého gastrobyznysu včetně Zdeňka Pohlreicha, Jana Punčocháře nebo Jana Knedly, napsal oborový online magazín VisitChef.

Autoři dopisu míní, že zařazení ČR do průvodce podporuje gastroturismus, je marketingovou podporou pro Česko po celém světě a má reálný potenciál přivést turisty do regionů.

Vláda se podle Kupky do projektu rozhodla vstoupit. Bartoš dnes představil analýzu toho, jak zahraniční turisté v Česku utrácejí peníze. „Útrata za gastronomické služby představuje v mnoha případech více než třicet procent z jejich celkové útraty,“ poznamenal Kupka.

Zařazení do průvodce považuje za jeden z nástrojů, jak lze přispět k návratu turistů do Česka po koronavirové krizi. Finance do toho vložené se podle Kupky velmi rychle Česku vrátí.

„Zdaleka nepůjde jen o restaurace v Praze – cílem projektu je právě přilákat bohatší zahraniční turisty do regionů. Tato část bude financována z prostředků MMR – jde o částku v přepočtu kolem 4,3 milionu korun s DPH,“ poznamenala Hešíková.

Ve druhé fázi, a to do roku 2028, se budou na základě analýzy oceňovat podniky a také se uskuteční marketingová kampaň zaměřená na zahraniční turisty. „Zde půjde o částku v přepočtu přes 47 milionů korun s DPH na pět let. Na financování této části by se měl podílet nejen stát, ale také kraje a soukromý sektor,“ dodalo ministerstvo.

„Gastronomie je podle výzkumů důležitým faktorem při výběru, kam cestovat. Na základě michelinského průvodce se dnes zdaleka nerozhodují jen ti nejbohatší. Data ukazují, že zahraniční turista dá zhruba čtvrtinu všech svých výdajů za gastronomii. Skupiny, které cestují hlavně za ní, zůstávají v destinacích v průměru déle a utrácejí více než ostatní. Podpora gastronomie je tedy klíčová, pokud má ČR zůstat jako turistická destinace konkurenceschopná ve srovnání s okolními zeměmi,“ doplnila Hešíková.

Společnost Michelin loni změnila koncepci svého průvodce a restaurace hodnotí jen v zemích, jejichž národní agentury pro cestovní ruch přispějí.

Michelinskou hvězdu dostala před patnácti lety jako první gastronomický podnik v postkomunistických zemích pražská restaurace Allegro v hotelu Four Seasons, předloni jednu hvězdu obhájily pražské restaurace Field a La Degustation Bohême Bourgeois. V loňském roce Michelin doporučení pro Česko nevydal.