Heslo v podnikání 21. století zní: Digitalizuj, nebo to zabal! Jenomže při tom všem snižování nákladů, zjednodušování procesů a sběru informací zapomínají manažeři a CEO na podstatné „detaily“ transformace, které s technologiemi ani tak nesouvisí.

Vzbuďte vnitřní motivaci

Podnikatelé, kteří absolvovali Digiskills Assessment (audit digitálních dovedností) a zjistili, že technologie jsou pro některé jejich zaměstnance španělská vesnice, stojí zase na začátku.

„Zaměstnanci nemají jen umět naskladnit do systému nové zboží, ale především rozumět tomu, proč se učí nové postupy a zařazují inovativní nástroje. Musí se cítit jako podstatná součást většího celku a být zapojení do změn. Management na důležitost lidského faktoru mezi všemi těmi technologiemi zapomíná,“ myslí si Jan Bezděk, CEO společnosti SiteOne.

Přitom nejefektivnější zaměstnanci jsou ti, které žene vnitřní motivace. Jakoukoliv změnu je možná nastartovat zeshora, ale její udržení vyžaduje podporu a pochopení na všech úrovních organizace.

Při digitalizaci organizace nejde jen o peněžní odměny za splnění „úkolu“, nebo volno navíc. Globální studie společnosti Gallup z roku 2021 jen 32 % zaměstnanců uvedlo, že mají pocit, že se jim v životě daří. Takže téměř dva ze tří bojují s nepříjemnostmi mimo práci. Většina lidí jen přemýšlí, jak přežít den v zaměstnání.

Vnitřní motivace je katalyzátorem, který pomáhá při uskutečňování změn. Ptejte se kolegů, jak se jim daří. Ukazujte jim, jak je jejich práce užitečná v kontextu celé společnosti. Udělejte z kanceláří příjemné místo. Vysvětlete i lidem na nejnižších pozicích, proč má jejich práce smysl.

Budujte firemní kulturu

S tím souvisí i budování firemní kultury. Její definici rozumí každý manažer, ředitel i řadový zaměstnanec. V praxi se ale aktivity firem často omezí na obrandované klíčenky, vánoční večírky nebo pseudo žoviální teambuilding. Během všedních dnů si mlčící většina hrabe na svém písečku a nadřízení honí především KPI v tabulkách. Budování firemní kultury je ale každodenní mravenčí práce.

Ukažte, že ve svou firmu i lidi v ní věříte a budujte silný brand. Podrží vás, když si nebudete jistí dalšími kroky, a vymezí konkurenceschopnou strategii v rozsáhlých vodách jiných značek. Posilujte značku milými rituály, které zaměstnancům přirostou k srdci.

Třeba společnými snídaněmi dvakrát týdně nebo dortíky k narozeninám. Komunikujte změny jak hromadně, tak tváří v tvář k jednotlivým členům vašeho týmu. Jistě to ocení. Právě zaměstnanci jsou nositeli úspěšného brandu. Dejte jim to znát.

Není čas, není prostor, není transformace

Digitální transformace nemůže spočívat a ani nespočívá v tom, že do vašeho podniku nakráčí pán, zapíše do tabulky, co všechno se dá zjednodušit nebo nahradit počítačovou aplikací. Majitel společnosti zaplatí fakturu a všechno pošlape jako na drátkách. Jen za méně peněz a bez práce. Krásná, ale mylná představa.

Počítejte s tím, že IT bude vytíženější požadavky kolegů, proto je třeba ho posílit nebo některé věci odložit. I odborní zaměstnanci a manažeři si musejí ve svém nabitém programu udělat čas. V neposlední řadě je potřeba naplánovat spolupráci napříč odděleními.

A buďme realisti – dobré vztahy mezi různými částmi firmy se nevytvářejí snadno a už vůbec ne ze dne na den. Nemluvě o hodinách a hodinách školení kvůli adaptaci na nové systémy, aplikace a technologie.

Definujte cíle a pak digitalizujte

„Digitalizace spočívá v tom, že vezmeme analogový proces a ten digitalizujeme. Není možné provést digitální transformaci tam, kde neexistují procesy, ať už jde třeba o reporting, fakturaci, zadávání úkolů nebo obchodní dokumentaci. Bojují s tím zejména malé firmy,“ vysvětluje Bezděk.

„Neuvědomují si, že digitalizace znamená automatizaci existujících procesů. Ty musí být alespoň nějak definované. Takže to, co se doteď řešilo nárazově na koleni, musí získat jasné obrysy.“

Nedigitalizujte za každou cenu. Pokud nemáte ujasněné obchodní procesy, účetnictví, řízení logistiky nebo třeba systém skladu, nejdřív se zaměřte na dotažení „v analogu“. Teprve potom se poohlížejte po dodavateli, který vám pomůže s procesem digitální transformace.

Vybírejte si parťáka svědomitě

Důležitost lidskosti je třeba mít na paměti i při výběru firmy, která vás digitalizací provede. Měl by to být někdo, kdo umí posoudit, jaké úrovně digitální zralosti dosahujete a podle toho zvolit tempo i oblasti vhodné pro transformaci. Taky to musí být spolehlivý partner, který vás umí podržet, když věci nejdou podle plánu.

„Jasně, že nastanou problémy. Celý průmysl 4.0 je o změnách něčeho, co tu funguje desítky let. Navíc nezvládnutá digitalizace není jenom o tom, že se nevydaří projekt, ale může to zničit i celou firmu, která se o transformaci snaží,“ varuje Bezděk. Někteří dlouholetí zaměstnanci se například mohou bouřit a modernizaci bojkotovat. Počítejte s tím, že nakonec přesáhnete rozpočet nebo to bude trvat déle, než jste předpokládali.

Nespoléhejte se jenom na technologie. Od začátku se zaměřte hlavně na řízení očekávání kolegů. Dodejte jejich práci na důležitosti, vtáhněte každého z nich v pravý okamžik do centra dění. Právě v tom spočívá celý trik a kouzlo úspěšné digitální transformace. S dobrými základy z ní vyjdete připravení poprat se s konkurencí i s jakoukoliv nečekanou výzvou budoucnosti.