Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.

Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Značka v háji

Když Mark Zuckerberg minulý týden oznámil, že se Facebook bude jmenovat Meta a ukázal světu nové logo, měl z toho okamžitě Markus Dahlem pořádný problém. Téměř identické logo má totiž jeho berlínský startup M-Sense.

„Kromě barvy mezi nimi není skoro žádný rozdíl,“ říká Dahlem, který vyvinul aplikaci, jenž pomáhá lidem s chronickým onemocněním migrénou. Zatočená smyčka v logu odkazuje na opakující se záchvaty bolesti hlavy. Teď se Dahlem obává, že kvůli negativní pověsti Facebooku v oblasti ochrany uživatelských dat bude trpět i jeho firma.

Místo žaloby se ale rozhodl pro tweet, ve kterém vedle sebe zveřejnil loga obou firem s komentářem: „Jsme poctěni, že se Facebook ‚inspiroval‘ logem aplikace. Třeba se bude inspirovat i našimi principy v ochraně dat.“ Během pár hodin získal desítky tisíc retweetů a lajků na sociálních sítích. To sice Dahlema potěšilo, ale i tak už nyní hledá agenturu, která mu pomůže najít nové logo.

Na otočku

Každý sedmý balík, kteří si Němci objednají online, vracejí obchodníkům zpátky. Velká míra vratek představuje kvůli vysokým nákladům zásadní problém, který se snaží prodejci vyřešit investicemi do technologií.

Na jedné straně tak jsou například pokusy o virtuální zkoušení oblečení nebo projektování nábytku do interiérů, na druhé pak sázka na umělou inteligenci, která jim má pomoci zjistit, proč lidé objednávky vracejí, a do budoucna tomu zabránit.

Rychlé řešení se ale čekat nedá. Proti tomu jde například i nabídka lídra německého e-shopového trhu Amazonu, který teprve nedávno zrušil omezení a lidé mu mohou vracet všechny objednávky zdarma.

Brzda v Amazonu

Když už je řeč o Amazonu, rozjezd předvánoční sezony v něm zbrzdí stávka. Odbory Ver.di ji od pondělí svolali v sedmi ze sedmnácti německých logistických centrech. Snaží se obchodní gigant dotlačit ke zvýšení mezd zaměstnanců. Podle odborářů je nepřijatelné, aby společnost s miliardovými zisky nepřistoupila na německé tarifní mzdy pro obchod a logistiku.

V minulých letech už Amazon kvůli stávkám nakonec lidem peníze přidal, teď ale takový krok ostře odmítá s tím, že nabízí excelentní mzdy i kariérní šance.

Od sebe

Pandemie se znovu rozjíždí i v Německu a firmy se snaží přijít na to, jak fungovat dál s co nejmenšími omezeními. Koncerny, jako je třeba Bayer nebo E.on tak například přišly s tím, že vytvoří oddělené jídelny pro očkované a uzdravené zaměstnance a ty bez očkování. Sdružování lidí do týmů podle toho, jestli jsou očkováni, pak prý funguje na dobrovolné bázi i přímo v kancelářích nebo ve výrobě.

Svazy německých firem také tlačí na vládu, aby uzákonila, že lidé musí v práci být buď očkováni, uzdraveni, nebo negativně testováni.