Na konci února letošního roku se z ruských sociálních médií stáhla většina zadavatelů inzerce. Na začátku března pak Kreml zablokoval přístup k Facebooku a omezil Twitter. Zisk tak ztrácí nejen ruské populární osobnosti, ale také kreativní a reklamní agentury.

„Reklama na sociálních sítích pro nás skončila. Stáhlo se 99 procent klientů. Zatím se plánované budgety na březen přemístily na duben a květen, jiné firmy se rozhodly přestat inzerovat úplně,“ prohlásila pro ruský Forbes Julia Dolgova, spolumajitelka reklamní agentury LabelUp.

Přitom ruský online reklamní trh prokázal v posledních letech dynamičtější růst než kterýkoliv jiný na světě. Podle údajů společnosti Zenith měl koncem roku 2021 hodnotu v přepočtu zhruba 58 miliard korun.

„Jediný, kdo mě teď oslovil se zájmem o inzerci, jsou oficiální představitelé ruské vlády. Chtějí, abych sdílela prokremelská stanoviska k tomu, co se děje na Ukrajině,“ řekla ruskému Forbesu Xenie Dukalis, videoblogerka a majitelka kreativní agentury Belong Agency.

Podle jejího názoru se ona i ostatní kolegové z oboru odmítají smířit s tím, že přišli o práci. Zároveň se ale Dukalis musela rozloučit se svými zaměstnanci, protože jim podle svých slov „chtěla zaplatit, dokud je z čeho“.

Nikdo z ruských kreativců či influencerů ale nedokáže odhadnout, co bude dál. Pokud Kreml nepřestane blokovat výše zmíněné sociální sítě, tak se peníze na propagaci zřejmě přesunou opět do televizní reklamy.

Podle spolumajitelky reklamní agentury Evženie Fišelevy se navíc invazí na Ukrajině zpřetrhaly všechny profesní vazby se zahraničními agenturami, které měly velký vliv na trendy reklam v Rusku. Lokální značky si ale podle ní teď uvědomují svou výjimečnou pozici na trhu a chtějí nastavit novou komunikaci se zákazníkem.

Fišeleva si je jistá, že kvůli zablokovanému Facebooku, zpomalenému Twitteru a TikToku, který se před několika dny rozhodl dočasně zablokovat tvorbu nových videí v Rusku, vzniknou v Rusku nové sociální sítě a možnosti inzerovat na těchto platformách.

Přesto je zatím těžké si představit, že například většina ruských uživatelů TikToku, kterých je podle údajů společnosti Mediascope okolo čtyřiceti milionů lidí, odejde plošně na nějaký zatím neexistující nový kanál sociálních sítí.