Tu scénu z filmu starého 15 let si určitě pamatujete: Bridget Jones přemýšlí, jaké spodní prádlo zvolit na schůzku, a vybere si ohromné bombarďáky, protože „zvyšují pravděpodobnost, že k něčemu dojde“. O pár hodin později na ně skutečně narazí svůdce Hugh Grant alias Daniel Cleaver, což komentuje slovy: „Nazdar, babi.“

Touhle jedinou filmovou scénou se z opovrhovaného stahovacího prádla stalo oblečení, které může být sexy a o kterém se mluví. A to má důsledky.

Trh s velkým prádlem je v současnosti podstatně větší než před lety, informuje web The Conversation. Rozrostl se počet jeho výrobců a například řetězec Debenhams zaznamenal mezi roky 2007 a 2012 rekordní dvousetprocentní nárůst tržeb u stahovacího prádla, přičemž tento trend pokračuje. Z někdejší popelky se stal jeden z nejvýznamnějších segmentů trhu s prádlem.

Jednou ze zemí, které se na tomto trendu svezly, je Šrí Lanka. Tamní firmy hodně investovaly do výzkumu a vývoje stahovacího prádla a nyní jsou lídrem na trhu, ať už jde o inovace, design nebo zpracování. Právě na Šrí Lance totiž už v roce 2008 vyvinuli klíčovou technologii výroby stahovacího prádla, která tamní firmy dostala do čela trhu s tímto artiklem.

Jak se stahovacího prádla prodávalo víc a víc, zvyšovaly se taky objemy prostředků v odvětví. Výrobci investovali do designu, zmenšovali velikost, zvyšovali pohodlí a zlepšovali vzhled. A šrílanské firmy si vybudovaly silný dodavatelský řetězec, aby vyráběly vysoce kvalitní produkt za přijatelnou cenu. Na výrobu jedněch stahovacích kalhotek se používají materiály ze Šrí Lanky, USA, Německa a Eurasie. Typické stahovací kalhotky se vyrábějí s pomocí materiálu z okruhu 113 tisíc kilometrů od 16 různých dodavatelů ze tří kontinentů.

Čtěte také: Jak trefit velikost podprsenky? Pomůže chytrá aplikace

Je povzbudivé, že šrílanský průmysl používá místní zdroje všude, kde to jde – jak pro základní materiály, tak pro obaly, a naopak do ciziny sahá pro technologicky vyspělé komponenty. Z USA jsou to nitě, které díky technologickému náskoku zajistí stejnou jemnost, pohodlnost a pružnost u různých švů. Z Eurasie pochází proces takzvaného flockování, nanášení textilní stříže na lepivou plochu, jehož výsledkem je sametově hebká vrstva vláken. Štítky a ramínka se vyrábějí v Německu. Kombinacemi různých technologií a výrobců z celého světa se inovativní produkty dostanou na světový trh rychleji a levněji.

I u něčeho tak jednoduchého, jako je spodní prádlo, je nezbytná inovace, která zajistí, že vám výrobek bude dlouho a spolehlivě sloužit. Jinak hrozí, že se stane součástí takzvaného komoditizovaného trhu, na kterém se soutěží hlavně cenou. Na těchto trzích mohou získávat hlavní tržní podíly země s levnější pracovní silou, dokud se nenajdou inovativní způsoby jak eticky a odpovědně zvýšit produktivitu.

Inovace provedené při výrobě stahovacího prádla se přelévají i do ostatních oblastí oděvního průmyslu včetně kompresního oblečení, které mají tak rádi sportovci kvůli podpoře a pohodlí, kterou stahovací technologie nabízejí. Nike v roce 2011 použila na dresy pro anglický a francouzský ragbyový tým technologii silsoft, která má zvýšit pevnost a trvanlivost dresů, zlepšit krevní oběh a tedy i výkon hráčů.

Na příkladu stahovacího prádla se ukazuje, jak může jeden impuls, jedna filmová scéna, probudit určitý specifický trh a jak toho mohou výrobci využít. Špičkové firmy ve světě se mohou spojit k výrobě inovativních produktů se skutečnou přidanou hodnotou pro zákazníky, eticky a odpovědně a za přijatelné ceny.

Řekli byste, že za stahovacími kalhotkami je tolik inovace, technologie a dodavatelé z okruhu 113 tisíc kilometrů?