Předpověď počasí na úterý 23. března předpovídala nárazy větru s rychlostí 65 kilometrů v hodině a písečné bouře ženoucí se přes severní Egypt. Jistě, takové počasí je na Sinajské poušti v tomto ročním období běžné.

Suezský průplav – jedna z nejdůležitějších, ale také dosti zrádných vodních cest na planetě – zůstal otevřený. Lodě se právě začaly řadit do denního konvoje, když se zvedly poryvy větru. Jedna z největších nákladních lodí na světě, Ever Given, se do tohoto konvoje zařadila také. Toto rozhodnutí ale bude mít za několik hodin dopad na celý svět.

Ever Given, která byla naložena tolika kontejnery, že by vyskládané za sebou pokryly vzdálenost více než 120 kilometrů, a vezly cokoli od mražených ryb až po nábytek, v 07:40 v průplavu uvázla. Její nehoda odhalila nejen nástrahy plavby v člověkem vyhloubeném průplavu s lodí velkou jako Eiffelova věž, ale také křehkost globální sítě trhů a ekonomik, které berou jako samozřejmost, že Suezským průplavem nepřetržitě proudí zboží.

Z údajů z GPS a desítek rozhovorů s představiteli tohoto dopravního odvětví vyplynulo, že loď Ever Given zamířila 300 metrů širokým kanálem, zatímco přinejmenším jedna z dalších lodí se rozhodla do průplavu nevplout kvůli příliš silnému větru. Ever Given také podle dvou osob zasvěcených do situace nepoužila vlečné čluny, přestože dvě o něco menší nákladní lodě hned před ní jejich služby využily.

Je to úzký průplav, vítr je tam pěkně drsný a prostor pro chyby je velmi malý.

Další problematickou otázkou je rychlost lodi. Když se Ever Given začala blížit k písku, vypadalo to, jako by zrychlila – možná proto, aby srovnala kurz, i když už bylo příliš pozdě. Tím se ocelový kýl ještě hlouběji zabořil do boku kanálu.

Lodní kapitáni pokládají Suezský průplav za jeden z nejnáročnějších úseků vodních tras na světě. „Je to pěkně děsivá plavba,“ říká bývalý námořní kapitán Andrew Kinsey, který se plavil Suezským průplavem s 300 metrů dlouhou nákladní lodí a nyní je konzultantem pro otázky námořního rizika pojišťovací společnosti Allianz Global Corporate & Specialty. „Je to hrozně úzký průplav, vítr je tam pěkně drsný a prostor pro chyby je velmi malý. A pokud k nějaké chybě dojde, pak má značné následky,“ dodal.

Přesto ale nešlo o situaci, kdy by se průplavem vůbec nedalo plout, ačkoli byl vítr dost silný na to, aby si vynutil uzavření nedalekých přístavů. Některé lodě použily remorkéry nebo jiný druh pomoci, dalším se podařilo proplout bez incidentu.

Satelitní snímek nehody.

Nejméně jedna loď se ale rozhodla cestu kanálem odložit. Den před nehodou Ever Given byla mezi plavidly blížícími se z jižní strany ke kanálu i loď Rasheeda. Vzhledem k hrozbě blížící se písečné bouře, a také proto, že vezl náklad zkapalněného zemního plynu z Kataru, se kapitán rozhodl do kanálu nevplout.

Správa Suezského průplavu v prohlášení uvedla, že za nehodu Ever Given mohla nedostatečná viditelnost v nepříznivém počasí, kvůli níž loď ztratila kontrolu. Společnost Evergreen Line sídlící na Tchaj-wanu, která měla v době nehody plavidlo pronajaté, v e-mailu napsala: „Ever Given najela nešťastnou náhodou na souš, když se odchýlila ze svého kurzu kvůli náhle silnému větru.“ Podrobné zkoumání příčin ale pokračuje.

Kanál mezitím zůstává zablokovaný a podle posledních zpráv tak zůstane nejméně do středy. Suezský průplav je místem, kudy proudí 12 procent světového obchodu a každý den od časného rána jím v konvoji propluje průměrně 50 lodí.

Jak Ever Given zablokovala Suezský kanál je vidět na vlevo nahoře. | Foto Forbes US

Ever Given vyrazila na svou plavbu krátce po rozbřesku a nabrala dva lodivody ze správy Suezského průplavu. Ti nastoupili na palubu, aby dohlíželi na to, že loď bez problému propluje kanálem, což může trvat až 12 hodin. Pravidla správy Suezského průplavu ale jasně stanoví, že za případnou nehodu je zodpovědný kapitán, majitel lodi a její nájemce.

Kapitán lodi Ever Given už absolvoval cestu Suezským průplavem mnohokrát předtím, a zvládl ji i v nárazech větru, uvedl server Bloomberg s odvoláním na bývalého člena jeho posádky. Lodní společnosti uvádějí, že plavby Suezským průplavem svěřují svým nejlepším kapitánům, protože jde o tak náročnou trasu.

Tentokrát ale osm kilometrů od ústí průplavu ztratila Ever Given směr a začala se stáčet na pravobok. Pak se loď s výtlakem 200 tisíc tun prudce přetočila na levobok téměř napříč průplavem a najela na břeh, do kterého se její červený kýl pevně zabořil. V důsledku toho nemá zboží za deset miliard dolarů kam plout, když více než 300 lodí vezoucích produkty ze všech možných odvětví uvázlo před zablokovaným kanálem.

Foto Forbes US

Ti, kdo budou skládat střípky příčin této nehody, se nepochybně zaměří i na rychlost lodi při vplutí do kanálu. V 07:28 místního času, tedy 12 minut před nehodou, byla rychlost Ever Given 13,5 uzlu. Tím by překročila rychlostní limit 7,6 až 8,6 uzlu, který je povolen pro lodi proplouvající průplavem.

Kapitáni, které cituje Bloomberg, připouštějí, že v silném větru může být užitečné zvýšit rychlost, aby se zlepšila ovladatelnost lodi. „Zrychlení je do jisté míry účinné,“ říká Chris Gillard, který byl deset let kapitánem 300metrové nákladní lodi, jež každý měsíc proplouvala Suezským průplavem až do roku 2019. „Ale nesmí se to přehnat, protože jinak se příď lodi zanoří hlouběji do vody. Pak zrychlení problém nevyřeší, ale naopak zhorší,“ dodal.