skip to main content
BusinessClass

I v krizi musíte ukázat světlo na konci tunelu, říká Simona Kijonková

2 minuty čtení

Simona Kijonková podniká od roku 2010 a na výkyvy byznysového povětří je zvyklá. Přesto spolumajitelka skupiny Packeta, pod niž patří logisticko-technologická společnost Zásilkovna, s celou svojí firmou zažila jaro, které podle jejích vlastních slov připomínalo intenzivní horskou dráhu.

Obrat skupiny, doručující zboží do 33 zemí, v letošním prvním čtvrtletí meziročně vzrostl o 109 procent na bezmála 390 milionů korun – ale v březnu se během několika prvních týdnů nouzového stavu propadl o polovinu.

„Udržet funkční logistiku ve chvíli, kdy se v důsledku vládních nařízení situace mění z minuty na minutu, bylo mimořádně obtížné a rozhodně jsme čelili největší výzvě naší desetileté historie,“ hodnotí situaci zpětně dvaačtyřicetiletá podnikatelka, která se v polovině dubna stala novou členkou týmu Národní ekonomické rady vlády (NERV).

Reklama

Packetě se pod vedením Simony Kijonkové podařilo rychle zareagovat a po hlubokém propadu následoval prudký růst. Home office a kompletně digitální fungování pro 1200 zaměstnanců, nastavení bezhotovostních plateb ve všech zemích, kde skupina působí, poradna pro partnery, e-shopy i výdejní místa, voicebot na zákaznickém servisu… To jsou jenom některá z řady opatření, díky nimž už během dubna společnost opět rostla až na aktuální 120procentní meziroční růst. 

Přesto to občas bolelo, přiznává Simona Kijonková. O nejdůležitější lekce, které si ona a její Packeta z koronavirové krize odnesly, se s námi jedna z nejvýraznějších tváří českého byznysu podělila v další Forbes BusinessClass.

Zřiďte krizový štáb 

V krizi je zásadní semknout lidi kolem sebe a vytvořit krizový štáb, který vám pomůže situaci zvládnout.

„Na začátku po vypuknutí krize jsme byli jako ve válce, stáli jsme kolem stolu a říkali si, co bude za deset minut, co za dvacet. Několik dní jsme byli nonstop v práci, v kanceláři jsme i spali,“ vzpomíná Simona Kijonková. „Díky takhle intenzivní práci jsme ale vytvořili několik krizových scénářů, které nám pak umožnily rychle reagovat, když se situace zhoršila.“ 

Rozhodujte se rychle a pevně

Když není čas na dlouhé analýzy a testy, věřte při rozhodování vlastní intuici, říká Simona Kijonková. A to i s vědomím, že některá vaše rozhodnutí můžou být chybná a mnohá budou bolet. V takovém případě se snažte přes bolestivost krátkodobých rozhodnutí dívat k dlouhodobému cíli.

Reklama

Spolehněte se na svůj tým a nebojte se ho požádat o pomoc

Nespoléhejte na pomoc zvenčí, radí kapitánka největšího e-commerce hráče v Česku, spolehněte se na svůj tým a jeho podporu. 

Pokud v době konjunktury budujete dobrou firemní kulturu a pokud vám vaši zaměstnanci věří, že víte, co děláte, v krizi se vám to mnohonásobně vrátí – vaši lidé pak udělají pro překlenutí krize maximum. „Jsem pyšná na to, že se u nás v době, kdy to bylo třeba, nehledělo na přesčasy, na víkendy, že naši manažeři byli ochotní půjčit firmě 30 procent svého platu, abychom měli potřebnou likviditu, protože v krizi platí, že cash is king. Mohli se totiž spolehnout, že jakmile zase začneme růst, společnost jim peníze vrátí.“ 

Komunikujte rychle a otevřeně. Problémy neskrývejte

Simona Kijonková je přesvědčená, že „nikdy nelze komunikovat dost a v krizi to platí dvojnásob. A je třeba to dělat rychle a přehledně“.

V Packetě hned po vypuknutí krize začali každý týden streamovat nejdůležitější informace o tom, co se událo, Simona Kijonková všem vysvětlovala změny a vyzývala k otázkám. „Často to byly nepříjemné dotazy, ale právě na takové je důležité odpovídat otevřeně,“ říká. Navíc hned od prvního víkendu ve firmě zřídili blog, kam každý den přicházely všechny důležité informace pro klienty a franšízanty. A informacemi o změnách začali zásobovat také zákazníky.

Budujte firmu digitálně

Zejména v krizi je tohle podle Simony Kijonkové ohromná výhoda, nový projekt pak totiž uvedete v život během pár týdnů, či dokonce dnů. 

V Zásilkovně se vlivem okolností vytvořily úplně nové projekty, například Zásilkovna kurýr, který se propojil se službou Zavezu, již skupina koupila na konci loňského roku. Společnost také začala intenzivně pracovat na bezobslužném typu doručování včetně bezobslužných výdejních boxů – jednak se proto Packeta spojila s Alzou a jejími AlzaBoxy, ale hlavně od června hodlá spustit novinku: vlastní síť takzvaných Zboxů. 

Buďte chameleon

Úspěšný není ten, kdo je největší, ale ten, kdo se dokáže nejrychleji přizpůsobit. Buďte otevření změnám a buďte agilní, říká šéfka Packety.

Reklama
Reklama