Investice do reklamy a marketingu v loňském roce vzrostly o pět miliard na 129,7 miliardy korun. Letos by měly vzrůst o 4,8 procenta na 136 miliard korun. Predikovaný nárůst investic do reklamy je v meziročním srovnání sice vyšší než loňská čtyři procenta, ale přesto se očekávalo výraznější navýšení. Situaci ale zkomplikovala mimo jiné válka na Ukrajině a ekonomická a energetická krize. Uvedla to Asociace komunikačních agentur (AKA).

„Celkový objem komunikačního trhu v Česku nadále roste. Marketéři očekávají, že dynamika růstu v letošním roce akceleruje rychleji než v roce předchozím,“ řekl předseda sekce aktivačních agentur AKA David Čermák. Komunikační obor podle něj trápí hlavně nejistota v dlouhodobém výhledu.

Zhruba 60 procent z celkových investic tvoří výdaje na reklamu. Ceníková hodnota reklamy se loni zvýšila o dvanáct miliard na 125,7 miliardy korun. Skutečné výdaje na reklamu jsou ale zhruba o třetinu nižší, tedy okolo 80 miliard korun. Zbytek tvoří nemediální aktivity, tedy různé marketingové akce, mobilní a on-line podpora prodeje, interní komunikace a podobně.

Předpokládané investice do marketingu letos mírně rostou v mediální i nemediální sféře, uvedla AKA. V mediální sféře odhaduje asociace nárůst o šest procent, což je dvojnásobný nárůst proti nemediální. Největší část investic stále proudí do on-line a mobilní podpory. Meziročně nejvyšší nárůst investic ale zaznamenává produkce pro mediální kanály.

„Očekávaná dynamika růstu v nemediálních kanálech, tedy aktivačních kanálech, budou plus tři procenta,“ uvedl Čermák. Post-covidové trendy v marketingu podle AKA jasně hovoří ve prospěch levnějších a rychlejších on-line aktivit, influencerů a videoobsahu. Stále více je skloňována i umělá inteligence, jeden z nejvíce diskutovaných fenoménů posledních měsíců.

„TV inflace se vrátila zhruba na úroveň roku 2020. S ohledem na pozici televize v reklamních rozpočtech se předpokládá, že celková mediální inflace se bude pohybovat v podobné výši, respektive v intervalu deset až patnáct procent. Příliš se nebude lišit od tržní inflace (15,1 procenta),“ dodal výkonný ředitel Asociace mediálních agentur Ondřej Novák.

Žebříček největších zadavatelů do reklamy se nemění. Nejvíce investují do reklamy potravinové řetězce, které stabilně zaujímají místo v první desítce. Druhým nejsilnějším segmentem je bankovnictví a pojištění, elektronika a domácí spotřebiče, farmaceutické přípravky a nově se do první pětice probojovaly i rekreační činnosti. Největším zadavatelem je Lidl Česká republika, následován společností Sazka a Kaufland Česká republika.