Naše generace podobnou situaci nezná. Nacházíme se v extrémních podmínkách, ve kterých se ale ukazuje, že v krizi umíme zabrat: velké firmy poskytují pomoc a kapacity pro nemocné, podnikatelé vymýšlejí nové iniciativy a i v Rockaway zatím vítězí nasazení nad rezignací.
Na rovinu říkám, že nic těžšího jsme ještě nezažili. Chci vám ale ukázat, jak naše firmy čelí koronaviru – a křesají naději, že se situace dá ustát.
Chod naší největší cestovní agentury Invia.cz se kvůli stopce cestování zastavil téměř ze dne na den. Začaly proto vznikat krizové scénáře na obnovení cestovního ruchu, protože skrze agenturu fungují stovky menších cestovek. Invia ale vedle toho našla příležitost k pomoci.
Během pár hodin se 200 lidí z jejího call centra stalo operátory nových krizových linek: jak pražské 800 160 166, kde radí seniorům s nákupy potravin, léků a hygienických potřeb a poskytují psychologickou pomoc, tak národní linky 1212, kterou zřídilo ministerstvo zdravotnictví.
Storyous, zajišťující gastronomickým podnikům pokladní systém a řízení provozu, pod hashtagem #ZachranGastro komunikuje to, co možná není úplně jasné – vaše oblíbené podniky mohou do skončení karantény zkrachovat.
Vývojáři ve Storyous se proto pustili do aplikace pro objednávání jídla s sebou, která bude dostupná už za pár dní. Vedle toho vytvořili interaktivní mapu podniků, kde jídlo domů nabízejí. Pomocí hashtagu #kdesenajim si pak sami zákazníci přidávají do mapy další adresy.
Obdivuhodný výkon podává tým Košík.cz kolem Tomáše Jeřábka. Startuje rozvážku hotovek za nákladovou cenu, se kterou chce pomoci především seniorům a domácnostem, které teď mají problémy s příjmem. Zároveň ve spolupráci se startupem DoDo a jeho platformou DoDobrovolník dává dohromady systém poslední míle, umožňující minimalizovat náklady za rozvážku.
Ještě před vyhlášením nouzového stavu Košík.cz skokově navýšil své kapacity, aby mohl zásobovat co nejvíce lidí. Teď pracuje na tom, aby dokázali pokrýt celou Českou republiku, a ve spolupráci s Českým červeným křížem navíc seniorům nabízí dovoz zvýhodněných balíčků.
Kulturní akce, které museli umělci zrušit, se dají navštívit online. Díky projektu #kulturazije, který iniciovala Mall.tv spolu s fundraisingovou platformou Donio.cz, mohou diváci každý den živě sledovat například vystoupení kapel, divadelní představení nebo zábavné talk show.
Samotný Mall pokračuje v extrémním nasazení: doručovací kapacitu rozšiřuje díky napojení na sesterskou kurýrní firmu InTime, která zavedla bezpečné, bezkontaktní doručování. Zavřeným obchodům nabízí možnost prodávat online díky programu MALL Partner.
Oldovi Bajerovi se současně daří držet v bezpečí více než 2,5 tisíce svých zaměstnanců, protože jako první ze skupiny začali zavádět preventivní opatření.
Zásadní roli hraje také fintech MALL Pay se svým ekosystémem odložené platby. Ta je v současnosti klíčová pro bezpečné předávání nákupů všude tam, kde zákazník nechce nebo nemůže platit dopředu online.
Kvůli tlaku okolností se v neuvěřitelném čase několika dní finalizuje systém rozvážky jídla „Manifesto Delivery“, kdy si můžete v jedné objednávce vybrat jídla z více restaurací. Služba funguje ode dneška ve spolupráci s Uber Eats a jídlo je zároveň možné vyzvednout i fyzicky u okénka v Manifestu na pražské Florenci.
Lovebrand Manifesto věří v solidaritu svých věrných zákazníků, kteří provozovatele stánků nenechají na holičkách.
Síť knihkupectví Luxor, součást Euromedia Group, připravuje CSR projekt, v jehož rámci plánuje dodat knižní balíčky dětským čtenářům, jejichž rodiče jsou zdravotníci. Na adrese covid.pomoc@euromedia.cz se mohou registrovat školky i jednotlivci hlídající děti doktorů a sestřiček. Vedle toho se Euromedia zapojila do zmiňovaného projektu #kulturazije, pro který připravuje rozhovory a autorská čtení s předními českými spisovateli.
Jestli je něco jasné, pak je to fakt, že bitva s koronavirem teprve začíná a těžké časy nás ještě čekají. Kdybyste se mě však zeptali před týdnem, drtivá většina aktivit, na kterých momentálně děláme, by neexistovala ani na papíře.
Teď se v rekordním čase daří vymýšlet nové věci a přicházet s řešeními, která by za normálních okolností potřebovala celé měsíce. Krize z nás očividně dostane to nejlepší. A nejenom v byznysu.