Vimeo byl vždy divný umělecký projekt nešťastně pokulhávající za svým úspěšnějším bratrancem YouTube – alespoň tedy do doby, kdy jeho třicetiletá výkonná ředitelka přišla na to, jak z něj udělat zlatý důl.
Vraťme se však nejdříve o sedm let zpět, kdy Vimeo upřelo své sny směrem k Holywoodu. Webová platforma pro sdílení audiovizuální tvorby vlastněná společností IAC Barryho Dillera si tehdy našla díru na trhu.
Nabídla hosting videí filmovým tvůrcům, kteří nechtěli, aby jejich díla byla hozena do nekontrolovatelného a reklamou protkaného YouTube. Byl to však malý ztrátový podnik s ročním příjmem méně než čtyřicet milionů dolarů.
Své naděje proto Vimeo vkládalo do vzkvétajícího odvětví streamingu a sázelo na to, že by mohlo využít svého vztahu s kreativními umělci a vybudovat předplatitelské služby konkurující platformám jako Netflix, Amazon Prime nebo HBO.
Najalo si proto vedoucí studiové pracovníky z Paramount a Hulu a podepsalo distribuční smlouvy na obsah, který by zásobil novou službu. Dodat ho měly takové společnosti jako Lionsgate, CBS Interactive a Spike Lee.
Anjali Sud, tehdy jednatřicetiletá ředitelka marketingu, měla ale už tehdy tušení, že budoucnost Vimea neleží v Holywoodu, nýbrž v útrobách Silicon Valley.
Její plán zněl jasně: přesunout své zaměření ze zábavy na podnikatele. „Vimeo byla dlouhou dobu softwarová společnost, která se soustředila pouze na filmové tvůrce, jenže ten trh byl příliš malý,“ přemítá dnes sedmatřicetiletá Sud. „Existoval tu další, mnohem větší trh – podniky. To, co Squarespace a GoDaddy udělaly pro webové stránky, jsme my mohli udělat s videem.“
Sud představila svůj nápad Joeu Levinovi, generálnímu řediteli společnosti IAC. Levin vzpomíná, jak mu Anjali řekla, že „tohle je ten pravý byznys, o který bude mít zájem mnohem větší publikum, než si kdokoli myslí.“
Dal jí proto malý tým lidí, aby svou myšlenku otestovala. „Rádi nacházíme chytré, talentované a ambiciózní lidi. Hodíme je do vody a koukáme, zda dokážou plavat,“ vysvětluje, proč na ambiciózní plán kývl. A vyplatilo se. Sud brzy změnila Vimeo ze zaprášené relikvie na zlatý hřeb technologického portfolia společnosti IAC.
Že jde o trefu do černého, bylo ostatně jasné poměrně rychle. Už v roce 2017 proto IAC ukončila streamovací divizi a jmenovala Sud generální ředitelkou společnosti.
Nové Vimeo, které jako jediné umožňuje na jednom místě natáčení, úpravy, ukládání i distribuci videí, zaznamenalo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020 tržby ve výši 84 milionů amerických dolarů, což je nárůst o 54 procent oproti stejnému období předchozího roku.
V posledním čtvrtletí se současně zvýšil počet uživatelů o tři sta tisíc na celkových 1,5 milionu, což je téměř pětadvacetiprocentní nárůst. A roční zisk společnosti je na dobré cestě dosáhnout 300 milionů dolarů.
V listopadu 2020 pak získala firma investice ve výši 150 milionů dolarů a její hodnota byla podle Thrive Capital a GIC (Singapurský státní investiční fond) 2,8 miliardy dolarů. Jen o dva měsíce později navíc získala injekci dalších 300 milionů a její hodnota tak stoupla na téměř šest miliard dolarů podle T. Rowe Price a sanfranciského Oberndorf Enterprises.
Na jaře plánuje IAC vyčlenit Vimeo ze své struktury a dát jí tak nový život. Bude to už Dillerův osmý spin-off. Za posledních pětadvacet let jeho společnost IAC vylepšila, obnovila a přeměnila nefunkční webová aktiva v hodnotě jednoho sta miliardy dolarů, včetně takových jmen jako Match.com, Expedia nebo Angie’s List.
A jeho „nová“ strategie zatím funguje téměř bezchybně. Jeden dolar investovaný do společnosti IAC v jejích horších časech, kolem roku 1995, má nyní hodnotu okolo čtyřiceti dolarů, což je roční výnos šestnáct procent. Naproti tomu index S&P 500 za stejné období dosáhl jen desetiprocentních výnosů.
A do značné míry se na tom podílí i právě Vimeo. „V digitálním světě se všemi jeho možnostmi navíc není Vimeo ještě ani v prvním kole zápasu,“ říká Diller. „Tahle společnost má neobyčejný potenciál.“
Na cestě ke hvězdám
Vimeo má skutečně nakročeno k tomu, aby bylo dalším Dillerovým hvězdným spin-offem. Na současném neklidném trhu cloudového softwaru totiž Bank of America předpovídá, že firma, kterou se IAC před více než deseti lety pokusilo neúspěšně prodat společnosti Kodak za zhruba deset milionů dolarů, by nyní mohla mít hodnotu deset miliard dolarů.
Co ale za úspěchem Vimea stojí? Jeho software umožňuje zákazníkům napříč sociálními sítěmi šířit videa, e-mailové marketingové kampaně, webové stránky, digitální tržiště a streamovací kanály. A funguje na bázi předplatného. To začíná na sedmi dolarech měsíčně u základního balíčku a může se vyšplhat až na více než dvacet tisíc dolarů měsíčně u velkých klientů, jako jsou Amazon nebo Starbucks.
Tenhle byznys model navíc Vimeu otevírá mnoho dveří, které jsou pro konkurenci zavřené. Vzhledem k tomu, že jsou jeho videa bez reklam, jsou totiž povolena i na platformách, jako jsou Facebook, LinkedIn, YouTube, Pinterest a Twitter. A politika bez reklam je také zásadní pro distribuci u online obchodníků, jako jsou Amazon, Etsy a Shopify.
Korporátní klienti společnosti Vimeo se díky tomu navíc nemusí obávat náhodných a v horším případě konkurenčních reklam, které by se mohly objevit uprostřed jejich značkového obsahu.
Firmy jako Deloitte, Pottery Barn, Rite Aid či Forbes pak používají Vimeo nejen k pořádání školení a k zaučování nových zaměstnanců, ale i k živému vysílání firemních akcí pro zaměstnance, kteří jsou v této době rozprostřeni po celém světě. Mezitím více než milion menších podniků využívá Vimeo pro šíření reklamy, ukázek produktů a videí s návody.
Společnost navíc sice možná nakonec nespustila vlastní streamovací kanál, ale tisíce dalších lidí, od nezávislých filmařů až po instruktory Pilates, jejich software používají k vytváření předplacených kanálů na streamovacích službách, jako jsou Apple TV, Roku, Fire TV a Xbox. „Jsme proto teď stejně tak jak šestnáctiletá video platforma, tak i tříletý softwarový startup,“ říká k tomu Sud.
Vimeo přišlo na palubu společnosti IAC v roce 2006 trochu jako černý pasažér po Dillerově koupi společnosti Connected Ventures, mateřské firmy jednoduché komediální stránky CollegeHumor. Třicetimilionový obchod zahrnoval komediální studio, doprovodnou stránku BustedTees a právě Vimeo – webový přehrávač skečů CollegeHumor.
„Vimeo jsme koupili téměř nedopatřením,“ říká Levin z IAC. Během velké části následujícího desetiletí se skrze něj společnost snažila získat peníze od diváků podobným systémem, na jakém pracuje iTunes, tedy platbou za konkrétní videa. Později zkusila i nešťastný streamovací kanál, nic ale nefungovalo.
„Vimeo mělo vždy krizi identity,“ říká Sud. „Měli jsme úžasnou značku a platformu, ale bylo opravdu těžké pochopit, co s tím dělat.“
Na vrchol přes Amazon i pleny
Sud měla zcela jistě schopnosti i pověst na to, aby Vimeo od základu přebudovala. Vyrostla jako dcera dvou přistěhovaleckých lékařů v pevně sepjaté indické komunitě ve Flintu v Michiganu. Poté, co její státní škola ztratila akreditaci, se Sud přihlásila do dvanácti internátních škol a dostala se na elitní Massachusetts Phillips Academy Andover.
Následně získala Whartonův titul z ekonomie a několik let dělala fúze ve společnosti Sagent Advisors. Vystudovala i Harvard a před nástupem do Vimea pracovala pro Amazon jako nákupčí hraček a v marketingu ve společnosti Diapers.com.
Po roce práce ve Vimeu začala Sud na platformě vídat vedle běžných Vimeo dokumentárních a uměleckých videí také krátké reklamní spoty a ukázky produktů. „Postovali všichni od rodinných podniků přes technologické startupy až po marketingová oddělení obrovských korporací,“ říká. „Byli tak různorodí, že to musel být trend.“
Sud pátrala a objevila, že noví zákazníci využívali Vimeo zejména ke zveřejňování videí na Facebooku, Instagramu a na svých vlastních webových stránkách.
„Byla tady obrovská skupina nových uživatelů, kterým nikdo nesloužil,“ říká. Její tým proto vyvinul nástroje pro firmy, které umožňovaly nahrát logo firmy, vložit tlačítko „Koupit“ a přidat funkci zachycení e-mailu. A po roce spolehlivého růstu společnost IAC přidala do jejího týmu dalších padesát lidí.
Zatímco softwarový business prudce rostl, obsahové studio Vimea pokulhávalo. Bylo totiž téměř nemožné soupeřit s bohatými giganty jako Amazon Prime Video či Netflix, kteří dávaly miliardy do filmů a seriálů.
V létě 2017 proto Levin Anjali Sud řekl, že Vimeo s touhle cestou končí a naplno se bude věnovat jen softwaru s ní jako s generální ředitelkou. „Nikdy mě nenapadlo, že by mi mohli nabídnout takovou pozici,“ říká Sud. „Zeptala jsem se: To je vtip? Ale hned vzápětí jsem se to pokusila hrát v pohodě.“
Byznys nakopla i pandemie
Už tak rostoucí Vimeo, jehož tržby se během posledního čtvrtletí roku 2019 zvýšily o 27 procent, zaznamenalo další nárůst poptávky díky pandemii. „Takřka přes noc se online video změnilo z něčeho, co je hezké mít, na to, co je nezbytné mít,“ říká Sud.
V reakci na prudký nárůst uživatelů Sud rychle najala další lidi, aby rozšířila technické i zákaznické služby. Dnes má Vimeo více než sedm set zaměstnanců, z čehož je přibližně polovina ve výzkumu a vývoji a zbytek je rozprostřen v obchodu, marketingu a v zákaznické podpoře.
Sud se nyní připravuje na pracovní trh po covidu-19, protože prý očekává, že se dominantní postavení videa ještě posílí. Chce například udělat virtuální události a meetingy více interaktivní, důvěrné a uzpůsobené pro spolupráci.
Vimeo také testuje umělou inteligenci, díky které by bylo možné i amatérské záběry jednoduše a rychle upravit do úhledného marketingového obsahu, kterými by se mohli pochlubit jakékoli podniky, od restaurací po realitní makléře.
Pak je tu ještě blížící se spin-off. Sud říká, že tento krok usnadní nábor talentů, akvizice, propagaci značky i prodej služeb velkým korporacím. Firma také získá přístup k volnému kapitálu na trhu, který softwarové firmy hodnotí až na čtyřicetinásobek jejich výdělků.
A co se říká na přechodu z pozice marketingové ředitelky na pozici generální ředitelky veřejně obchodované společnosti za méně než čtyři roky? „Jako žena, matka a technologická ředitelka jsem ve světě softwaru nevídanou kombinací,“ říká Sud. „Jsem nadšená, že mohu do odvětví vnést svůj pohled a styl. Bude to zábava.“