Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Elektřina i ropa. BMW ukázalo nové X2

BMW představilo druhou generaci SUV X2, kterou ale jako SUV neoznačuje, protože mluvit tady o užitkovosti nedává vzhledem k jeho velikosti, byť je oproti předchůdci ve všech směrech větší, příliš velký smysl. Třeba zavazadlový prostor má plus minus stejně velký jako Škoda Fabia. Takže zapomenout na SUV a používat SAC (Sports Activity Coupé)!

Automobilka novinku ukázala rovnou ve dvou variantách, respektive ve třech, když si ropu rozdělíme na naftu a benzin. Ačkoli ani tady to není tak jednoznačné. Základní benzin je totiž hybrid s výkonem 170 koní za milion čtyřicet tisíc. Naopak nejsilnější bude benzinová verze M s 300 koňmi.

BMW pořád ještě neopouští naftu, takže kdo řeší spotřebu, bere čtyřválec s výkonem 150 koní a spotřebou pod šest litrů na sto kilometrů. Čistě elektrická varianta pak nabízí dva motory, pohon všech kol a výkon až 313 koní, což je sice dost, ale vyšší rychlost než 180 km/h vám to nezařídí. Maximální dojezd na jedno nabití je 400 až 450 kilometrů a cena skoro 1,4 milionu.

Rolls-Royce pro Italskou riviéru

Pokud by se mezi zákazníky značky Rolls-Royce našel milovník třeba Ještědu, v Goodwoodu by mu postavili takové auto, ze kterého by radostí skákal i architekt Karel Hubáček. To se ale nestalo. Stalo se to, že do automobilky přišel klient, který miluje Cinque Terre, oblast skalnatého pobřeží Italské riviéry.

Tým z divize Bespoke mu pak upravil dvanáctiválcovou limuzínu Phantom tak, že je a navždy bude jedinečná. Třeba díky ručně vytvořeným výšivkám s hroznovým vínem na zadních dveřích, které tvoří přesně 9215 stehů. Dalších 14 338 stehů tvoří mapu Itálie na stropě, kde pět hvězd znázorňuje pět vesnic z oblasti Cinque Terre.

Co pak bývá vrcholem interiéru, je palubní deska, které v Rolls-Royce říkají galerie. Tady to platí doslova, protože ji zdobí malba, která propojuje všech pět vesnic postavených ve skalách nad mořem. Nejprve byla načrtnuta digitálně, poté ručně airbrushem a nakonec překryta několika vrstvami bezbarvého laku. O ceně se mlčí, ale v přepočtu to pod patnáct milionů korun nebude.

Škoda Auto znovu obsadí Kazachstán

Loňský vpád ruských vojsk na Ukrajinu zastavil výrobu a prodej škodovek nejen v Rusku, ale i v dalších postsovětských zemích. Škoda Auto ale ohlásila, že od příštího roku se vrací do Kazachstánu, kde začne montovat čtyři modely, a to Kodiaq, Kamiq, Karoq a Octavia. Ty se nejdřív vyrobí v Česku a následně rozložené dopraví na východ.

Škoda Auto už v Kazachstánu působila mezi lety 2005 až 2021, kdy na tamní trh dodala celkem přes 23 tisíc aut. Teď česká značka plánuje, že v následujících letech bude v zemi s devatenácti miliony obyvatel prodávat kolem deseti tisíc aut ročně.

Nový trh se bude hodit, protože výpadek Ruska, masivní pokles prodejů v Číně a nově i zastavení prodejů v Izraeli, kde se loni prodalo kolem 20 tisíc škodovek, je potřeba nahrazovat. Vedle Kazachstánu si Škoda Auto hodně slibuje i od Vietnamu, kde má odbyt dosáhnout na 30 tisíc aut ročně.

S Čínou Škodovka počítá čím dál méně

Jak už jsme zmínili, Rusko už Škoda Auto odepsala, respektive odepsal ho celý koncern Volkswagen. Kde ale zůstává stále nejasno, je Čína. Automobilka tam před pěti lety prodala skoro 350 tisíc aut za rok, ale pak přišel setrvalý propad. Podle Bestsellingcarsblog.com dosáhl prodej značky v Číně do srpna 15 290 kusů, což je o 52 procent méně než před rokem.

Že je odchod Škodovky z Číny blízko, naznačuje i fakt, že tam vedení firmy neplánuje začít prodávat novou Škodu Kodiaq uvedenou minulý týden na světové premiéře v Berlíně.

„Jednáme s naším tamním partnerem a snažíme se definovat budoucnost,“ řekl šéf automobilky Klaus Zellmer oborovému webu Automotive News Europe. „Na konečné závěry je ještě příliš brzy,“ dodal.

Krok nevypustit na trh novinku z kategorie SUV je překvapivý i proto, že právě tato kategorie je tou, která v Číně zajišťuje největší čísla. I proto Škoda tamním zákazníkům vedle standardní verze předchozí generace modelu Kodiaq nabídla i sportovní verzi GT, kterou nikde jinde neprodává. Nejúspěšnějším škodováckým modelem v Číně je pak menší SUV Kamiq, jehož se do srpna prodalo 3530 kusů, což je zase o půlku méně než loni.

Jaguar F-Type na rozloučenou

Už v roce 2025 Jaguar zařízne všechny spalovací modely. Čas loučení tedy probíhá naplno. V případě modelu F-Type rozlučku obstarává limitovaná edice Type ZP, která v příštím roce bude k dispozici jen v počtu 150 kusů.

Otevřená verze roadster i uzavřené kupé dostanou dvě barvy – křišťálově světle šedou a modrou. Obě verze inspirované vozy E-Type ZP, které se v 60. letech účastnily čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, pak dostanou pod kapotu pětilitrový osmiválec s výkonem 575 koní.

Výjimečnost edice bude snadno rozpoznatelná hlavně díky ručně malovanému kruhu pro závodní číslo na bocích auta a v interiéru prostřednictvím plakety s nápisem „One of 150“. Na kolik poslední Jaguary F-Type vyjdou, automobilka nezveřejnila. Problém je prodat ale mít určitě nebude.

Švédové přitvrdili. Do centra Stockholmu jen elektricky

Skandinávie je díky velkému zdanění aut se spalovacími motory evropským tahounem v elektromobilitě. Jsou ale i další cesty, jak spalovací auta vytěsnit ze silnic. Stockholm například zakáže vjezd benzinových a naftových vozů do klíčových částí centra města.

Zákaz vjezdu se bude zatím týkat ekologické zóny ve dvaceti blocích centrální části Stockholmu, kde jsou luxusní nákupní ulice a některé z nejdražších kancelářských nemovitostí ve Švédsku. Po zavedení zóny je ale v plánu její další rozšíření.

Zóna, kterou Stockholm zavede jako první švédské město, nebude platit pro dodávky s hybridním pohonem, sanitky, policejní vozidla a také automobily, ve kterých řidič nebo spolujezdec při kontrole doloží zdravotní omezení.