V atmosféře nejisté budoucnosti čínské aplikace TikTok ve Spojených státech se její hlavní konkurent Instagram pouští do zcela nového formátu, kterým chce především přilákat nové uživatele. Funkci krátkých videí zpřístupnil včera ve více než 50 zemích světa včetně Spojených států, Japonska a Austrálie, ale také v Británii, Francii, Německu nebo ve Španělsku.
Novinka s názvem Reels by měla přímo konkurovat konceptu aplikace TikTok, populární zejména mezi mladistvými. Reels nabídne vkládání až patnáctisekundových videí s chytlavou hudbou, jež se od oblíbených Stories liší v tom, že video bude možné sdílet s přáteli na zdi příspěvků nebo rovnou zasáhnout obrovské publikum vložením do sekce Prozkoumat. Tam na video může narazit prakticky každý uživatel – a udělat z něj třeba i virální hit, jako se to povedlo řadě „tiktokerů“.
Instagram jednoznačně cílí na získání nových uživatelů i z řad těch, kdo dosud používali TikTok jako hlavní sociální síť. Zároveň chce však přimět své stálé uživatele, aby trávili více času scrollováním, a pomalu začít upouštět od původní vize sociální sítě postavené na fotografiích a svůj obsah do budoucna stavět spíše na videu.
Právě krátká videa se v poslední době těší stále větší oblibě. Instagram to sám pozoruje na vzrůstající oblíbenosti Stories, ke kterým uživatelé přesouvají svou pozornost od klasického feedu na instagramové zdi. Stories jsou pro ně zajímavější především díky své aktuálnosti a faktu, že takový obsah lze konzumovat velmi rychle.
Ačkoli je Instagram se svou více než miliardovou základnou měsíčních uživatelů stále ve vedení, populární TikTok mu se svými 800 miliony uživateli už delší dobu šlape na paty. Teprve poslední týdny zavařily i čínské aplikaci, potýkající se s četnými problémy ohledně soukromí a ochrany dat svých uživatelů.
Za poslední měsíc byla zakázána v Hongkongu a Indii a momentálně nad ní visí hrozba zákazu i v Americe – demokratičtí i republikánští politici ji považují za bezpečnostní riziko a prezidentu Donaldu Trumpovi její uživatelé šlápli na kuří oko, když soustředěnou kampaní sabotovali účast na jednom z jeho volebních mítinků.
Prezident dal proto sociální síti podmínku. Pokud by měl TikTok ve Spojených státech nadále fungovat, bude muset alespoň část společnosti patřit americkým vlastníkům. O její koupi tento týden nečekaně projevil zájem americký gigant Microsoft, který by měl podle zveřejněných informací koupit platformu za zatím neznámou částku mezi 10 a 30 miliardami dolarů.
O budoucnosti TikToku na americkém trhu má být rozhodnuto v rámci následujících týdnů, nejpozději ale do 15. září.