Nejlepší věc, kterou můžete udělat, pokud chcete inspirovat podnikatele, je říct mu, že něco nejde. Každý úspěšný podnikatel, ať už to přizná, nebo ne, má rád trochu toho boje. A pokud mu řeknete, že něco nedokáže, začnou se dít věci. Asi je to něco v naší DNA, takový „ukaž, co v tobě je“ gen.

Když jsem poprvé přišel s nápadem na franšízu naší firmy, všichni mi říkali, že to nebude fungovat. A to byla přesně ta jiskra, kterou jsem potřeboval, abych přišel celému problému na kloub. A v globálním měřítku.

Úspěšné firmy znají způsoby, jak tento gen aktivovat u všech svých zaměstnanců, nejen u těch vedoucích. Předávají onoho podnikatelského ducha a zásady (do roztrhání těla, ať to stojí cokoliv; připraven padnout a zase vstát) napříč zaměstnaneckou strukturou.

Čtěte také: Jak na umění zenového managementu. 3 kroky, které z vás udělají lepšího šéfa

Neříkáme členům našeho týmu, že něco nedokážou – právě naopak. My povzbuzujeme každého, od řidičů náklaďáků až po obchodní oddělení, aby v sobě objevili vnitřní sílu stát se lepšími. A zde jsou tipy, jak na to:

1. Rozpumpujte adrenalin

„Kdy naposledy jste dělali něco poprvé?“ je jedna z mých oblíbených otázek. Je to opravdu silný zážitek, vrhnout se do něčeho nového po hlavě a zjistit, čeho všeho jste schopni.

Šestnáct lidí z našeho obchodního oddělení se účastnilo akce Nascar Experience. Naskočili do závodních aut a pak se ve dvousetkilometrové rychlosti proháněli po závodním okruhu a překonávali své vlastní limity. Ať už tedy posíláme naše zaměstnance na výpravu na sněžnicích nebo každého z nich podporujeme v sestavení seznamu 101 životních cílů, věřím, že právě tohle postrkování ze zóny komfortu probouzí onoho podnikatelského ducha.

Podnikání je koneckonců právě o hledání vlastní cesty a přijímání rizik, která se na ní vyskytují. Tyto adrenalinové zážitky probouzejí v lidech to dobré. Velmi jasným způsobem dokazují, že jsme mnohem schopnější, statečnější a lačnější, než jsme si kdy připouštěli.

2. Hlavy dohromady

Každý den v 10.55 se celá naše kancelář sejde na 7minutovou poradu. Je to chvíle k oslavám. Je to čas, kdy můžeme zrevidovat své systémy. Ale především je to čas, kdy plánujeme, jak se postavit výzvám daného dne.

Čtěte také: Špatně vedené hodnocení může demotivovat i ty nejlepší lidi

Momentálně jsme plně nasazeni na multimilionovém projektu, který si vyžádal nepředstavitelné množství našeho času a spoustu bezesných nocí. Sestavit funkční software je vždy výzva, ale skutečnost, že jí čelíme společně, v nás probouzí týmového ducha. Skoro máme pocit, jako bychom byli v bitvě, a tato naše malá setkání ve všech vzbuzují bojovnou náladu.

3. Riskujte a přijměte prohru

Podnikání je riskantní způsob života a neúspěch je jeho běžnou součástí. Pokud se nedokážete smířit s klopýtnutím při honbě za svými sny, velké výzvy nejsou nic pro vás.

My pěstujeme u našich zaměstnanců následující přístup a vy byste měli taky. Snažíme se jim ukázat, že je v pořádku, pokud si při honbě za něčím velkým natlučou nos. V kanceláři máme speciální místnost – říkáme jí místnost „bez strachu z neúspěchu“, kde můžeme představit své velkolepé sny, aniž bychom měli obavy z následků.

Také o vlastních selháních mluvíme upřímně a otevřeně. Tak například expanze firmy do Británie byla kolosálním neúspěchem, který nás stál obrovské množství peněz a času. Ale my jsme se z našich chyb poučili a při stěhování do Austrálie jsme uspěli. Dokonce přemýšlíme, že si postavíme „stěnu hanby“, kde budeme zveřejňovat naše největší průšvihy a co jsme si z nich odnesli.

V naší kanceláři vidím každý den, že gen „ukaž, co v tobě je“ je neustále naživu a daří se mu dobře. Máme tým, který vymyslel a uvedl do praxe zcela nový rezervační systém, taky skupinu inovátorů, kteří chrlí jeden nápad za druhým. A právě tohle jsou ukázky onoho podnikatelského ducha, o kterém jsem mluvil.