Kontakty v byznysu

Odpovídá Karel Kokeš, chief business development officer DARTZ

DARTZ je lotyšská automobilka, která vyrábí obrněné vozy

V případě, že se jedná o odvětví, kde na začátku podnikání hraje roli spíše důvěra a kontakty (například zprostředkování obchodů/služeb) nežli nadřazená kvalita nebo konkrétní nový aspekt produktu či služby (což by mluvilo samo za sebe), začněte skromně.

Vyhledejte všechny relevantní hráče v oboru a zjistěte, zda by byli ochotni vás nechat pro sebe pracovat nebo se od nich učit čistě díky vašemu novému nadšení pro jejich odvětví. Jestliže si to můžete v současné situaci dovolit, dělejte to zadarmo, případně jen na bázi uskutečněných obchodů (záleží na oboru).

Pokud tuto příležitost vezmete do rukou eticky a na principu dávání více než přijímání, brzy nebudete mít problém s důvěrou a konexemi pro vlastní aktivity díky tomu, že budete uveden jako ten “pod křídly” dané osoby.

Na druhou stranu, v případě, že příležitosti neeticky zneužijete (zneužití důvěrných informací, klientských seznamů a tak dále), o to silněji se vám to vrátí.

Odpovídá Tomáš Drážný, headhunter a zakladatel executivejob.cz

executivejob.cz je platforma pro setkávání seniorních manažerů a manažerských pracovních příležitostí

Jděte na to systematicky:

1) Networkingem – zjistěte si, jaké významné byznysové akce se v daném odvětví konají, a buďte tam.

2) Mravenčí obchodní prací – udělejte si research, kdo jsou ti relevantní „hráči“, a také seznam lidí a firem, se kterými chcete obchodovat. Ideálně se nechte propojit přes společný kontakt (dá se zjistit třeba na sociálních sítích nebo v hospodě). Případně oslovte „decision makera“ přímo a požádejte ho o schůzku. Důležité je v ruce mít něco zajímavého pro druhou stranu (vyjde tak více schůzek).

3) Potkávejte lidi, ptejte se na doporučení.

4) Nevzdávejte to – obchodní komunikace umí být v Česku dost frustrující, důležité je mít výdrž. Vrátí se vám to.