Existují nějaké levné a efektivní metody, aby firmu případná expanze nezruinovala?

Odpovídá Martin Rozhoň, zakladatel Vivantisu

Vivantis je česká e-commerce společnost, do níž patří internetové obchody jako hodinky.cz, parfemy.cz či sperky.cz

Pokud se bavíme o expanzi e-shopu, ta nutně nemusí být extrémně nákladná.

Nepotřebujete žádnou prezenci v dané zemi – nepotřebujete tam základat firmu, nemusíte tam budovat logistiku a není nutné tam mít lokální lidi. Oproti tomu, jak se to řešilo před pěti a více lety, je to obrovské zjednodušení.

Na základě naší zkušenosti byly největší výzvou překlady. Máme v nabídce 60 tisíc produktů, které se neustále mění (tím se pochopitelně mění i popisky). Původně jsme to řešili automatizovaně pomocí Google Translate, nicméně kvalita nebyla dostatečná, a tak jsme najali rodilé mluvčí, kteří nám zároveň zajišťují zákaznickou podporu. Je velice těžké sehnat rodilé mluvčí pro více jazyků, kteří by byli ochotni se přestěhovat, a proto je nechte pracovat z domova.

Dalším velkým tématem je výkonnostní marketing, který je ovšem také relativně snadný. Přeložíte klíčová slova a inzeráty a rozjedete PPC a další kanály tak, jako byste to dělali u nás.

A jeden zásadní tip – najměte člověka (klidně na part-time externě), který v dané zemi žije a rozumí tamní e-commerce. Tento kolega vám pomůže odchytat věci, na něž byste z Česka nikdy nepřišli.

Když jsme například expandovali do Rumunska, nikdy by nás samotné nenapadlo, že je nezbytné mít v košíku uvedená patra, a dokonce i čísla bytů, jinak to kurýr mnohdy nedoručí.