Budíček, školení, pilování firemní prezentace a na večer domácí úkoly. Tak strávili celý minulý týden zakladatelé čtrnácti nadějných startupů, které se dostaly do akceleračního programu Silicon Valley Camp. Společný projekt Seed Starteru České spořitelny, Visy a Unicorn Attacks má ambici připravit nejen tuzemské začínající firmy na investice od významných hráčů a expanzi do zahraničí.

Po týdenním drilu známe sedm nejlepších. Vybrali je mimo jiné porotci ze San Francisca, kteří se v pátek připojili, aby zhlédli intenzivně pilované prezentace a určili, kdo dostane možnost se předvést přímo v Silicon Valley.

Podle architektů projektu Vítka Šuberta a Martina Medka byl náročný start nutný, aby otestoval osobnosti jednotlivých zakladatelů. Protože s těmi, kteří si například nenechají poradit, investoři nechtějí pracovat.

„Můžete mít sebelepší produkt, ale pokud zakladatel startupu nedokáže přijímat zpětnou vazbu, tak do něj žádný rozumný investor nedá peníze. Founder je stejně důležitý jako produkt,“ říká Šubert. Spolu s Medkem vedou poradenskou firmu Unicorn Attacks, která nyní Seed Starteru na míru vytvořila akcelerační program, jež má českým startupům udělit lekci z americké byznysové mentality.

Pomohl jí s tím americký akcelerátor USMAC (U.S. Market Access Center), který pomáhá technologickým společnostem mimo Spojené státy expandovat na další trhy. USMAC do Prahy vyslal dvojici zkušených podnikatelů Chrise Burryho a Jaye Ondu, jejichž rukama prošly tisíce mladých firem z celého světa. Ti všichni nyní nabídli své zkušenosti tuzemským startupům.

„Smyslem programu je pomoct firmám, které v dohledné době čeká investiční kolo nebo expanze do zahraničí. Nebo potřebují škálovat a v prvotním nadšení už to neutáhnou,“ popisuje Medek. Mezi kritérii výběru bylo, aby startup už měl svůj produkt a platící zákazníky.

Přihlásilo se jich více než čtyřicet, čtrnáct finalistů a posléze sedm vítězů určilo skóre ve čtyřech hlavních kategoriích: vytváření hodnoty pro zákazníky, „mindset“ zakladatele, udržitelnost obchodního modelu a potenciál zahraniční expanze.

V americkém pojetí investoři hledí primárně na uspokojování potřeb zákazníků a až poté na samotný produkt, který startup nabízí. „Zdejší startupy a jejich zakladatelé bývají zamilovaní do svého produktu, a když vidí investora, tak mají tendenci mu okamžitě vylíčit jeho technologické finesy. Ale investor potřebuje v první řadě slyšet příběh, proč by za něj měl někdo platit,“ vysvětluje Medek.

Zakladatelé amerických startupů berou příběhy jako samozřejmost, jelikož v nich uvažují už během vzdělávání, ale mnohým českým tato dovednost chybí. Pro vzbuzení pozornosti je však klíčová. „Základem je prvních dvacet sekund, během kterých by měl investor zpozornět a říct si oukej, chci vidět víc a jak to funguje,“ uvádí Medek.

Řada účastníků Silicon Valley Campu musela kvůli tomu překopat své firemní prezentace. Příkladem je jeden z vítězů, česká platforma CCFR, která pomocí umělé inteligence buduje strategii investování do akcií. „Když to kluci představovali poprvé, tak říkali, že mají datovou platformu s umělou inteligencí pro investování do akcií s unikátním algoritmem. Dnes začínají prezentaci slovy ‚porážíme index S&P o padesát procent‘,“ říká Medek.

Další ze sedmičky startupů, které se podívají do Silicon Valley, je český Investown, který nabízí mikroinvestice do nemovitostí už od pěti set korun. Investown začíná prezentaci tím, že má zhodnocení pro bilion eur, který leží lidem ve střední Evropě na účtech ladem.

Mezi vítězi jsou i české startupy WeBoard (vzdělávání a trénink zaměstnanců), Wflow (digitalizace účetnictví) a platforma Tuito, která e-shopům zprostředkovává pojistné produkty. Doplňují je slovenský agregátor informací o digitálních aktivech Blockmate a startup AfterGO.

Ti všichni odletí začátkem listopadu do San Francisca, kde je čekají další školení, prezentace a potkávání s potenciálními investory či zákazníky. Kromě toho, jak je zaujmout, se startupy ze střední Evropy musely také naučit myslet ve velkém.

„Vyžadujeme u firem ambici růst globálně. Aby si nedávaly za pětiletý cíl obrat deset milionů eur, ale deset miliard eur,“ přibližuje Medek. ‚‚Musejí si to minimálně připustit. Deset milionů je určitě fajn, když toho jako firma dosáhnete, ale žádného velkého zahraničního investora na to nenajdete,“ dodává Šubert.

Expanze do zahraničí dělá řadě českých startupů problémy. Mezi překážkami jsou jazykové bariéry, nedostatek informací o cílovém trhu či absence vize na několik let dopředu.

Startupy mají podle Šuberta tendenci uvažovat zkratkovitě a prvoplánově vyrazit buď na blízký velký trh (Německo nebo Velká Británie), nebo naopak malý (Slovensko, Maďarsko), aniž by měly dostatečný přehled o tamní kupní síle nebo legislativě. „I superúspěšnému startupu s rychlým růstem může neuvážená expanze do zahraničí zlomit vaz,“ upozorňuje Šubert.

Projekt Silicon Valley Campu se zrodil z nápadu šéfa Seed Starteru Jiřího Skopového, který chtěl českým firmám zprostředkovat americké byznysové lekce. Zároveň má Seed Starter zviditelnit v tuzemské startupové komunitě jako potenciální zdroj investic, vedle venture kapitálových fondů.

Idea propojení se Silicon Valley zaujala i společnost Visa, která se k projektu připojila jako druhý hlavní partner.

„Pro Visu i Seed Starter je tento program dobrým nástrojem, aby ukázaly startupové komunitě, že můžou být jejich partnery,“ míní Šubert. V západní Evropě či Spojených státech je podle něj taková podpora startupů standardní, a to i ze strany státu. „V Česku se to takto nikdy moc nedělalo, ale tuzemská startupová scéna za posledních deset let značně vyrostla, takže přišel vhodný čas něco takového uskutečnit. A jsme rádi, že se na českém trhu najdou firmy, které jsou ochotné investovat do startupů s dlouhodobou perspektivou a nesledují jen okamžitou návratnost,“ uzavírá.