Český online prodejce kosmetiky Notino posiluje svou pozici na evropském trhu. E-shop založený miliardářem a podle Forbesu 57. nejmajetnějším Čechem Michalem Zámcem se ocitl mezi desítkou největších internetových obchodníků kontinentu, kteří své zboží prodávají i za hranicemi domovské země.

Vyplývá to z rozsáhlé analýzy specializované platformy Cross-Border Commerce Europe, která každoročně sleduje výkonnost pěti set nejsilnějších prodejců zaměřujících se na přeshraniční obchod.

Žebříček, který belgický byznysový akcelerátor sestavil už popáté, hodnotí u jednotlivých e-shopů několik aspektů. Mimo jiné přeshraniční online prodeje v patnácti zemích západní Evropy a Skandinávie, počet aktivních zahraničních trhů a návštěvníků z nich, výkonnost webů či množství jazykových mutací a měn, v nichž jsou obchody dostupné.

Notinu, které se stalo vůbec první firmou ze střední a východní Evropy na špici tohoto žebříčku, připadla dle zmíněných kritérií devátá příčka. V kategorii osobní péče česká společnost dokonce jednoznačně zvítězila.

Prvenství nicméně obhájil švédský nábytkář Ikea před německým supermarketem Lidl a online prodejcem oblečení Zalando, pocházejícím rovněž od našeho západního souseda.

Do elitní desítky, v níž jsou zastoupeni ryze e-commerce hráči, retaileři, maloobchodní tržiště i samotní výrobci, se dostaly ještě společnosti H&M, Lego, Zara, Jysk a Bauhaus. Až za Notinem se umístil další letošní nováček, přední světový výrobce sportovního oblečení Adidas.

„Tento úspěch je důkazem tvrdé práce a inovativního myšlení celého našeho týmu. Pro nás to znamená uznání za posun, který jsme odpracovali, a také potvrzení toho, že jsme na správné cestě,“ komentuje výsledky CEO Notina Zbyněk Kocián.

„Zároveň jde o názornou ukázku toho, že e-commerce v České republice je na nejvyšší úrovni v celé Evropě. Naše standardy a úroveň obsluhy, které jsou českým zákazníkem očekávány, nás posouvají dále, a pokud tuto kvalitu zvládneme udržet i v celé Evropě, jsme přesvědčeni, že toho ještě hodně dokážeme,“ dodává jednačtyřicetiletý manažer. 

Brněnský e-shop, který Michal Zámec založil v roce 2004 ještě jako Parfums.cz, momentálně působí v sedmadvaceti evropských zemích, včetně Francie, Itálie, Velké Británie či Španělska.

CEO společnosti Notino Zbyněk Kocián
CEO společnosti Notino Zbyněk Kocián, foto: Libor Fojtík

Právě ze zahraničí plyne do pokladny největší online parfumérie na kontinentu drtivá většina tržeb, které v loňském, ještě neauditovaném, roce podle prozatímních informací přesáhly 23 miliard korun. Konkrétně jde o 86 procent. Zbylých čtrnáct procent prodejů pochází z Česka, které se s téměř čtyřikrát početnějším Polskem přetahuje o pozici nejsilnějšího trhu.

Expanzi do dalších států Notino, zástupce podzimního výběru Forbes Top E-commerce 2022, v současnosti neplánuje.

Internetový prodejce, u kterého zákazník nakoupí veškerou kosmetiku od parfémů přes líčidla, šampony nebo elektroniku, jako jsou fény či holicí strojky, až po volně prodejné léky, doplňky stravy i zboží pro matky a děti, chce letos primárně posílit své postavení na stávajících trzích.

Nejen o tom, jak Notino z jihomoravské metropole vyrostlo v digitálního giganta rozprostřeného takřka po celém kontinentu, exkluzivně hovoří Zbyněk Kocián v obsáhlém rozhovoru pro dubnové vydání magazínu Forbes. To bude k dostání tento čtvrtek na stáncích nebo již ve středu v online sekci pro předplatitele Forbes Premium.