skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Ideální čas investovat do komerčních realit, hlásí česká investiční skupina po rekordních nákupech

Těžké časy? Kdepak. Česká investiční skupina Wood & Company vyrazila na nákupy. Na Slovensku se jí podařil pořádný „kauf“, když do svého realitního fondu pořídila jedno z největších bratislavských obchodních center Aupark za jedenáct miliard korun od globálního hráče Unibail-Rodamco-Westfield. Rekordní realitní transakce v historii Slovenska vzbudila pořádný rozruch. „Aupark má vynikající lokalitu, skvělé rozložení nájemníků, výborné cash flow a perfektně doplňuje naše realitní portfolio,“ pochvaluje si místopředseda představenstva realitního fondu Wood & Company Jiří Hrbáček.

Další slovenská akvizice se české investiční společnosti povedla už na začátku letošního roku, kdy koupila pro změnu administrativní komplex v bratislavské byznys zóně s kancelářskou plochou přesahující 25 000 čtverečních metrů. Wood & Company se tak stala druhým největším vlastníkem kancelářských a nákupních center v Bratislavě a Praze, kde jí mimo jiné patří i Galerie Harfa v Libni a bohnické Centrum Krakov. Celková tržní hodnota realitního portfolia společnosti po letošních akvizicích přesáhla miliardu eur. 

A to Wood vážně pokukuje po další velké kancelářské budově, tentokrát ve Varšavě – nákup v hodnotě přesahující 1,1 miliardy korun chce v Polsku dokončit během půl roku. „Jsme aktivní, trhu dlouhodobě věříme, investujeme,“ hlásí Hrbáček. Navzdory tomu, že retail ani office rozhodně nezažívají nejlepší období – obchody po lockdownu otevřely teprve nedávno a firmy pořád drží velkou část svých lidí spíš doma než v kancelářích.

Dlouhodobá strategie a výnos kolem deseti procent

Jenomže Wood & Company v tom vidí příležitost, jak dokončit svůj středoevropský investiční příběh na trase Praha-Bratislava-Varšava. Nejde přitom o žádné blouznění pod vlivem zlaté horečky, ale o promyšlenou a dlouhodobou strategii. Investiční skupina dokazuje, že to s komerčními nemovitostmi umí. Její realitní fondy patří mezi nejvýkonnější v Česku, dlouhodobě připisují přes deset procent ročně a Woodi věří, že na tom covid zas tak moc nezmění. 

Kancelářská budova Greenline v Praze

Růst a kupovat chtějí dál, cílí přitom na zavedené a trhem ověřené áčkové nemovitosti v retailu a office. „Zajímají nás kvalitní budovy v dobrých lokalitách s vysokou obsazeností, silným cash flow a diverzifikovaným portfoliem nájemníků. Prioritou jsou pro nás hlavní města,“ popisuje strategii Jiří Hrbáček.

Retail podfond Wood & Company během necelých pěti let zhodnotil peníze svým investorům dvojnásobně, office podfond má zhodnocení za necelé čtyři roky přes 53 procent „Roky 2017 až 2019 byly velmi silné, nám se však podařilo udržet kladný výsledek i v roce 2020, který výrazně poznamenal covid. Office podfond měl vloni výnos 8,4 procenta a retail podfond 4,5 procenta. Proti předchozím rokům jsou to výrazně nižší čísla, ale neztratili jsme hodnotu, byť to byl velmi náročný rok, zvláště pro obchodní centra,“ podotýká Hrbáček. 

Letos by podle něj měly nemovitosti znovu nastartovat k růstu a fondy k výnosům, které by měly v horizontu sedmi až deseti let investorům přinést osmi- až desetiprocentní zhodnocení ročně. „Máme ambici jít i výš, ale musíme být připraveni na měnící se tržní podmínky,“ upozorňuje Hrbáček.

Byznys se vrací do obchodů i kanceláří

Znovuotevření nákupních center rozdmýchalo optimismus hlavně v retailu. Lidé se do obchodů rychle vrátili a začali utrácet našetřené peníze – aktuální návštěvnost center z portfolia Wood & Company se zatím pohybuje na úrovni roku 2019, průměrný nákup má dokonce vyšší hodnotu než před covidem. „Na hodnocení je příliš brzy, ale vše nasvědčuje tomu, že u nás máme velké úspory a velkou zadrženou koupěschopnou poptávku. I odhady růstu ekonomiky jsou pozitivní. Věříme, že bohaté Česko i bohaté Slovensko budou opět nakupovat a také chodit do kin a do restaurací. Předpoklady tu jsou,“ míní Hrbáček.

Místopředseda představenstva realitního fondu Wood & Company Jiří Hrbáček

U kanceláří bude důležité, jak se firmy postaví k home officu a trendu sdílených pracovních míst. „Ale rozhodně to není tak, že by všechny firmy napříč obory utíkaly z kanceláří. Spíš přemýšlejí, jak je budou mít v budoucnu uspořádané. Jsme přesvědčeni, že absolutní většina firem se do kanceláří vrátí. I dnes máme v našich budovách obsazenost 95 procent a při jednání s nájemníky zatím žádnou radikální změnu nevidíme,“ říká finančník s třicetiletou praxí v korporátním a investičním bankovnictví i ve finančním řízení. Pracoval mimo jiné pro Živnostenskou banku, ABN Amro Bank či Českou spořitelnu. Posledních dvanáct let se ale pohybuje v realitním byznysu, podílel se na proměně developera HB Reavis z lokální slovenské firmy na hráče evropského formátu a do Wood & Company přišel těsně předtím, než koupila pražskou Harfu a rozjela realitní fond kvalifikovaných investorů.

Místo v dobře rozloženém portfoliu 

Wood & Company si většinu nemovitostí spravuje sama, chce je držet dlouhodobě a i v nejtěžším období se snažila nájemníky udržet a podpořit. V obchodních centrech dočasně snižovala nájemné, v kancelářích zase investovala do opatření zaručujících maximální bezpečnost. Výměnou pak žádala prodloužení nájemních smluv. „Nikdy jsme nezažili tak těžké období. Jednání s nájemníky byla složitá, chtěli jsme jim pomoci, ale také se musíme chovat odpovědně vůči našim investorům, věřitelům, bankám. Každopádně nám odešlo absolutní minimum nájemníků, jsme velmi potěšeni, jak jsme to společně zvládli,“ vzkazuje Hrbáček hlavně směrem k týmu, který realitní fondy a správu budov ve Wood & Company zajišťuje. 

Obchodní centrum Aupark v Bratislavě.

V Praze fondy Wood & Company kromě Harfy a Krakova spravují i Office Park Hadovka či kancelářskou budovu The Greenline na Kačerově, na Slovensku portfolio doplňují bratislavské kanceláře v Auparku, BBC 5 a BBC 1 a Westend Tower nebo komplex Lakeside Park, ke kterému firma společně s developerem přistavuje sousední budovu.

„Stavíme silnou investiční platformu v oblasti realit, která umožní investorům dlouhodobé, nadprůměrné, přitom sofistikované a zodpovědné investování. Chceme růst organicky a smysluplně a postupně rozšiřovat portfolio, které bude atraktivní i pro pojišťovny nebo penzijní fondy a instituce spravující dlouhé peníze svým klientům. Jsme přesvědčeni, že komerční nemovitosti mají mít v dobře diverzifikovaném dlouhodobém portfoliu své významné místo,“ dodává Jiří Hrbáček.