skip to main content
Daily Cover

Tesla mafie. Muskovi bývalí zaměstnanci se stávají jeho největšími rivaly

7 minut čtení

Společnost PayPal je známá nejen jako průkopník elektronických plateb, ale proslula i díky své takzvané „PayPal mafii“ – skupině úspěšných bývalých zaměstnanců, kteří založili nebo financovali společnosti, jako jsou Yelp, LinkedIn, Palantir nebo třeba Affirm.

Teď však nejslavnější člen PayPal mafie Elon Musk se svým obrovským bohatstvím v podobě společnosti Tesla dal vzniknout novému zástupu podnikatelů a inovátorů, který by jednou mohl původní mafii směle konkurovat.

Řada bývalých zaměstnanců jeho automobilky se totiž pustila do zakládání nových společností na výrobu elektrických vozidel a baterií, zejména v Kalifornii. Tucty dalších pak zakotvily ve společnostech jako Proterra, zabývající se výrobou elektrických autobusů, nebo Rivian, která vyvíjí elektrická nákladní auta.

A všichni jsou na nejlepší cestě k tomu, aby měli v nadcházejících desetiletích mimořádný vliv na celosvětový automobilový průmysl v hodnotě šesti bilionů dolarů.

„Tesla to nemůže zvládnout sama,“ říká Peter Rawlinson, bývalý vedoucí inženýr Tesly pro Model S a nyní generální ředitel ve svém vlastním startupu Lucid. Musk „potřebuje nějakou konkurenci“, dodává.

„Je to skvělá společnost, které mohu být součástí,“ říká Sterling Anderson, spoluzakladatel autonomního startupu Aurora, který opustil Teslu v roce 2016. „Jsem opravdu nadšený, když vidím, jak úspěšní a vlivní moji bývalí kolegové jsou v nejrůznějších oblastech.“

Rawlinson, Anderson a další tři bývalí hvězdní zaměstnanci Tesly jsou připraveni Muskově firmě konkurovat a současně ji podpořit v tlaku na elektrifikaci automobilového průmyslu. Jejich společnosti mají již nyní dohromady hodnotu více než 30 miliard amerických dolarů. To je sice pouze zlomek ze 780miliardové hodnoty Tesly, ale je to začátek.

FOTO JASON HENRY/REDUX
Reklama

Sterling Anderson

Aurora Innovation, spoluzakladatel a hlavní produktový ředitel

Anderson přišel do Tesly v roce 2013, aby pracoval na Modelu X crossover. Během svého působení v Tesle zároveň pomáhal rozjezdu samořídících technologií, když vedl vývoj asistenčního systému Autopilot. „Přirovnal bych to ke společné službě v zákopech,“ popisuje svou zkušenost. „V prostředí, kde jsou na člověka kladeny takto vysoké nároky a kde je pod takovým tlakem, si vybudujete opravdu silné pouto.“

Vědec, který vystudoval MIT, z Tesly odešel v roce 2016, aby založil samořídící startup Aurora Innovation. Postupně se k němu připojil i bývalý šéf samořídících technologií společnosti Google Chris Urmson a také Drew Bagnell, výzkumný pracovník Carnegie Mellon University AI.

Aurora vydělala více než miliardu dolarů a v prosinci 2020 od Uberu koupila jeho autonomní jednotku, což zvyšuje pravděpodobnost, že bude významným hráčem v technologii autonomních vozidel. Zatím Aurora uzavřela partnerství se společnostmi Uber, výrobcem nákladních vozidel Paccar a automobilkou Toyota. Jen po akvizici technologie Uberu hodnota startupu v Silicon Valley vyskočila přibližně na 10 miliard dolarů.

Aktuální vydání magazínu
Fight!
Forbes 4/2021
FOTO SILA NANOTECHNOLOGIES

Gene Berdichevskij

Sila Nanotechnologies, spoluzakladatel a výkonný ředitel

Berdichevskij byl v pořadí sedmým zaměstnancem Tesly – firma ho najala už v roce 2004. Pracoval jako hlavní inženýr baterií pro Roadster, první pokus Tesly o elektroauto určené pro spotřebitelský trh.

V době, kdy však Roadster přišel na trh, už Berdichevského ale více zajímalo, jak mnohem levněji a efektivněji vyrobit lithium-iontové baterie, se kterými každý den pracoval. „Po spuštění Roadsteru jsem se musel rozhodnout, zda založit svou vlastní společnost, anebo zůstat a pracovat na novém Modelu S,“ říká Berdichevskij. Nakonec Teslu v roce 2008 přece jen opustil a svou novou společnost Sila Nano založil o tři roky později.

Z laboratoří firma zabývající se vývojem baterií od té doby vyšla anoda na bázi křemíku, která by mohla nahradit dnes používaný základní stavební materiál baterií – nákladný grafit. Anoda už teď dokáže podle Berdichevského alespoň o 20 procent zefektivnit baterie používané Teslou a dalšími výrobci elektromobilů. A jednou by podle něj mohla výkon baterií zlepšit až o polovinu.

Společnost už vydělala 930 milionů amerických dolarů včetně lednové injekce v hodnotě 590 milionů, která zvýšila hodnotu Sila Nano na nyní odhadovaných 3,3 miliardy dolarů. Firma tak konečně získala prostředky na svou první velkou továrnu, která se má otevřít v roce 2024. „Byla to dlouhá cesta, ale v podstatě to dělám rád,“ říká Berdichevskij.

FOTO RACHEL MURRAY/GETTY IMAGES
Reklama

Henrik Fisker

Fisker Inc., spoluzakladatel a výkonný ředitel

Henrik Fisker, světově proslulý designér, který navrhl BMW Roadster pro Jamese Bonda a vedl i designové studio Aston Martin, působil v Tesle jako designový konzultant pro Model S.

Muskovi se ovšem jeho design nelíbil, a nadto Fiskera v roce 2008 neúspěšně zažaloval pro porušení smlouvy. Musk mimo jiné dánského podnikatele obvinil, že se nechal v Tesle zaměstnat proto, aby ji mohl špehovat. To však Fisker popřel.

Fiskerův první pokus o konkurenční vozidlo, luxusní plug-in hybrid Karma, selhal kvůli řadě komplikací od požárů baterií, nedostatků v montáži po zásilku automobilů, která se ztratila v roce 2012 v hurikánu. Problémy vedly až k ukončení činnosti firmy Fisker Automotive v roce 2014.

Nyní je ale Fisker zpět s novou veřejně obchodovatelnou společností Fisker Inc. a připravuje se na prodej elektrických crossoverů Ocean. Akumulátorové SUV, jehož cena začíná na 37 500 dolarech, bude firma vyrábět ve spolupráci s automobilovým gigantem Magna a chce přímo soutěžit s Modelem Y společnosti Tesla.

Fisker, který vstoupil na burzu v roce 2020, je údajně jen jeden rok od toho, aby mohl začít s produkcí. Už nyní má ale na vývoj produktu kapitál v hodnotě čtyř miliard dolarů a nadto hotovost kolem jedné miliardy dolarů.

Právě získávání dostatečných finančních prostředků pro uvedení automobilového startupu na trh byla klíčová lekce, kterou si Fisker z minulosti odnesl. „Automobilový průmysl není zrovna oblast, kam by Silicon Valley mělo a chtělo investovat,“ říká Fisker a připomíná tak finanční problémy své předchozí společnosti Fisker Automotive.

„Tesla se z toho dostala celkem rychle. Když Elon založil Teslu, měl hodně peněz z PayPalu a to mu hodně pomohlo. Díky tomu mohl vstoupit na burzu velmi brzy, v roce 2010. My jsme nemohli,“ rekapituluje.

FOTO DAVID PAUL MORRIS/BLOOMBERG

Peter Rawlinson

Lucid Motors, spoluzakladatel a výkonný ředitel

Rawlinson, veterán z Jaguaru a Lotusu, nastoupil do Tesly v roce 2009. On a Musk se velmi rychle spřátelili, přinejmenším na začátku. „Oba jsme byli posedlí snahou dotknout se hvězd pomocí technologií a nic nám nebylo dost dobré,“ říká Rawlinson. V Tesle působil jako hlavní inženýr pro Model S, elektrický sedan z roku 2012, který zcela změnil pohled světa na to, jak dobrá mohou být auta poháněná baterií.

Ještě ten samý rok však Rawlinson Teslu opustil, aby se mohl postarat o svou nemocnou matku a také kvůli určité frustraci z toho, jak probíhal vývoj Modelu X. Nyní je Rawlinson výkonným ředitelem společnosti Lucid Motors v Newarku v Kalifornii – automobilového startupu, který získal finanční prostředky ve výši 1,3 miliardy dolarů ze Saúdské Arábie.

Dodávky jeho špičkových luxusních elektrických sedanů Air, které jsou schopné ujet více než 800 kilometrů na jedno nabití a jejichž cena se pohybuje okolo 169 tisíc dolarů, mají začít letos na jaře. I s ohledem na tuhle cenovku se přitom Rawlinson nevidí jako konkurent svého bývalého zaměstnavatele. „Nesoutěžím s produkty Tesly, soutěžím s Mercedes-Benz,“ říká.

FOTO JAMES GLOVER II/REUTERS/NEWSCOM

J. B. Straubel

Redwood Materials, zakladatel a výkonný ředitel

Stejně jako Musk je i Straubel spoluzakladatelem Tesly a byl jejím hlavním technologickým ředitelem od samého počátku až do roku 2019. Jeho snem vždy bylo vyrábět elektrická auta, aby omezil produkci skleníkových plynů.

I proto se Straubel nyní se svým startupem Redwood Materials zaměřil na recyklaci baterií. Jeho záměrem je postarat se o to, aby lithium, kobalt a nikl, které se používají v bateriích vozů Tesla i dalších elektromobilech, nekončily na skládkách a smetištích.

Společnost sídlící v Carson City v Nevadě oznámila v září 2020 investici ve výši 40 milionů dolarů díky nové spolupráci se společnostmi Panasonic a Amazon. „Abychom mohli bojovat s klimatickou změnou, musíme vyřešit dopad našich produktů na životní prostředí,“ lákal Straubel investory.

Forbes odhaduje, že má Straubel čistou hodnotu kolem jedné miliardy dolarů, za předpokladu, že si ponechá část svých akcií Tesly, a také na základě akcií, které získal jako člen představenstva společnosti QuantumScape, výrobce baterií podporovaného Billem Gatesem.

Reklama
Reklama