Tamira Parda vždycky lákalo dobrodružství a služba vlasti. Coby člen izraelských speciálních vojenských jednotek se účastnil několika operací v zahraničí, třeba osvobození stovek rukojmí při palestinském únosu letadla v ugandském Entebbe.

V roce 1980 nastoupil k Mosadu, legendami opředené rozvědce, kde se postupně vypracoval až na nejvyšší místo – ředitelem tajné služby se stal v lednu 2011. Za jeho vedení Mosad pokračoval v operacích namířených proti Íránu či palestinským extremistům.

Čtěte také: Armáda, poušť, peníze. 7 důvodů, proč je z Izraele startupový ráj

Pardo se v izraelské zpravodajské komunitě ovšem proslavil i silným důrazem na moderní technologie, opakovaně prohlásil, že kybernetická nebezpečí, jimž čelí nejen Izrael, jsou vážnější hrozby než jaderné bomby nepřátel.

Byl to on, kdo přišel s ideou, že by Mosad měl po vzoru americké CIA otevřít vlastní investiční fond a jeho prostřednictvím podporovat perspektivní izraelské startupy, čímž by zároveň podchytil ty nejlepší dostupné technologie.

Noam Ezer, XM Cyber

Zakladatel a CEO firmy XM Cyber Noam Ezer

Před dvěma lety po více než třech dekádách služby pro různé tajné vládní organizace odešel Pardo do špionského důchodu. A obratem rozjel s několika bývalými kolegy vlastní startup nazvaný XM Cyber. Celkem rychle pro něj sehnal vysokou seedovou investici 15 milionů dolarů (zhruba 300 milionů korun), především od židovského miliardáře Noama Lanira.

Nyní, po dvou letech existence, si XM Cyber může vybírat, od koho peníze přijme ve druhém investičním kole, které právě rozjíždí. Má totiž zákazníky po celém světě. A jedním z nich je i mladoboleslavská Škoda Auto, s jejímž nově vzniklým inovačním hubem Škoda Auto DigiLab Israel začal XM Cyber úzce spolupracovat.

„Vytvořili jsme automatický systém, který zákazníkům prověří jejich zabezpečení očima hackera a upozorní je, kde jsou slabá místa a jak se k nim kdo dostane,“ vysvětluje ředitel XM Cyberu a další z jeho spoluzakladatelů Noam Ezer, který podobně jako Pardo pracoval přes 27 let v izraelských tajných službách.

Čtěte také: Je Izrael opravdu druhé Silicon Valley?

„Podílel jsem se na několika velice zajímavých zahraničních akcích,“ směje se a dodává, že víc říct nemůže. Důvod, proč se před dvěma lety rozhodl odejít, byl prý prostý: „Potřeboval jsem už změnu.“

Pardo s Ezerem k sobě postupně přetáhli tři desítky IT expertů a hackerů, kteří do té doby pracovali pro Mosad, kontrarozvědku Šinbet nebo pro armádní výzvědnou jednotku známou pod kódovým označením 8200. „Přišli k nám ti nejlepší z nejlepších. To je síla Izraele, tajné služby si talentované lidi vytipovávají už od střední školy, pak je získají do služby a tito lidé po několika letech mohou přejít do komerční sféry,“ vysvětluje Ezer.

Tým Škoda Auto DigiLab Israel

Tým Škoda Auto DigiLab Israel – zcela vlevo Tal Brin, vpravo Jarmila Plachá

Společností, které podobně jako XM Cyber nabízejí korporacím ochranu formou preventivní kontroly jejich zabezpečení a vytipováním slabých míst, je hodně. Síla izraelské společnosti, která má sídlo poblíž Tel Avivu a pobočky v New Yorku a v Sydney, má být ale v tom, že její program je automatizovaný a klientův systém prověřuje neustále.

„Spojili jsme se s nimi díky osobním kontaktům,“ říká Tal Brin, který vede Škoda Auto DigiLab Israel a zároveň působí ve společnosti Champion Motors, což je výhradní dovozce a prodejce vozů české automobilky v Izraeli.

Mateřská firma Champion Motors, skupina Allied Group, je sama hodně aktivní na izraelské startupové scéně. Investovala například do firem Guardian Technologies či Anagog, jejichž tržní hodnota se počítá ve stovkách milionů korun a které už také vyvíjejí projekty pro Škodu Auto nebo Volkswagen.

Čtěte také: Steve Forbes versus Benjamin Netanjahu: Proč se z Izraele stala supervelmoc

XM Cyber se v práci pro Škodu nezaměřuje na zabezpečení vozů jako takových a jejich ochranu před hackery, na tom Škoda Auto DigiLab pracuje s jinými izraelskými startupy, třeba s Guard Knox. Bývalí špioni pro Škodu ve spolupráci s IT oddělením otestovali prostřednictvím jejich aplikace stav zabezpečení firemních systémů. Ukázalo se tak, kam směrovat aktivity k dalšímu posílení IT bezpečnosti. 

„Jde například o to, aby nám někdo nehacknul roboty v továrnách,“ uvádí šéfka DigiLabu Jarmila Plachá, která startupovou divizi největší české firmy vede od jejího začátku v roce 2016.

V Izraeli se aktivity Škoda Auto DigiLab teprve rozjíždějí, navazuje tu první kontakty a má první čtyři rozjeté projekty. V Česku a v Německu už má ale první fungující služby – sdílení aut HoppyGo a Uniqway nebo aplikaci CareDriver, která nabízí možnost bezpečného odvozu dětí či starších lidí, pokud jejich blízcí sami nemohou dopravu zajistit.

Foto: Škoda Auto / René Fluger