Evropská investiční platforma Lightyear se v tichosti vyprofilovala jako vážný konkurent globálním hráčům, včetně v tuzemsku populárního Revolutu.
S podporou nejvýraznějších osobností estonské technologické scény, novou investicí ve výši 23 milionů dolarů a promyšleným využitím umělé inteligence chce Lightyear změnit způsob, jakým Evropané investují – bez poplatků, zbytečného hazardu a s jasným cílem stát se lídrem.
Firma funguje teprve od roku 2021, přesto už spravuje přes miliardu dolarů klientských aktiv. Nabízí přístup k více než pěti tisícům akcií, ETF i fondům peněžního trhu, a to vše s důrazem na jednoduchost, transparentnost a bezpečnost. Míří hlavně na dlouhodobé investory, nikoli spekulanty klikající bez rozmyslu na cokoli, co zrovna bliká zeleně.
Sází na trpělivost, rozvahu a finanční gramotnost místo adrenalinu, pseudotipů z TikToku a FOMO vlny kolem každého memecoinu. Nenabízí pákové produkty ani si nehraje s deriváty. Startup se zaměřuje na „spícího“ evropského retailového klienta, který doteď investoval málo nebo vůbec.
Estonské kořeny a miliardová ambice
Za firmou stojí Martin Sokk a Mihkel Aamer, což jsou bývalí zaměstnanci Wise. Jejich mise je postavit evropský ekvivalent Robinhoodu s důrazem na lokální trhy a regulační realitu.
Do firmy nově vstoupil fond NordicNinja a několik známých estonských angel investorů včetně Markuse Villiga (CEO Boltu), Taaveta Hinrikuse (Wise), Jaana Tallinna (Skype) nebo Otta Kaukvera (Checkout.com). Nejde tak jen o peníze, ale i zkušenosti a know-how. Lightyear novou finanční injekcí získává nejen kapitál, ale rovněž přístup ke strategickým informacím o tom, jak škálovat v různorodém evropském prostředí.
Foto Lightyear Blog
Zleva Mihkel Aamer a Martin Sokk
„Estonský úspěch není zázrak, který se stal přes noc. Je výsledkem zásadních rozhodnutí, jež Estonci učinili v devadesátých letech, kdy se rozhodli nevydat cestou závislosti na Rusku a zaostalé zemědělské ekonomiky,“ říká Michal Ciffra, spoluzakladatel společnosti Depo Ventures, která se zaměřuje na podporu evropských startupů prostřednictvím angel investic a fondů rizikového kapitálu.
Místo toho podle něj vsadili na inovace, technologie a vzdělání. Investovali do digitalizace veřejné správy, moderního vzdělávacího systému a podpory podnikání. Díky tomu mohly vzniknout firmy jako Skype, Wise, Bolt či Veriff a jejich úspěch dál inspiroval.
Lightyear aktuálně funguje ve 25 evropských zemích. Platforma podporuje víc měn, nabízí férové kurzy a umožňuje investovat bez vstupních poplatků nebo minimální částky.
AI je už samozřejmost
Společnost zároveň oznámila spuštění několika AI funkcí včetně nástroje „Why Did It Move“, který u jakéhokoli titulu vysvětlí, proč konkrétní den došlo k pohybu ceny. Dalšími moduly jsou „Bulls Say / Bears Say“, jež přehledně sumarizují hlavní pro a proti investice do daného aktiva, a pak „Lightning Updates“, které přinášejí personalizované novinky o změnách v uživatelově portfoliu.
Podle Michala Ciffry má Lightyear v Evropě jasně definovanou konkurenční výhodu. „Cílí právě na evropské (neamerické) rezidenty s nabídkou multiměnového účtu, výhodných směnných kurzů, transparentní cenové politiky, absencí skrytých poplatků a souladem s EU regulací. Vznikal navíc v době nástupu umělé inteligence, takže má některé AI funkce rovnou nativně implementované,“ vysvětluje.
Je to v kontrastu s americkými platformami, jež AI funkce často dodávají zpětně, v omezeném rozsahu nebo jako marketingový doplněk. Lightyear tak má šanci stát se technologicky vyspělým hráčem, který může udávat směr, nikoli jen dohánět konkurenci.
V plánu je i spuštění vlastního kryptoproduktu, nicméně také zde se firma drží opatrného přístupu. Nepůjde o spekulativní hraní s altcoiny, ale o nástroj pro dlouhodobé držení dnes už relevantních aktiv s důrazem především na bezpečnost a dlouhodobý horizont.
Firma se zatím profiluje jako hráč, který rozumí evropské roztříštěnosti a staví na tom svou výhodu. Regulace v EU je komplexní, každý stát má jiný daňový rámec, jazyková fragmentace je extrémní. To všechno jsou bariéry, jež Robinhood a jemu podobní možná podcenili. A Lightyear v tom všem chce najít svůj prostor.
„Robinhood má sice výhodu široké uživatelské základny, ale dlouhodobě se mu nedařilo efektivně proniknout na evropský trh. Důvodem je složitá regulace a roztříštěnost trhu v EU, což bývá bariérou pro všechny globální fintechy. To však vytváří šanci pro lokální hráče, kteří regulaci rozumějí a dokážou nabídnout řešení přizpůsobená evropskému uživateli,“ doplňuje Ciffra.
Zároveň varuje, že ani Lightyear nemá vyhráno. Je podle něj dobré mít na paměti, že i Robinhood v počátcích rychle rostl, než musel kvůli udržitelnosti obchodního modelu přistoupit k úpravám poplatkové struktury. „Nicméně Lightyear má velmi dobře nakročeno a fandíme mu, aby se stal dalším silným evropským hráčem vedle firem jako švédský Lovable, které se prosazují v globálním měřítku,“ uzavírá Ciffra.
Lightyear není rychlokvaška, jež prodává iluze o zbohatnutí přes noc. Startup má peníze, produkt a podporu těch, kteří už jednou svět dobyli. Teď záleží jen na tom, jestli zvládne evropský trh propojit v něco víc než součet jednotlivých zemí. Pokud ano, má šanci potrápit nejen Revolut a stát se evropskou odpovědí na Robinhood.