Preciosa, Kavalierglass, Crystalex nebo Mandfer Linder. V Jablonci nad Nisou dnes začala jedna z největších výstav bižuterie, skla i vánočních ozdob Křehká krása.

Do města se sjely čtyři desítky výrobců, aby v prostorách tamního Eurocentra a přilehlého muzea představili své řemeslo. Oba areály tvoří výjimečný výstavní prostor, kde si zákazníci mohou pořídit to nejlepší z českého skla a bižuterie.

Nad letošním, už desátým, ročníkem převzala záštitu módní návrhářka Beáta Rajská, kromě výrobků se tak mohou návštěvníci těšit i na několik přehlídek. A poprvé se na nich předvede v promenádě v plavkách i dvanáct finalistek České Miss 2021.

Na výstavě se mimo jiné představí i firma Rautis z Poniklé v Krkonoších, která je od loňského roku na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO díky unikátní výrobě perličkových ozdob. 

Pořadatelé doufají, že výstava pomůže hlavně výrobcům bižuterie. Pandemie koronaviru totiž jejich řemeslo poznamenala více než finanční krize v roce 2009.

„Velmi se omezil hlavně zahraniční obchod, celkově se snížila poptávka po doplňcích, což bylo během lockdownu logické, když lidé nikam nemohli chodit. Pro některé výrobce to ale bylo likvidační,“ říká Milan Kohout, místopředseda Svazu výrobců skla a bižuterie.

Podle něj muselo kvůli pandemii koronaviru skončit pět firem, které byly členy svazu. „Úbytek zákazníků jsme zaznamenali hlavně v obchodech orientovaných na zahraniční turisty, především v Praze. Pokud hoteliéři tvrdí, že jsou obsazeni na dvacet procent, tak samozřejmě nejsou ani zákazníci v obchodech s bižuterií. Jejich provozovatelé pak nejsou schopni zboží prodat, natož kupovat nové, a tím strádají výrobci,“ dodal Kohout.

Návštěvníci výstavy ostatně letos musí počítat s vyšším vstupným, které zdražilo o dvacet korun. Důvodem však není touha po větším zisku, ale minimální podpora ze strany státu. Zatímco v minulých letech přispívala agentura Czech Tourism dvě stě tisíc korun, letos dostali organizátoři jen jedenačtyřicet tisíc.

Výrazně tak museli šetřit, nenajali například ostrahu a ani neuzavřeli ulici mezi výstavištěm a Muzeem skla, jako tomu bylo v minulých ročnících. Komplikace navíc doprovázely i přípravu výstavy. Před měsícem totiž jeden z pavilonů areálu Eurocentra vyplavila při lokálních záplavách voda, když její nápor nevydržela střecha budovy. Podle Kopáčka se ale stihlo vše opravit a vymalovat tak, aby nikdo nepoznal, že ke škodám došlo. 

Přesto budou s výstavou spojená jistá omezení, za ty však může výhradně pandemie. Návštěvníci budou moci dovnitř pouze v roušce, s očkováním, negativním antigenním nebo PCR testem, nebo potvrzením, že nemoc prodělali. Kontrolou projdou hned u vstupu.

„Pořídili jsme si kvůli tomu i čtečku na certifikáty a nakoupili jsme testy, které chceme používat hlavně u dětí nad šest let,“ prohlásil předseda představenstva Svazu výrobců skla a bižuterie Pavel Kopáček. 

Výstava se v Jablonci poprvé konala v roce 2012 a jejím cílem bylo navázat na tradici mezinárodních výstav skla a bižuterie z šedesátých a osmdesátých let minulého století. Výrobci chtěli ukázat, že jablonecká bižuterie stále žije a má budoucnost, přestože ji dusí levná asijská konkurence nebo rozpad někdejšího Jablonexu.

Výstava potrvá až do neděle 15. srpna.