Vedení jihokorejské automobilky Hyundai plánuje za stovky milionů až miliardy korun upravit svůj závod v Česku tak, aby mohl vyrábět větší podíl elektromobilů, případně jen vozy na elektřinu. Nyní může továrna v Nošovicích na Frýdecku-Místecku vyrábět maximálně třicet procent aut na elektrický pohon.

Napsal to v pondělí server E15.cz, kterému to řekl šéf výroby závodu Martin Klíčník. Mluvčí závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Michník v listopadu řekl, že podíl aut s čistě elektrickým pohonem by měl v roce 2030 tvořit sedmdesát procent produkce závodu.

V současnosti Hyundai v Nošovicích vyrábí modely Tucson, i30 a Kona Electric, tedy první elektromobil automobilky vyráběný mimo Koreu. Vozy se spalovacím i elektrickým pohonem sjíždějí ze stejné výrobní linky. Klíčník řekl, že se svým týmem nyní zpracovává několik variant přestavby linky.

„V příštím roce si jednu variantu vybereme. Samotná úprava by se měla uskutečnit buď v roce 2025, nebo později,“ uvedl. Práce na úpravě linky by neměly narušit výrobu, plánované budou postupně během běžných letních a vánočních odstávek. Po úpravě by měla být linka schopná vyrábět také více modelů elektromobilů.

„Chceme-li od roku 2035 obchodovat pouze s elektromobily, jedním modelem trh nenakrmíme. Logicky musejí přicházet další modely. I proto rozšiřujeme náš tým inženýrů, abychom zvládli práci na vícero nových modelech v budoucnu. Nyní má tým výroby asi 180 inženýrů, nově přibude dalších šestadvacet,“ řekl Klíčník.

Právě od roku 2035 totiž nebude možné na trzích Evropské unie prodávat nové automobily se spalovacími motory. Většina vozů z Nošovic přitom míří na největší evropské trhy do Německa, Francie či Velké Británie.

Hyundai v Nošovicích loni vyrobilo 322 500 aut, letos to bude možná až 340 tisíc vozů. Podíl automobilů s čistě elektrickým pohonem v závodě podle E15 postupně stoupá. Loni to bylo každé desáté auto, letos podíl vzroste ke třinácti procentům, příští rok na sedmnáct procent.

Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Vedle osobních automobilů vyrábí také dva typy šestistupňových manuálních převodovek.

Závod má více než tři tisíce zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Loni podniku stoupl zisk o 2,05 miliardy na 10,96 miliardy korun a tržby o 27,31 miliardy na 167,73 miliardy korun.