Lidé často končí v zaměstnání, které je nebaví. A dostanou se do něj ze školy, jež nedostatečně rozvinula jejich skutečný talent. Jak tomuhle osudu uniknout? „Základ je včas objevit, co ty vaše vášně a talenty jsou a jak je rozvíjet,“ říká Ladislava Fialová, zakladatelka a CEO firmy Altro Management Consultants.
Polovina Čechů pracuje v jiném oboru, než který vystudovala. „A 63 procent lidí jejich práce víceméně nebaví, nemotivuje je k vyvíjení nějaké výraznější aktivity, nechtějí do ní investovat,“ konstatuje Ladislava Fialová.
Sama Fialová absolvovala psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Hned po škole se vrhla do HR v korporátech, načež si řekla, že to jde dělat jinak – italsky altro. A založila si vlastní firmu, kde dlouhá léta pracuje s vrcholovými manažery, hledá talenty, ale i silné a slabé stránky potenciálních pracovníků.
Na první pohled by se mohlo zdát, že i ona do jisté míry přispívá k výše uvedené statistice. Nepracuje přece v oboru, který vystudovala. Nebo je to jinak? „U nás se snažíme uplatňovat širokospektrální přístup a z tohoto pohledu vystudovaný obor uplatňuji, využívám svých kompetencí,“ říká Fialová.
Altro se v posledních letech popsanou situaci snaží změnit. Vybroušené kariérní poradenství nabízí budoucím i současným studentům středních a vysokých škol. Vyplynulo to samo. „Naši dospělí klienti se na nás obraceli, zda bychom totéž co pro ně neudělali i pro jejich děti. Postupem času jsme to vycizelovali v naprosto unikátní projekt,“ prohlašuje zakladatelka Altra.
Rozevřít vějíř
„Mladí lidé si často neuvědomují vlastní silné stránky a potenciál. Po několikahodinovém rozhovoru vám řeknou: Aha, já jsem myslela, že to je jenom koníček, nenapadlo mě, že bych v tom mohla být dobrá, studovat to nebo se tím živit,“ přidává poznatek z praxe Aneta Velková, HR konzultantka z Altra.
Obě ženy zároveň zrazují od příliš přímočarého uvažování o návaznosti mezi studiem a pracovním životem. „Rodiče by občas chtěli dostat jasnou odpověď o směřování z bodu A do bodu B. My se dětem spíš snažíme možnosti rozšiřovat, rozevírat takový vějíř. Když budete rozvíjet tyto talenty a kompetence na této škole, budete mít potenciál pro tuto plejádu uplatnění,“ dodává Velková.
Fialová ale vzápětí poukazuje na druhou stranu problému. „Díky dokonalé znalosti pracovního trhu a schopnosti predikovat vývoj můžeme rodiče i uklidnit. Jejich dítě třeba baví práce s technikou, má v tomto směru ohromný potenciál, tak jim ukážeme realitu a data. Například elektrotechnik je dnes vysoce žádaná profese, díky které si můžete vydělat podobně vysoké částky jako na leckterých seniorních pozicích,“ vysvětluje.
Když to ale lidé nevědí, kvůli předsudkům často potenciál svých dětí zavrhnou. A to má další neblahé efekty. „To je to přijímačkové šílenství, jež v posledních letech zažíváme. Všichni se hlásí na prestižní gymnázia. A lidé, kteří by mohli svůj velký talent rozvíjet jinde, zaujímají místa na škole, kde se potom trápí, protože je dané studium dostatečně nenaplňuje,“ dodává Fialová.
Rodiče potřebují uklidnit
Celý proces začíná hloubkovým rozhovorem kariérního poradce s dítětem. „Potřebujeme ho nejdříve dobře poznat, dozvědět se, co nám o sobě dokáže říct, co si o sobě myslí, jak se vidí. Kromě tohoto sebepojetí si to ještě porovnáme s vyhodnocením naší unikátní kombinací psychologických nástrojů, kterou je testujeme, ať už online, nebo písemně,“ popisuje Aneta Velková.
Výsledkem má být ucelený osobnostní psychologický profil. „Identifikujeme jeho schopnosti, dovednosti, talenty a vášně. Dále to, jak je hodnotově postaveno, co ho motivuje a podobně. Na tomto základě můžeme jako první bod doporučit další směřování, ať už studijní, nebo kariérní. Ve druhém bodě potom díky svému backgroundu jakožto headhunteři disponujeme širokou sítí kontaktů na různé firmy, kde můžeme případně i zprostředkovat stáž či brigádu,“ vypočítává Fialová.