Pro středně velký IT projekt (mobilní aplikace pro cca 100 tisíc uživatelů v prvním roce) potřebujeme vybrat vhodného externího dodavatele. Největší problém máme s tím, jak porovnat dodavatele z pohledu ceny, když ještě nemáme k dispozici přesnou specifikaci řešení – to má dodat právě vybraný dodavatel. A dodavatele nevybereme, když je nemůžeme porovnat z pohledu ceny. Jak z tohoto kruhu ven?

Odpovídá Vratislav Kalenda, CEO Appliftingu

Applifting pomáhá stavět aplikace pro klienty jako je Česká spořitelna

Zadejte menší zakázku čistě na analytickou část nebo si nechte od možných dodavatelů zpracovat stručnou analýzu, která pak bude součástí jejich nabídky do výběrového řízení.

Analýzu by vám měli potenciální dodavatelé zpracovat na základě setkání s někým z vaší firmy, kdo má jasnou vizi o systému a jeho využitelnosti. Rozhodně na setkání neposílejte (pouze) projektového manažera, který nerozumí kódu. Technologickou část sice možný dodavatel udělá bez vás, ale musí mít co nejvíce konkrétních vstupních informací.

Odpovídá Marek Kříž, Managing Partner v Point FM

Point FM je české startupové studio, které staví internetové projekty

Vždy můžete srovnávat hodinovou sazbu jako ten nejjednodušší ukazatel ceny dodavatele. Nic vám to samozřejmě neřekne o ceně celého díla, ale budete mít představu o tom, jak si svého času dodavatel cení.

Následně bych se podíval na historii dodavatele, jím vyvinuté aplikace a třeba i zjistil důvody pro jeho hodinovou sazbu. Nemyslím tím jen “kvalitu”, což je slovo, kterým si bude mnoho dodavatelů hodinovou sazbu obhajovat, ale tvrdá fakta – mají vysokou hodinovou sazbu, protože vývojový tým sídlí v Londýně? Nebo nízkou, protože za sebou mají vyvinutý jen jeden projekt? Takových faktorů můžou být desítky a pomohou vám si ujasnit, kdo je vaším ideálním dodavatelem.

Rozhodně nedoporučuji sledovat cenu, kterou v této fázi dodavatel nacení celý projekt – v očích každého z dodavatelů by se mohlo jednat o jiný rozsah, čímž by vaše posouzení nebylo správné.