Jan Řežáb ze Socialbakers, investor Ondřej Tomek, Oldřich Bajer ze Zoot.cz, spolumajitel skupiny Miton Milan Zemánek nebo majitel společnosti Y Soft Václav Muchna. Ti všichni to už dokázali. Co? Rozjet úspěšný startup, případně do něj z pozice investora investovat miliony korun.

Všechny jsme proto pozvali na naši včerejší konferenci Startups v pražském Impact Hubu, na kterém kromě nich vystoupili ještě Petr Kříž a Lucie Říhová z poradenské firmy EY, a položili jsme jim klíčovou otázku: Jak vytvořit technologický startup, který bude atraktivní pro investory?

Tohle jsou některé rady, které v zaplněném sále zazněly:


  • „Jedna z nedůležitějších věcí je odvaha riskovat. Na začátku jsme peníze od investorů vyloženě nepotřebovali, měli jsme na účtu sedm milionů korun, ale stejně jsme si k investorům šli pro dva miliony dolarů. Jen proto, aby nás to donutilo trochu riskovat. To nás posouvalo dál.“

Jan Řežáb, zakladatel firmy Socialbakers, jejíž byznys spočívá v analýze dat ze sociálních sítí

konference2

  • „Jako investor se v první řadě zajímám o segment, ve kterém startup působí. A druhá klíčová věc je nadšení lidí a charakteristika člověka, který za tím startupem stojí. Pokud totiž věříte, že právě v tomhle segmentu je někde ukryté zlaté vejce, člověk, který startup řídí, je pro vás klíčový. Je to taková psychologie – udělal nějakou skvělou věc, vy mu ale dáváte svoje peníze, protože mu věříte, že z ní dokáže udělat to zlaté vejce. A to už v Česku moc lidí udělat neumí.“

Ondřej Tomek, investor, který po prodeji svého podílu v Centrum.cz hledá zajímavé české startupy

  • „Pro investora je nejvíc zajímavé, když máte velké cíle. Ale opravdu velké. Nejlépe globální ambice. Jezdím často do Silicon Valley a tam jsou vždy všichni překvapení, že máme tak velké ambice. A když k tomu máte ještě nějaké finanční výsledky, to je pak třešnička na dortu.“

Václav Muchna, majitel firmy Y Soft, světové dvojky ve správě a kontrole tisku, a prostřednictvím svého venture capital fondu zároveň investor

konference3

  • „Pro nás jsou u startupu nejzajímavější lidé, kteří za ním stojí. A pak segment, ve kterém se pohybují. Podle toho pak vždycky zkoumáme zahraniční trhy a přemýšlíme, co by z toho mohlo fungovat i u nás. Startup musí mít výsledky, ale ne nutně finanční. Nemusí být v té chvíli nutně ziskový. Ale na konci to samozřejmě ziskové být musí.“

Milan Zemánek, jeden ze zakladatelů skupiny Miton, která stojí za úspěšnými projekty, jako je Slevomat, DámeJídlo nebo Heuréka

  • „Než se vydáte za investorem, případně nějakým fondem, potřebujete mít vedle sebe poradce nebo řekněme průvodce, který vás provede úplnými začátky. Potřebujete mít kolem sebe lidi, kteří vám pomůžou vyladit to, co chcete investorovi říct, a hlavně vás dokáží přivést k těm správným investorům. Vaše šance na úspěch je pak podstatně větší, než když investorovi jen pošlete e-mail. Problém je, že takových mentorů je v Česku strašně málo, já sám vím jen o pěti.“

Oldřich Bajer, spoluzakladatel obchodu s módou Zoot.cz, který do něj investoval i část peněz, které vydělal prodejem Centrum.cz

konference5

  • „Celé české startupové scéně by pomohlo, kdyby Socialbakers exitovali třeba za miliardu dolarů. Vzhledem k tomu, jak máme nastavenou akcionářskou strukturu, by to okamžitě vytvořilo spoustu dolarových milionářů, kteří by ty peníze zase mohli investovat dál. Všechno jsou to mladí a draví lidé, kteří k tomu mají chuť. Trochu zazlívám těm pánům, kteří v Česku prodali svůj antivir, že tohle právě moc nedělají.“

Jan Řežáb, spolumajitel Socialbakers