skip to main content
Český byznys

Jablonecká firma sází na vodík. Chce to nezaspat, říká její šéf

Jejich vodíkový generátor posloužil nedávno jako zdroj elektřiny v místech zasažených tornádem. Poháněli jím ale i jednu celou stage na letošním festivalu Rock for People. Právě na vodík a jeho budoucnost sází společnost DEVINN, která sídlí v Jablonci nad Nisou a vývojové centrum má v Mladé Boleslavi.

Letos v létě vyzkoušeli na festivalu Rock for People svůj vodíkový generátor H2BASE. Ten namísto dieselového agregátu dodával elektřinu pro celou jednu stage. A úspěšně – nesmrděl, neškodil životnímu prostředí a ještě destilovanou vodou zaléval trávník.

„Byla to světová premiéra na festivalové scéně, vyzkoušeli jsme to na menším pódiu, ale myslím, že do budoucna už budeme mít odvahu i na větší stage,“ říká ředitel festivalu Michal Thomes. Alternativní pohon sice nebyl levnější, ale na festivalu ho vyzkoušeli kvůli šetrnějšímu dopadu na přírodu.

„Návštěvníci na ekologii slyší, a myslím, že i celosvětově dostává vodík zelenou. Snad bude časem i finančně dostupnější,“ dodává Thomes.

Vodíkový agregát H2BASE na festivalu Rock for People | Foto Jakub Červenka

Vodík je podle DEVINNu nadějí pro alternativní paliva. „Může celkem snadno nahradit naftu a pomocí vodíku lze nabíjet elektromobily,“ připomíná Hajský, že mobilní nezávislý zdroj elektrické a tepelné energie s vodíkovým palivovým článkem má univerzální využití.

Reklama

Ať už na sportovních, nebo kulturních akcích, tak třeba i jako záložní zdroj pro datová centra anebo pro rychlé dobíjení elektromobilů tam, kde pro ně nejsou dostupné nabíjecí stanice. „Je to soustava tří krabic velkých asi jako lednice. Generátor nedělá hluk, jen trochu hučí a vytéká z něj voda, která se dá dál využít. Jsme schopni ho ale sestavit do jiných konfigurací a použít ho jako pohon lokomotivy nebo lodě,“ přibližuje Luboš Hajský.

Osobní auto ujede na kilogram vodíku asi sto kilometrů, během kterého vznikne zhruba deset litrů vody jako emise. V kapalném stavu ale jde pouze o čtyři litry a zbytek odchází ve formě vodní páry. Není si tak třeba představovat, že za auty napájenými vodíkem zůstává potopa.

Chceme, aby se vodík přiblížil víc lidem.

„Ropa jednoho dne dojde, to je více než pravděpodobné. Vodík může být výhoda. Zatím jsme s jeho využitím všichni na startu, chce to nezaspat, abychom byli připraveni,“ dodává zakladatel DEVINNu. „Chceme, aby se vodík přiblížil víc lidem, aby si dokázali představit, že to není jen plyn, který doplácí na špatnou pověst, ale že s ním jdou dělat velké věci.“

Firma už H2BASE nabízí i na trhu, cena generátoru začíná zhruba na dvou stech tisících eur. Právě to je zatím jedna z nevýhod vodíku: na rozdíl od jiných pohonů je příliš drahý a minusem je i jeho uskladnění. Kvůli nízké hustotě je totiž moc objemný. I to je důvod, proč je vodík praktičtější spíše do velkých dopravních prostředků.

DEVINN zaměstnává sto třicet lidí a obrat firmy bude za letošní rok kolem dvou set milionů korun. Zisk tvoří asi deset procent. „Před sedmi lety jsme měli obrat milion, takže se dá říci, že úspěšně rosteme. A to nás těší,“ pochvaluje si Luboš Hajský.