Jednoho krásného letního dne se George Fraser pokoušel relaxovat na břehu jezera hluboko v lesích někde ve Wisconsinu. Jenže to nešlo.

Místo toho CEO a spoluzakladatel společnosti Fivetran pořád myslel na práci, na svoji firmu, kterou založil s kamarádem z dětství Taylorem Brownem a pak budoval dlouhých devět let.

Taylorova rodina se taky jezdí rekreovat sem k jezeru. Před necelou dekádou měli tihle dva kluci skvělý nápad.

Začnou firmám pomáhat se sběrem dat ze všech možných zdrojů – od zmínek na Twitteru po informace o karetních transakcích – a pak jim budou účtovat poplatky za to, že ten datový balíček pošlou do velké analytické firmy, jako je Snowflake nebo Databricks, která jim v ideálním případě vysvětlí, co všechna ta data znamenají.

Fraser a Brown a jejich nápad pak společně prošli Y Combinatorem. Získali asi 160 milionů dolarů. Strávili nesčetné hodiny laděním technických detailů. A pořád neměli produkt, který by mohli prodávat korporacím.

„Dlouhé roky to byl náš hlavní problém, který jsme neuměli vyřešit,“ vysvětluje Fraser. Jedním z členů představenstva Fivetranu byl Bob Muglia, v té době generální ředitel datového gigantu Snowflake. Muglia věděl, co všechno je ve hře.

V době, kdy šéfoval jedné z divizí Microsoftu, si ho tehdejší CEO Steve Ballmer pěkně podal za to, že nedokázal udržet firemní zákazníky a ti utekli k Oraclu. (Načež Mugliu v roce 2011 nahradil Satya Nadella, současný generální ředitel Microsoftu.)

Muglia pak strávil pět let budováním společnosti Snowflake, ale ti ho vyprovodili ze dveří jen rok a půl předtím, než společnost vstoupila na burzu – a bylo to jedno z největších IPO v historii Silicon Valley. Teď Muglia varoval Frasera, že mu běží čas.

„Snažil jsem se jim to vtlouct do hlavy,“ vzpomíná Muglia. „Opakoval jsem jim: ‚Sakra, vždyť nemáte žádný produkt.‘“ Usazený za stolem, který patřil jeho pradědečkovi, prezidentovi Chicago Title and Trust, Fraser jednoho dne přišel s dost oldschoolovým řešením svých problémů. Přežití firmy pojistí nákupy.

Forbes Digital Premium