440 milionů pro fintech startup Twisto, 155 milionů pro česko-slovenský startup CloudTalk, 81 milionů pro brněnský projekt SmartLook nebo 34 milionů korun pro pražský SuperFace. To je letmý výčet investic za téměř čtvrt miliardy korun, které české projekty získaly jen od začátku letošního roku.
Z trhu i mnoha tiskových zpráv padajících každým týdnem do mailových schránek novinářů je cítit, že investoři jsou při chuti a mají dostatek volného kapitálu k tomu, podpořit zajímavé projekty.
„Na trhu se v posledních letech objevila řada nových hráčů a velký objem peněz. Dá se asi říct, že jsme v situaci, kdy na trhu je přebytek peněz, které je potřeba rozinvestovat,“ potvrzuje pro Forbes Lukáš Konečný z brněnského fondu Y Soft Ventures.
„Zájem o investování do startupů roste. Zejména v krizi se ukazuje, že inovativní startupy mohou být bezpečnější forma investování,“ doplňuje jej Jaroslav Trojan, zakladatel a managing partner fondu Nation1, který se zaměřuje na early-stage financování a doposud investoval do 15 firem celkovou sumu kolem 10 milionů eur.
Přebytek peněz na startupovém trhu tak z druhé strany pociťují i samotné projekty, které se díky tomu mohou ocitnout v zajímavější vyjednávací pozici.
„Před rokem jsme začali oslovovat investory a chodili od menších po větší. Dnes se na nás skutečně stojí fronta, týdně prezentuji SuperFace pěti zahraničním investorům, kteří za námi chodí sami. Jedni patří dokonce ke světové špičce,“ neskrývá nadšení spoluzakladatel SuperFace Radek Novotný.
Jeho startup, který bleskově digitálně propojuje služby a firmy skrz technologii API, před týdnem ohlásil investici v pre-seed fázi ve výši 34 milionů korun. Peníze přitekly od německého fondu 42CAP, českých Tensor Ventures a vývojářského studia Applifting.
Opatrnější je Lukáš Janoušek, zakladatel online platformy Campiri propojující zájemce o půjčení karavanů a obytných vozů s jejich vlastníky.
„Záleží na odvětví, ve kterém svůj projekt rozjíždíte. Pro nový kamenný obchod s módou v obchodním domě bude těžší zajistit investici, a naopak pro akcelerované odvětví, jakým je třeba cestování obytnými vozy, bude pozice pro vyjednávání výrazně lepší,“ říká Janoušek.
Svá slova potvrzuje konstatováním, že jeho startup nedávno získal 14 milionů korun hlavně od investiční skupiny Miton na de facto podporu rozvoje karavaningu v Česku. Už letos by chtěl na půjčování obytných vozů protočit 50 milionů korun.
Ne každému se ale v oboru cestování daří. Například startupu DayTrip vlivem pandemie skomírá byznys, který je založen na individuálním převozu turistů s osobním řidičem. Ten jim zároveň poskytne výklad o zajímavých lokalitách a místních zvycích.
I přesto se letos DayTripu podařilo získat investici. Byznysu, který dnes funguje v 60 zemích světa, do budoucna věří investoři z Nation1, J&T Ventures a nově Pale Fire Capital. „Věříme v jeho ještě vyšší relevanci ve světě se zvládnutým covidem-19,“ komentoval investici z úvodu roku partner Pale Fire Capital David Holý.
Posun startupové scény
Česká startupová scéna tak zažívá opět horečku. Podobná v Česku naplno propukla před více než 10 lety, kdy k největším startupovým podhoubím v naší kotlině patřilo Jihomoravské inovační centrum v Brně. Tehdy však šlo o horečku boomu nových projektů, dnes jde o horečku investiční.
Apetit investorů je dnes kromě nahromaděných peněz podpořen i tím, že roste kvalita startupů, nebo spíš jejich samotných zakladatelů. Už před 10 lety byli na trhu investoři s „plným zásobníkem“ – tehdejší boom však přinesl často jepičí hurá projekty, které když už byly smysluplné, bariérou byla právě nezkušenost samotných zakladatelů. To se dnes mění.
„Druhá a třetí generace českých startupistů jsou zkušenější a dokážou se prosadit v zahraničí. Celý český startupový ekosystém se za posledních 10 let ohromně posunul vpřed,“ říká k tomu Trojan z Nation1.
A souhlasí s ním i Lukáš Konečný z Y Soft Ventures. „Dnešní zakladatelé už za sebou mají nějaký podnikatelský úspěch, případně delší zkušenosti z korporátů, ve kterých si vybudovali lidský a sociální kapitál a zvládli vytvořit finanční rezervy do rozjezdu podnikání,“ konstatuje. Projekty s takovými zakladateli jsou pak pro každého investora extrémně zajímavé.
Tomáš Ditrych z advokátní kanceláře Mavericks, která své služby zaměřuje právě na nové, rychle se rozvíjející IT projekty, pak uvádí aktuální poměr úspěšně dojednaných transakcí.
„Za rozjednaný deal považujeme situaci, kdy se již obě smluvní strany seriózně baví o konkrétních podmínkách transakce. Počet transakcí, které se z této fáze nedostanou až k úspěšně uzavřenému dealu, je velmi nízký – z našich zkušeností okolo pěti procent.
Důvodem zpravidla bývají problémy odhalené v rámci ekonomické či právní prověrky společnosti: například nedostatečně chráněné duševní vlastnictví nebo ztráta vzájemné důvěry mezi investorem a zakladateli daného startupu.
Covid brzdou
Investorskou horečku zbrzdil až samotný covid. Loňské uzavření hranic v kombinaci s karanténami po celém světě v podstatě uzavřelo dveře k investorům, kteří se do online schůzek zprvu příliš nehrnuli.
„Loňské druhé a třetí čtvrtletí byly co do nových investic prakticky uzavřené. V té době se dokončovaly dealy z roku 2019 nebo z prvního čtvrtletí 2020. Bylo velmi obtížné získat a oslovit nového investora, intro call přes Zoom není zrovna ideální,“ přidává svůj vhled Michal Šmída z českého fintech startupu Twisto, který už na investicích získal dohromady téměř 800 milionů korun.
Naposledy v lednu 440 milionů korun, kdy se trh opět otevřel. Šmída ale upozorňuje na neduhy vyjednávání v nové době covidové.
„Proces dokumentace a dokončení investice trval i o 30 až 40 procent déle než před covidem. Fokus právníků a všech stran kolem stolu na dokončení dealu byl roztroušený, protože všichni jsou na home office,“ popisuje nedávnou zkušenost s uzavíráním investice.