Říká se, že nápady na nejlepší služby a produkty vznikají ve chvíli, kdy řešíte problém, který pálí vás. To platí i v případě platformy Twigsee, zajišťující komunikaci mezi školkou a rodičem a digitalizující administrativu předškolních institucí.
Za Twigsee stojí dvaatřicetiletá podnikatelka Vanda Horáčková Seidelová a k vytvoření aplikace, kterou dnes používá dvě stě školek v Česku, ji přitom inspirovala jen nešťastná zkušenost se zkostnatělým systémem.
A potenciál v projektu nevidí jen ona sama. Ocenili jej také porotci letošního ročníku Women Startup Competition, ze které si odnesla první místo.
Na svém inovativním projektu pracuje už dva roky, přitom ještě před třemi měla o své budoucnosti trochu jiné představy. Od útlého dětství ji zajímaly mezinárodní vztahy a snila o tom, že se jednou stane diplomatkou, změní svět a pozitivně ovlivní tisíce životů.
Ve čtrnácti letech si svůj sen začala pomalu plnit: zapojila se do vzdělávacího projektu Pražský studentský summit, simulujícího jednání vrcholných institucí mezinárodních organizací.
Po maturitě odjela sbírat pracovní zkušenosti do Číny, kde pracovala ve vzdělávací instituci, a na nějakou dobu se přesunula také do Spojených států, konkrétně do Washingtonu, kde absolvovala diplomatickou stáž.
Po návratu do Čech působila Seidelová ve výzkumném centru Prague Security Studies Institute, kde měla šanci nahlédnout do programu vesmírné bezpečnosti, a podílela se také na organizaci konferencí v nadaci Forum 2000 Václava Havla.
Tou dobou jí bylo teprve dvacet let a zkušeností už měla na rozdávání – přesto se ale rozhodla pustit do studia na vysoké škole, kde se zaměřila na mezinárodní vztahy, diplomacii a evropská studia. V roce 2012 měla odjet studovat magisterský obor do Spojených států, ale kvůli rodinným záležitostem se rozhodla zůstat v Česku.
„Zhroutil se mi svět, protože jsem věděla, že tady nemám takovou šanci se posouvat dál a moje vysněná kariéra v OSN je ztracená,“ vzpomíná Seidelová na zlomový moment ve svém životě. Místo toho tu začala práci v soukromém sektoru a dostala se do oboru finančních technologií, ve kterém se ale brzy našla.
Zanedlouho se jí narodil syn Filip, ale na odpočinek si přesto moc času nenašla. K vlastní práci si založila ještě komunitní server Mom4moms.cz, který nečekaně nabral tisíce uživatelů a začal se z něj stávat plnohodnotný byznys.
Jenže kromě enormního fyzického a psychického zápřahu přišla další rána osudu. Lékaři jí zjistili nezhoubný nádor zakrývající devadesát procent čelistní dutiny.
„Přišlo se na to za minutu dvanáct, takže jsem samozřejmě začala mít strach a hlavou se mi začaly honit takové ty myšlenky, co když se po operaci neprobudím,“ vzpomíná Seidelová na nepříjemnou životní situaci.
„Pak jsem si řekla, že jestli se z toho dostanu, začnu dělat něco, co pro mě má skutečný smysl,“ popisuje, co ji vedlo ke změně života na hranici vyhoření.
Zkostnatělý systém jako motivace
K vlastnímu projektu si našla cestu skrze negativní zkušenost s předškolním vzdělávacím systémem, kam právě docházel její tříletý syn. Z technologického světa přitom věděla, že to může fungovat líp.
„Chyběla mi efektivní komunikace se školkou a všímala jsem si, že ačkoli žijeme v moderní době, téměř vše se řeší papírováním,“ vzpomíná a přiznává, že vytvořit vlastní řešení zprvu vůbec neměla v plánu.
Začala pouze hledat systém, který by školce doporučila. Jenže po důkladné rešerši zjistila, že žádný takový v Česku neexistuje. Dala proto dohromady tým schopných lidí a během dvou měsíců postavila první verzi aplikace Twigsee, která byla připravena na pilotní provoz v několika vybraných školkách hned od září.
Aplikace se však zaměřovala výhradně na komunikaci mezi školkou a rodičem – i to byl totiž zásadní problém, který podnikatelka řešila.
Se svým týmem pak ve školkách trávila spoustu času za účelem zjistit, jak jim produkt vyhovuje. Díky tomu vyvstávaly na povrch desítky dalších administrativních problémů, které na první pohled vůbec nejsou vidět, a zaměstnanci je přitom musí řešit téměř denně.
To nakonec vedlo ke změně původního konceptu. Vedle efektivní komunikace mezi rodičem a učitelem dnes platforma slouží školkám jako nástroj propojující všechny administrativní systémy, které musí využívat ke každodenní operativě.
Díky tomu dokáže Twigsee ušetřit instituci až sto hodin měsíčně, které by jinak její zaměstnanci museli strávit nad papírováním nebo ručním zadáváním do zastaralých systémů.
„V běžném režimu se řeší všechny organizační záležitosti zvlášť, ať už jde o třídnici, docházku, omluvenky, evidenci školkovného a stravného, nebo celkovou matriku dítěte. My spojujeme všechno výše zmíněné do jedné aplikace, která navíc spoustu věcí vypočítá sama,“ vysvětluje Seidelová.
Aktuálně systém řeší osmdesát procent administrativní agendy, do budoucna chce ale pokrýt až pětadevadesát procent povinností. Aby však mohl sám pracovat se získanými daty, musí se jimi nejprve naplnit.
To je přitom asi jediná část, která u Twigsee probíhá ručně. Jakmile se školka rozhodne aplikaci využívat, získá přiděleného koordinátora, který s ní projde veškerou administrativu a nastaví všechny individuality od typu instituce až po seznamy dětí.
Na základě těch potom platforma sama vypočítá například školkovné nebo stravné dítěte, automaticky vytiskne evidenční listy a také umožní podepsat jakýkoli dokument s rodičem pouhým odškrtnutím políčka.
Jak už ale bylo řečeno, aplikace původně vznikla kvůli zajištění lepší komunikace. Pro účely rodiče tedy funguje podobně jako sociální síť, kde může sledovat, co jeho dítě ve školce právě dělá, a zároveň mu slouží jako nástroj pro vyřizování jakýchkoli záležitostí se školkou.
„Můžu ji použít k odeslání omluvenky, přihlášení dítěte na kroužek nebo objednání oběda,“ popisuje zakladatelka některé z funkcí. Aplikace každého uživatele, tedy rodiče, učitele i ředitele, je přitom přizpůsobena jejich potřebám.
Členové instituce mají navíc k dispozici také přehlednou desktopovou aplikaci pro jednodušší administrativu a rodič má zase možnost mít v jedné aplikaci přístup třeba ke třem různým školkám svých dětí.
Twigsee v současné době využívá téměř dvě stě školek po celé republice, celkem přitom více než deset tisíc rodin. Aplikace funguje na základě měsíčního poplatku, který se liší podle velikosti školky a počtu jejích zaměstnanců.
Menší školku může vyjít na 900 korun měsíčně, v opačném případě instituce zaplatí i kolem tří tisíc korun. Rodiče ji přitom mají vždy zdarma. Díky cloudovému ukládání dat splňuje pravidla české legislativy a GDPR, a umožňuje tak učitelům využívat aplikaci také na soukromých telefonech.
Twigsee do Singapuru i Keni
Zatímco Seidelová popisuje funkcionalitu své aplikace, honí se mi hlavou, kolik musel takový projekt asi stát a jak jej dokázala zafinancovat. „První tři miliony šly z mé vlastní kapsy. Nechtěla jsem žádat o podporu investorů, dokud nebudu mít ověřený produkt,“ konstatuje.
Loni na podzim už ale do projektu první investory přizvala, konkrétně Jiřího Hlavenku a Jana Slámu, kteří přispěli několik dalších milionů na vylepšení softwaru, a především úpravu infrastruktury potřebnou pro zahraniční expanzi.
Aplikace momentálně nabízí celkem sedm jazykových mutací a je plně přizpůsobena slovenskému trhu, kde už několik měsíců probíhá její pilotní testování. Seidelová má však s projektem mnohem větší plány.
„V průběhu léta budeme pilotovat Keňu, Mexiko a Singapur. Systém je kompletně připravený na jakoukoli zemi, takže když mi zítra zavolá školka z Tokia nebo Argentiny, můžu ji teoreticky do 24 hodin rozjet,“ nastiňuje.
Právě Singapur by se měl pro firmu stát vstupní branou do dalších asijských zemí, kde podnikatelka vidí velký potenciál. Za tímto účelem plánuje od září do prosince letošního roku tříměsíční singapurský pobyt v rámci CzechInvest programu CzechAccelerator.
Seidelová v těchto méně obvyklých byznysových destinacích cítí velký hlad po technologiích. Navíc jde o velké trhy, kde je spousta prostoru pro inovace, ale pro americké firmy obdobného rázu nejsou tak lákavé.
V tomto duchu má Twigsee v plánu objevit se do konce roku na pěti trzích v rámci tří kontinentů. A příští rok chce zasvětit masivní zahraniční expanzi, na kterou bude ještě letos sbírat peníze v dalším investičním kole.
S obsazováním zahraničí má firmě pomoci i nový člen týmu Martin Kadlčík, stojící za slevovou platformou Kupi.cz. Firma zároveň naplno šlape také do rozšiřování svého působení napříč Českem.
Před několika týdny se například pustila společně s Microsoftem do digitalizace českého předškolního vzdělávání, což je projekt, který chce v blízké době také rozšířit za hranice republiky.
Vedle jednotlivých institucí se jí navíc daří navazovat spolupráci rovnou s celými městy i městskými částmi. Tímto způsobem svůj systém nedávno rozšířila například do Prahy 15, Prahy 20, do Roztok nebo Pelhřimova.