Bavorské úřady povolí zvýšení denní kapacity Transalpinského ropovodu, kterým je i do České republiky přiváděna ropa z italského Terstu. Oznámil to premiér Petr Fiala na tiskové konferenci po dnešním jednání s bavorským premiérem Markusem Söderem.

Fiala rozhodnutí považuje za mimořádně důležité pro českou energetickou politiku a bezpečnost. „Díky tomuto rozhodnutí Bavorska bude možné navýšit kapacity ropovodu, kterým do České republiky je přiváděna ropa z italského Terstu, což nám pomáhá zbavovat se závislosti na ruské ropě,“ řekl ministerský předseda.

Produktovod IKL začíná v bavorském Vohburgu an der Donau, kde se napojuje na ropovod TAL, přepravující ropu, která se dopravuje po moři do terminálu v Terstu.

Loni se do ČR dovezlo podle statistiky ministerstva průmyslu 6,8 milionu tun ropy, meziročně o 10,8 procenta více. Polovina byla dovezena z Ruska. Ropovod Družba do Česka přepravil 48,8 procenta ropy, ropovod IKL zbytek.

Ministerstvo financí v tiskové zprávě uvedlo, že provozní povolení pro německou část ropovodu umožní maximální výkon ropovodního systému. Dosud byla kapacita pro dodávky do Česka mezi třemi až čtyřmi miliony tun ročně.

„Je to dobrá zpráva pro náš stát, protože v ročním úhrnu přinese zvýšení kapacity TAL 1,5 až dva miliony tun dodatečného přepravního objemu, který bychom mohli v případě výpadků dodávek ropovodu Družba využít,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura.

Tato kapacita v kombinaci s nouzovými státními rezervami vytvoří podle ministerstva podmínky pro bezpečné zásobování tuzemských rafinérií v případě krizové situace.

„Pro mě bylo samozřejmostí, že jsme rozhodli zlepšit možnosti dodávek ropovodem do České republiky s tím, abychom českému průmyslu a obyvatelstvu mohli předat dobrou zprávu,“ uvedl Söder. Zdůraznil nutnost evropské solidarity.

Provozovatel ropovodu na italském území SIAT-TAL v květnu uvedl, že TAL může zvýšit „téměř okamžitě“ své dodávky do střední Evropy o pět až šest milionů tun ropy ročně. V uplynulých dvou letech objem dosahoval 37 až 38 milionů tun.

Provozně-technický ředitel českého provozovatele ropovodů Mero Zdeněk Dundr tehdy poznamenal, že TAL může nyní zvýšit přepravu o jednotky milionů tun ročně.