skip to main content
Drama

Jak mě z Japonska pašovali v bedně. Exšéf Nissanu promluvil o troufalém útěku

Hodina a půl se někdy může zdát nekonečná. Zvlášť když ji člověk tráví zavřený v tmavé a nevelké bedně. „Připadalo mi jako by čas, po který jsem v bedně ležel, trval rok a půl,“ líčí Carlos Ghosn.

Někdejší globální titán automobilového průmyslu poprvé veřejně promluvil o svém dobrodružném úprku z Japonska, kde byl šéfem automobilky Nissan. Rozpovídal se pro kanál BBC v dokumentu, který stanice odvysílá dnes večer.

Carlos Ghosn byl v Japonsku zatčen v roce 2018 a obviněn z finančních machinací. Nejprve ho drželi v cele a posléze v domácím vězení a nesměl se vidět ani s manželkou. Vysokému trestu, který mu reálně hrozil, se vyhnul útěkem ve stylu Davida Copperfielda, který se mu podařil v prosinci 2019, a od té doby žije v bezpečí v rodném Libanonu.

Reklama

Jeho cesta za svobodou byla tak dramatická, že by nebylo divu, kdyby po jejím zpracování skočil po už zmíněném dokumentu i Hollywood.

Případný trhák by mohl začínat právě záběrem do krabice, svého druhu rakve, kde se pětašedesátiletý muž snaží tlumit vzrušený dech. Jde to obtížně. Tím spíš, že ve futrálu není mnoho vzduchu, byť jsou v něm zespodu speciálně kvůli tomu provrtány díry.

Reklama

Střih. Děj se vrací do doby před pěti lety, kamera vpadá na rozjetý opulentní večírek ve Versailles, kde jsou lidé s bohatými a načančanými parukami, lesklými sponami na botách a v kostýmech z přednapoleonské doby. Velkolepá party je oficiálně pořádána na počest výročí aliance Renault–Nissan a jen čirou „náhodou“ se její datum shoduje s Ghosnovými šedesátinami.

Útrata 650 tisíc eur, kterou banket ve stylu Ludvíka XIV. spolykal, byla též předmětem vyšetřování. Ghosn pochopitelně tvrdí, že za tím nebylo nic nekalého, nicméně i kdyby měl pravdu, poukazuje to na jeho způsob bytí.

Spíš než šéf automobilky si v soukromém životě počínal jako rozhazovačný a bonvivánský monarcha. I to do určité míry zapříčinilo, že musel později utíkat před mřížemi.

Jako absolutistický vládce se Ghosn choval v nadsázce i na „trůně“ Nissanu. Z něj však namísto rozhazování naopak nastavil drasticky úsporný režim. Propustil tisíce zaměstnanců a razantně přiškrtil náklady, což bylo původně vykládáno jako kontroverzní krok, nakonec to však automobilku zachránilo a její šéf se stal respektovanou a uznávanou osobností.

Jako by vás porazil autobus nebo něco takového.

O to tvrdší byl pád. „Jako by vás porazil autobus nebo něco takového,“ popsal Ghosn dokumentaristům BBC okamžik zatčení na letišti v Tokiu. „Jedinou vzpomínkou na tenhle moment je absolutní šok, paralyzující trauma,“ vyznal se ještě.

Pokračovat ve čtení 1/2

Reklama
Reklama