Suchý únor je právě v polovině a všude kolem se to hemží statusy, jak kdo dodržuje svůj závazek vystříhat se alkoholu a jak těžké nebo naopak na pohodu to pro něj je. V nepicí bublině by se snadno mohlo zdát, že české hospody a bary zejí prázdnotou a distributoři alkoholu smutně sledují klesající křivky prodejů. 

Ale jsme v Česku a tady se prostě pije, únor neúnor. Na rozdíl třeba od Londýna, kde stále populárnější Dry January minimálně prvních 14 dní návštěvností barů a pubů zahýbal směrem dolů, jak Forbesu potvrdil barman Robin Kolek z populárního londýnského baru Termini (byť je to nejspíš i zásluha dozvuku dobrých předsevzetí z konce roku), Čechy chuť na drinky od začátku roku moc nepřešla. 

Alespoň to tak až na jednu výjimku vypadá z pohledu šéfbarmana, majitele obchodu s alkoholem, majitele sítě potravin, majitele barů a mistra výčepního, kterých jsme se zeptali, jak začátek roku, a hlavně suchý únor ovlivnily jejich byznys.

Vítězslav Cirok

šéfbarman pražského baru L’Fleur

S klidným svědomím můžu říct, že nás se suchý únor nedotkl vůbec. Může na to mít určitý vliv i to, že L’Fleur je bar dlouhodobě vyhledávaný turisty, kteří tvoří až 70 procent našich klientů, ale každopádně i když obvykle míváme z pohledu výsledků slabší únor než leden, letos je to přesně obráceně. A v porovnání s loňským únorem máme zatím dokonce o 30 procent lepší výsledky než ve stejnou dobu minulý rok. Nedá se ani říct, že by zatím vzrostl prodej nealko drinků, ten je u nás spíš pod meziročním průměrem. 

Radovan Blažek

majitel Alkohol.cz

Od roku 2014 jsme nezaznamenali v únoru pokles odbytu a nejinak je tomu i letos. Rosteme meziměsíčně i meziročně. Do určité míry tomu určitě na začátku roku napomáhají segmentové výprodeje a v únoru také Valentýn – máme službu prodeje individualizovaných lahví a na Valentýna jejich prodej výrazně roste. Z pohledu byznysu tedy pro nás suchý únor neexistuje. A co se mého osobního názoru týče, suchý únor považuji za extrém a souhlasím s názorem odborníků, že každý extrémní výkyv škodí. Byť samozřejmě nemám na mysli ty, kteří mají problém s alkoholismem a rozhodnou se nepít, ale normální, zdravé konzumenty alkoholu.

Pavel Flosman

spolumajitel maloobchodní společnosti Flosman

V našich prodejnách jsme zatím žádný pokles prodejů alkoholu nezjistili. Zákazníci v jižních Čechách zřejmě nic takového neřeší.

Jan Vlachynský

spolumajitel brněnských podniků Bar, který neexistuje, Super Panda Circus a Čtyři pokoje

Já sám suchý únor podporuju, protože věřím, že je dobré připomínat, že alkohol je tvrdá droga a že je úplně normální nepít, když nechcete. Takže bych vlastně měl mít radost, že v našich barech se tahle akce v posledních letech určitě projevuje. V ostatních měsících ve všech podnicích stále průběžně rosteme, ale v lednu a únoru v posledních zhruba třech letech vnímáme pravidelný pokles.

Vycházíme tomuhle trendu ale vstříc – sami jsme se do kampaně zapojili a přizpůsobujeme tomuhle trendu i naši nabídku. Dokonce by mě bavilo, kdyby Super Panda Circus jako nejexperimentálnější z našich barů kompletně přešel na nealko, ale s tím zatím nesouhlasí moji kolegové.

Lukáš Svoboda

mistr výčepní a spolumajitel značky Lokál 

Leden byl meziročně lepší a spotřeba piva v našich osmi Lokálech podle prozatímních údajů neklesá ani v únoru. Nedá se říct, že by lidé pili víc, než je běžné, ale neklesá počet hostů, spíš naopak. Možná za to může i teplejší počasí, které pití piva přeje, a to, že Lokály hojně navštěvují turisté ze zahraničí. Letos ale neodpadli ani hosté, kteří touhle dobou jezdívají na dovolené a lyže, takže návštěvnost našich podniků a spotřeba vypitého piva rostou. Navíc jsou před námi zabijačky a s nimi spojené speciální akce, takže se dá očekávat, že celý únor bude meziročně ještě lepší než ten loňský.